انقلاب اسلامی ایران با تکیه بر فرهنگ ایمان و شهادت شکل گرفت
به گزارش خبرگزاری بیج از اردبیل به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد استان اردبیل، حجتالاسلام صبری، در کارگاه تخصصی«مهدویت در اندیشه امام خمینی(ره)» که به همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی واحد اردبیل برای اعضاء در سالن جلسات جهاددانشگاهی برگزار شد، با اعلام اینکه، هدف از بعثت پیامبران هدایت انسانها بوده است تصریح کرد: انسانها برای انجام وظایف و ماموریت خود به این جهان آمدهاند، چنانچه در آیات قرآنی هدف از خلقت جن و انس پرستش خداوند ذکر شده است و قیمت انسان نیز ناشی از معرفت اوست.
وی فرهنگ سازی را اولین رسالت انبیای الهی عنوان کرد و افزود: چرا که توجه به فرهنگ و اصلاح آن در جامعه باعث پیشرفت همه جانبه آن از لحاظ سیاسی، اقتصادی، عمرانی و سایر امور جامعه خواهد شد.
این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: تمام آیات قرآن به نوعی از آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت بحث کرده و دو سوم آیات به نوعی به فرهنگ پرداخته است این درحالی است که در جامعه ما کمترین توجه به فرهنگ می شود.
صبری ادامه داد: امام خمینی(ره) رهرو راه ائمه اطهار(ع) بود و در واقع همان کار ائمه را در حوزه فرهنگسازی انجام داد و سبب شکلگیری انقلاب اسلامی در ایران شد، انقلابی که به دلیل ویژگیهای خاص از سایر انقلاب ای جهان متمایز است
وی با اعلام اینکه از دیدگاه اسلام مجموع ابزارها، روشها و اصالتهایی که یک مکتب یا انقلاب به آن قائل است فرهنگ آن انقلاب میباشد تصریح کرد: مهمترین وجه متمایز انقلاب ما از سایر انقلابها، فرهنگ تکیه بر ایمان بود و نمونه آن شهادت است که افتخار محسوب میشود چرا که ریشه آن بر معنویت و ایمان استوار میباشد.
این مدرس دانشگاه ادامه داد: دومین ویژگی انقلاب اسلامی عدم وابستگی آن به کشورهای غرب و شرق بود و شعار «نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی» بر این مبنا شکل گرفت که حضرت امام(ره) نیز در تایید این شعار فرمودند: نه یک کلمه کم و نه یک کلمه اضافه.
صبری بیان کرد: سومین مورد در بحث تمایز انقلاب اسلامی ایران با سایر انقلابها مربوط به سلاح الله اکبر و همبستگی، اتحاد و انسجام بین مردم و روحانیت بود لذا در شرایط کنونی دشمن روی این سه گزینه دست گذاشته و به مقابله با آن برخاسته است.
وی بحث امام زمان را یک بحث فرا دینی اعلام و تصریح کرد: ایشان وابسته به قشر و گروه خاصی نیست بلکه به کره زمین تعلق دارد. در این میان تنها برداشتها نسبت به امام زمان(عج) متفاوت است، مثل جریان حضرت یوسف(ع) که برداشت و نگاهها در مورد ایشان فرق داشت. برای مثال وقتی حضرت یعقوب به ایشان نگاه میکرد وجود پروردگار را در وجودشان مشاهده میکرد. ولی نگاه برادران یوسف از روی تنفر و حسادت و نگاه زلیخا نیز عشق مجازی بود.
این مدرس حوزه و دانشگاه افزود: دروازه شناخت امام زمان(عج) در واقع دروازه شناخت خداوند است همانطور که امام حسین(ع) میفرماید: «معرفت بشر آن است که امام زمان خود را بشناسد» و این همان شناخت حقیقی است و عدم معرفت به امام زمان در واقع عدم شناخت و معرفت نسبت به ائمه اطهار و پیامبر است.
صبری اظهار کرد: بدون شناخت امام زمان(عج) انسان در گمراهی و جهالت خواهد افتاد. امام صادق(ع) میفرمایند: «زمان ظهور امام زمان سخت تر از زمان پیامبر اکرم(ص) خواهد بود»، زیرا مردم عصر ظهور با استناد به دین و قرآن در مقابل امام زمان خواهند ایستاد و به نوعی جاهلیت بر دانایی غلبه خواهد کرد.
وی با اشاره به اینکه منتظران امام زمان سه دسته هستند، ادامه داد: دسته اول کسانی هستند که حرف ائمه اطهار(ع) را قبول و ایشان را دوست میدارند، ولی خود عمل کننده نیستند و اهل جهنماند، دومین گروه کسانی هستند که امام زمان و ائمه را دوست دارند و حدیث ایشان را نیز نقل میکنند و عامل نیز هستند ولی ائمه را وسیلهای برای اخذ مادیات و منافع دنیوی قرار میدهند که اینها نیز جزء جهنمیان خواهند بود و سومین گروه افرادی هستند که عاملاند و ائمه را نیز دوست دارند ولیکن در مهجوریت و محدودیت قرار دارند.
مدرس حوزه و دانشگاههای اردبیل خاطرنشان کرد: یکی از نشانههای آخر الزمان این است که ربا در آن به صورت علنی رایج خواهد شد لذا باید مسؤولین مملکت باید فکری برای بانکها بکنند و نگذارند ربا در جایگاه معامله محسوب شود و ربا را از جامعه ریشه کن نمایند.
صبری با اشاره به نشانه دوم گفت: در آخرالزمان بیسوادان بر باسوادان سخنرانی میکنند و سومین نشانه هم این است که همه برای تفریح و کسب اسم و رسم و نشان در جامعه به مکه سفر خواهند کرد.
وی در پایان هجوم مردم به همدیگر، ارزشمند شدن دروغگویان، اکتفا کردن مردان به مردان و زنان به زنان، عدم احترام به دیگران به جای احترام به پدر و مادر و شبیه شدن مردان به زنان و زنان به مردان از علایم دیگر ظهور امام زمان(عج) عنوان کرد.