خبرهای داغ:
یکی از آتش نشانان گروه ویژه اعزام شده به پلاسکو جوان کرمانشاهی اهل سنقر و کلیایی است که زنده ماندنش بیشتر به معجزه شبیه است.
کد خبر: ۸۸۱۱۹۹۴
|
۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۲
به گزارش خبرگزاری بسیج از کرمانشاه به نقل از سهیل سنقر، پلاسکو ساختمانی در ضلع شرقی چهارراه استانبول، تهران بود از این ساختمان به عنوان اولین ساختمان مرتفع و مُدرن ایران یاد می شد این ساختمان که در سال 1339 ساخته شده بود پس از 56 سال، در روز پنج شنبه 30 دی 1395 بر اثر آتش سوزی  فرو ریخت و بیش از 400 واحد تجاری در آن نابود شد.

 

حادثه پلاسکو حادثه دردناکی بود که همه هموطنان را در شوکی عجیب فرو برد و ملت ایران عزادار شد شاید به ذهن کمتر کسی خطور می کرد فاجعه ای در قلب تهران به این وسعت رخ دهد.

 

در این راستا گفتگویی با حسین محرابی فر فرزندی از دیار سنقروکلیایی که در ایستگاه یک آتش نشانی واقع در میدان حسن آباد تهران مشغول به خدمت است خواهیم داشت.

 

 

از صحبت کردنش کاملا عیان است که حال و روز خوبی ندارد و در غم از دست دادن نزدیکترین دوستان و هم قطارهایش وضعیت روحی بدی دارد.

 

 

محرابی فر با صدایی لرزان و بغض آلود در گفتگو با سهیل سنقر اظهار داشت: روز پنجشنبه شیفت کاریم بود و همراه دیگر دوستان مجموعه در ایستگاه آتش نشانی بودیم شیفت کاری ما در محل خدمت بصورت ۲۴ ساعته است یعنی از ۷ صبح وسایل را که تحویل میگیریم و مجهز می کنیم تا ۷ صبح روز بعد بصورت آماده باش خواهیم بود.

 

وی ادامه داد: دقیقا ساعت ۷:۵۰ دقیقه بود که آژیر حریق ایستگاه به صدا درآمد بلافاصله در محل حادثه پلاسکو حاضر شدیم دومین ایستگاه آتش نشانی بودیم که در محل حادثه حضور پیدا کردیم در لحظه اول که به محل حادثه رسیدم تنها چیزی که مشخص بود از طبقه دهم ساختمان پلاسکو از هر طرف که نگاه می کردیم دود و شعله های آتش به بیرون زبانه می کشید.

 

این آتش نشان حادثه پلاسکو اظهار داشت: با هماهنگی هایی که بین تیم های حاضر در محل ایجاد شد عملیات را آغاز و از طبقه همکف لوله کشی را تا طبقه دهم انجام دادیم و بعد از اینکه کاملا در طبقه دهم که مستقر شدیم کارهای اولیه را شروع کردیم.

 

وی ادامه داد: از این لحظه کار اصلی ما یعنی اطفاء حریق آغاز شد مغازه های گرفتار در آتش را یکی پس از دیگری با سرعت خاموش می کردیم به طوریکه در اصطلاح آتش نشانی بعد از خاموش کردن شعله های اصلی شروع به لکه گیری و آتش های جزیی کردیم یعنی تقریبا آتش سوزی طبقه دهم مهار شده بود.

 

محرابی فر بیان کرد: به دلیل وجود سقف های کاذب و پنجرهای دور ساختمان شعله های آتش طبقه یازدهم رو هم فرا گرفته بود به تیم ها اعلام شد که سریعا جهت اطفاء حریق به طبقه یازدهم برویم وقتی که به طبقه یازدهم رفتیم تازه متوجه شدیم طبقه یازده و دوازده و سیزدهم کاملا شعله ور و در حال آتش گرفتن است به کمک همکاران شروع کردیم به اطفاء و شعله زنی ولی متاسفانه آنقدر دود و شعله های آتش زیاد بود که به کوره ای از آتش تبدیل و تخمین حرارتی که در آنجا زده شد بالای ۲۰۰ تا ۵۰۰ درجه سانتیگراد بود.

 

 

وی ابراز داشت: با تیم اولی که به طبقه ۱۱ رفته و مشغول انجام عملیات بودیم کپسول تنفسی بچه ها در حال اتمام بود. هر آتش نشان ۴۰ دقیقه طول می کشد که از دستگاه تنفس خودش به طور مفید استفاده کند بعد از اینکه جهت تعویض دستگاه تنفسی به طبقات پایین تر آمدیم به یکباره صدای زوزه مانند به صورت وحشتناکی از بالا به پایین بلند شد و ساختمان ریزش کرد.

 

وی ادامه داد: به سرعت خود را به انتهای سالن و پنجره رو به بیرون رساندم و در یک قدمی ریزیش آوار به سمت بالابر آتش نشانی خیز برداشتم... صحنه غیر قابل وصفی بود عظمت پلاسکو مثل یک گودی که ما از ارتفاع بالا و در داخل بالابر برایمان عیان بود به یکباره فرو ریخت پلاسکو دوستان ما رو با خودش فرو برد.

 

 

این بازمانده حادثه پلاسکو در خصوص تجهیزات آتش نشانی کشور بیان کرد : همه وسایل آتش نشانی بروز بوده و هیچ مشکل و کوتاهی از جانب آتش نشانی صورت نگرفت از لحاظ تجهیزات و امکانات آتش نشانی ما از خیلی از کشورهای دیگر دنیا خیلی بروز تر، پیشرفته تر و مجهز تر است و عمق این فاجعه برمی گردد به بافت قدیمی پلاسکو که منجر به چنین حادثه ای شد.

 

وی ادامه داد: این فاجعه دردناک رو به خانواده های همکاران خودم و دیگر عزیزان از دست رفته تسلیت می گویم و از ملت ایران بویژه همشهریان خودم استدعا دارم دعا کنند که بچه ها آتش نشان رو زنده پیدا کنیم و اگر هم به شهادت رسیده باشند پیکر های مطهر شان پیدا شود که تسکینی برا خانواده های چشم به راهشان باشد.

 

محرابی فر بیان داشت: بچه های آتش نشان از روز حادثه تا به الان با چشم های گریان به دنبال همکاران خود آوار برداری می کنند طی 72 ساعت گذشته پیکر فریدون علی تبار که از بچه های ایستگاه ما بود را شناسایی کردم.

 

 

هنوز یکسال هم از خدمتش نمی گذشت و از دیگر دوستانم بنام های محسن روحانی و محمد آقایی تا این لحظه هیچ اثری کشف نشده است.

 

 

تصاویری از جای خالی هم قطاری های آتش نشان حسین محرابی فر

 

 

 

ارسال نظرات