جانشین رییس ستاد برگزاری جشنواره کشوری مساجد برتر:
عبدالله سهرابی جانشین ستاد برگزاری جشنواره کشوری مساجد برتر با اشاره به نقش موثر مسجد در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی تا کنون، گفت: "شکل گیری سازماندهی بسیج نیز در خود مساجد بود"
کد خبر: ۸۸۰۶۷۷۶
|
۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۳
به گزارش سرویس بسیج مساجد و محلات خبرگزاری بسیج، "عبدالله سهرابی" عضو شورای سیاست گذاری بسیج مساجد و محلات کشورجانشین رییس ستاد در برگزاری جشنواره کشوری برترین های مسجد  با محوریت سازمان بسیج مساجد و محلات سازمان بسیج مستضعفین گفت و گو یی انجام شده که در پیش رو دارید.

از نظر شما ویژگی های مسجد طراز انقلاب اسلامی چیست؟

با توجه به اینکه اولین گام پیامبر صلی الله علیه و اله در هجرت به مدینه از لحاظ فرهنگی و سیاسی موضوع احداث مسجد به عنوان کانون فعالیت های مسلمانان در ابتدای کار بود، بنظرمن موضوع محوریت مسجد با استناد به آیه ۱۰۸ سوره توبه "لمسجد اسس علی التقوی من اول یوم" می تواند الگوی بسیار خوبی باشد که با همت مردم با مریدان پیامبر و کسانی که در صدر اسلام شاید تعدادشان به ۳۰۰ نفر هم نمی رسید، محقق شد.

وی با بیان این مطلب که مسجد دو بخش دارد، گفت: " یک بخش آن سخت افزاری است که مربوط به آمادگی یک مسجد برای حضور معنوی مردم است و موضوع دوم مربوط به کسانی است که می خواهند مسجد را احیا و سرپا نگه دارند. طبیعی است که یک روحانی به عنوان ستون یک خیمه محوریت قائمه مجموعه فرهنگی محسوب می شود و بخشهای بعدی آن هم نمازگزاران و خیرین و هیات امنا و خادمین هستند که صادقانه و عاشقانه و برای رضای خدا فضای معنوی را برای ارتباطات بین خدا و بنده اش فراهم می کنند".

وی با اشاره به اینکه  الگوهای بسیاری در جهان اسلام موجود است افزود: " ما شاهدیم که زیباترین مسجد ها در دنیای اسلام ساخته شده اما باید قدری تعمق داشته باشیم که نقش ما  امروزه بعنوان شیعیان و مریدان اهل بیت چیست؟ و طبق فرموده امام راحل مبنی بر اینکه " مسجد سنگر است، مساجد را حفظ کنید" در نگه داشتن مسجد به عنوان کانون اصلی انقلاب چقدر موثر هستیم؟

نقش مساجد در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی در جهان اسلام را تشریح فرمایید.

در کنار جایگاهی که پیامبر اسلام به مسجد دادند، انچه که بسیار بسیار مهم است و امروز میتوانیم به عنوان یک کانون موفق در کنار دستگاه های اجرایی به جهان اسلام عرضه کنیم ، در بحث قبل از انقلاب و شکل دهی سازمان مجاهدین است  که علیه رژیم طاقوت و ظلم و استکبار قیام کردند که باید بگویم پیشگیری همه اینها در رگ و پی مسجد وبا محوریت روحانی مسجد دیده می شود.

وی با اشاره به نماز بیاد ماندنی عید فطر در ابتدای انقلاب که توسط شهید مفتح از قیطریه راه اندازی شد، نقش موثر مسجد را یادآور شد و اضافه کرد: "حتی تهیه کوکتل مولوتوف هم در در زمان رژیم طاقوت درمساجد صورت می گرفت و سازماندهی راهپیمایی علیه رژیم، راه اندازی نماز جمعه و انتخابات و هر گونه تجمع در خصوص مسایل فرهنگی، سیاسی و اجتماعی، حتی  رساندن مواد مورد نیاز و نحوه ی تشخیص وتوزیع عادلانه کالا بین مردم همچون توزیع نفت و بنزین در اوایل انقلاب که مردم از حیث کالاهای مورد نیاز و اساسی دچار مضیقه بودند بر عهده مسجد بود".

سهرابی همچنین افزود: "در طول هشت سال دفاع مقدس پشتیبانی مردم  و حضور و سازماندهی مردم برای اعزام به جبهه ها و تهیه مایحتاج رزمندگان را با حضور فعال روحانی و مسجدی ها و معتمدین محل و نمازگزاران بود و در یک کلام باید گفت، شکل گیری سازماندهی بسیج نیز در مساجد بود".

وی ضمن بیان این مطلب که هنوز تا رسیدن به واقعیت و آن حد مطلوب فاصله داریم اظهار کرد: "متاسفانه علی رغم تلاش های بسیاری که مسئولین و دست اندرکاران فرهنگی در ارتباط با موضوع مسجد و ساخت آن و احیای مساجد انجام داده اند اگر بخواهیم منصفانه نگاه کنیم هنوز با آن ایدهالی که در نظر مقام معظم رهبری است بسیار فاصله داریم. با توجه به اینکه بارها مقام معظم رهبری بر این مساله تاکید کردند که درب مسجد همیشه باید باز باشد و مسجد باید حالت عرفانی و روحانی خودش را حفظ کند و جاذبه ای داشته باشد که جوانان نسل سوم را شیفته و مجذوب خود کند".

چگونه می توان این رونق را در نماز های جماعت ایجاد کرد؟

با استناد به ایه ۴۱ سوره مبارکه حج "الذین ان مکناهم فی الارض اقاموا الصلاه و آتو الزکاه..." باید بگویم به دلیل حرکت های موازی و عدم هم افزایی در مسیرتحقق و تداوم انقلاب دچار چالش هایی شدیم  و گرچه اکنون بیش از ۲۸ عنوان کار فرهنگی در حوزه مسجد انجام می شود که سازمان تبلیغات اسلامی، شورای هماهنگی کانون فرهنگی، سازمان اوقاف و روحانیون و نیروی مقاومت حوزه های علمیه همگی در رسیدگی به مساجد نقش دارند اما امروز متاسفانه  در بیش از ۶۰ درصد مساجد نماز صبح برگزار نمی شود و انگونه که باید و شاید ما نتوانستیم از این ظرفیت الهی که هدف امام راحل امام ره که همان تحقق ارتش ۲۰ میلیونی بود، استفاده کنیم.

فعالیت هایی که موجب جذب افراد محله به مسجد می شود چیست؟

اولین موضوع نقش کلیدی روحانی به عنوان ستون خیمه است.ما و سازمان بسیج مساجد و محلات، در این زمینه مطالعات بسیاری انجام داده است که بیش از پنج جزوه قریب به ۹۰۰ صفحه در این خصوص جمع آوری شده است و به شورای عالی انقلاب فرهنگی عرضه شد و در ابتدای دولت نهم با حکم رییس جمهمور یک ستاد پشتیبانی تشکیل شد و وزیر فرهنگ و ارشاد دولت نهم مسئولیت آن را برعهده گرفت و اوقاف نیز دبیر اجلاس بود که علی رغم سازماندهی و مطالعه بسیار، متاسفانه دو سال مانده به پایان دولت دهم  این موضوع رها شد.

 وی با اشاره به نگرانی دشمن در خصوص غلبه درحوزه فرهنگی افزود: "انچه که واقعیت دارد این است که ما نقش مردم و بسیج را کمرنگ دیدیم و باید بگویم متاسفانه بخش اعظمی از پایگاه های ما با ترفند هایی از مساجد خارج شدند و ما در تلاش هستیم که دوباره با فرهنگ سازی، تبلیغ و ارتباط دوباره همه جوانان ما به مسجد بازگردند که این امر تنها با محوریت مسجد تحقق خواهد یافت.

طبق قراری که اول انقلاب گذاشته بودیم همه کارهای ما باید در مسجد انجام شود. حتی آموزش خانم ها اعم از خیاطی، کلاس های قرآن و تفسیر، آموزش تکواندو، اردوهای جهادی، جمکران و غیره هر کاری در قالب مسجد انجام میشد. امروز کارایی مسجد در برخی جاها که بین روحانی و مردم و هیات امنا رابطه خوبی است  موفقیتشان در همه عرصه ها اعم از تهیه جهیزیه و...مسجد و روحانی یک خانواده کوچک است که می تواند در محله آرامش منطقه را حفظ کند.

تعامل نهاد های مرتبط با مسجد چگونه می تواند در حل مشکلات مسجد موثر باشد؟

قطعا کسانی که در سازماندهی مسجد نقش دارند اگر بتوانند در کنار هم قرار بگیرند و هم افزایی داشته باشند طبیعی است که می توانند نتیجه قابل قبولی داشته باشند. با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری درخصوص وحدت رویه، خیلی کارها انجام شده است. سازمان تبلیغات اسلامی در بخش مساجد روستایی اعلام آمادگی کرده و همه توانش را به کار خواهد گرفت. مرکز رسیدگی به امورمساجدی که در تهران و عمده ۱۱ نقطه کشور فعالیت دارند و نمایندگان ولی فقیه  که همگی شایسته تقدیرند اما زمانی می توانیم موفق شویم که صدا و سیما نیز در کنار ما فعالیت کند.

ضمنا باید بگویم که خوشبختانه جشنواره ملی مساجد که از یازده ماه پیش برای آن برنامه ریزی شده است، با حمایت سازمان بسیج مساجد و محلات و ۵۰۰ شهرستان و ۳۱ استان و با عنایت نمایندگان ولی فقیه در استان ها و همه دست اندرکاران در ۶ بهمن ماه درسالن همایش های صدا و سیما  با حضور ۱۸۰ نفر ازکسانی که قرار است تقدیر شوند، برگزار خواهد شد.

 در این جشنواره از هر استان یک خیر، یک هیات امنا، یک خادم، یک روحانی، یک بسیجی و یک کانون فرهنگی انتخاب شدند که علی الظاهر بنا بر تصمیمی که گرفته شد قرار است همگی به عتبات عالیات مشرف شوند و تعدادی از مسئولین ارشد کشور هم دعوت شدند که ان شالله قرار است این برنامه مقدمه حرکت جدیدی باشد تا بتوانیم مساجد فعال و پرنگ و پر رونق با محوریت روحانیت را  در حد طراز اسلامی عرضه کنیم. این فرصت بسیارطلایی است و چشم جهانیان به پایتخت و ام اقرای جهان اسلام یعنی تهران دوخته شده که ان شاالله بتوانیم یک حرکتی معنوی داشته باشیم.

 

ارسال نظرات