خبرهای داغ:
نخستین همایش گفت وگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب در قزوین برگزار می شود.
کد خبر: ۸۸۰۹۰۰۰
|
۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۳

به گزارش خبرگزاری بسیج  در قزوین نخستین همایش بین‌المللی گفت وگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب همزمان با چند دانشگاه دیگر کشور در دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) برگزار می شود.

دبیر علمی این همایش گفت: همایش بین المللی گفت وگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب دوم بهمن ماه سال جاری، با سخنرانی دکتر حسن روحانی ریاست جمهوری اسلامی ایران در تهران آغاز به کار خواهد کرد.

شیرزاد پیک حرفه افزود: پس از برگزاری مراسم افتتاحیه در تهران، این همایش در روز سوم بهمن در چندین محور گوناگون، به طور هم زمان در چند دانشگاه کشور شامل دانشگاههای علامه طباطبایی، شهید بهشتی و الزهرا تهران و پژوهشگاه علوم اسلامی قم، دانشگاه های فردوسی مشهد و بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین ادامه می‌یابد.

وی، گفت وگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب در عرصه اعتدال و عقلانیت، ظرفیت‌های علمی ایران و جهان عرب برای تعامل و گفت وگوهای فرهنگی، جایگاه زنان اندیشمند ایران وعرب در گسترش تعامل و گفت وگوهای فرهنگی، جوانان ایران و عرب و جایگاه آنها در گفت وگو و رسانه ها را محورهای اصلی این همایش اعلام کرد.

پیک حرفه با بیان اینکه هرکدام از دانشگاه های برگزار کننده به تناسب ظرفیت خود به یکی از این محورها خواهند پرداخت، ادامه داد: دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)، با توجه به ظرفیت‌ها و میزبانی دانشجویان جوان عرب از کشورهای گوناگون، مجری برگزاری محور چهارم همایش، با عنوان جوانان ایران و عرب و جایگاه آنها در گفت وگوهای فرهنگی است.

وی با اشاره به روند برگزاری این همایش گفت: میهمانان خارجی شرکت ‌کننده در همایش عصر شنبه دوم بهمن وارد قزوین می‌شوند و پس از استقبال و استقرار در هتل، از بناهای تاریخی و جاذبه‌های گردشگری قزوین بازدید می‌کنند.

پیک حرفه خاطرنشان کرد: این میهمانان، که شامل اساتید دانشگاه، اعضای هیات علمی، مقام‌های مسئول و وزرای فرهنگ و جوانان کشورهای تونس، عمان، الجزایر، عراق، سوریه، لبنان، کویت هستند، پس از بازدید از بناهای تاریخی شهر قزوین، در ضیافت شام دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) شرکت خواهند کرد.

وی ادامه داد: مراسم افتتاحیه این همایش در قزوین با حضور و سخنرانی حجت الاسلام محمد مهدی تسخیری رییس مرکز بین المللی گفتگوی ادیان و تمدن ها، احسان خزایی رایزن فرهنگی سابق ایران در گرجستان، محمد سعد وزیر سابق جوانان تونس و روح الله بیات معاون امور بین الملل دانشگاه روز سوم بهمن در دانشکده علوم انسانی دانشگاه برگزار خواهد شد و پس از آن همایش در دو پنل تخصصی با مدیریت محسن اسلامی عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس و شیرزاد پیک حرفه عضو هیات علمی گروه فلسفه دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) ادامه خواهد یافت.

پیک حرفه خاطرنشان کرد: در این پنل‌های تخصصی سخنرانان ایرانی و عربی که مقالات آنها در فرآیند داوری پذیرفته شده سخنرانی و سپس، در جلسه عصر استادان ایرانی و عرب به بحث و تبادل نظر خواهند پرداخت و بیانیه نهایی همایش را تنظیم و امضا خواهند کرد.

وی ادامه داد: پس از آن، دبیرخانه دایمی گفت وگوی جوانان ایران و عرب در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) تأسیس خواهد شد و برای تداوم گفت وگو و برگزاری دور بعدی این همایش در کشورهای عربی برنامه‌ ریزی خواهد کرد.

دبیر علمی این همایش در قزوین افزود: در پایان این همایش در قزوین، میهمانان عرب به ‌همراه نماینده دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) برای برگزاری مراسم اختتامیه همایش رهسپار دانشگاه فردوسی مشهد شده و با گردهمایی در تالار آیینه آستان قدس رضوی که ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران نیز در آن حضور خواهد داشت مشهد مقدس رسماً به‌عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام معرفی خواهد شد.

9001/پ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها