یادم تو را فراموش؛شهلا بی گناهم!/ روایت خُلبازی های زرد عاشقانه
به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان خبرگزاری بسیج گالیا توانگر خبرنگار و متنقد سینمایی حاضر در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر در نقد فیلم سینمایی "یادم تو را فراموش" ساخته علی عطشانی نوشت: « نباید از بازی خوب حسین یاری درنقش دامون چشم پوشید،آنچنان این نقش را باور پذیردرآمده که حتی با نگاه به چشم های حسین یاری می توان عمق درماندگی مردی گرفتار دو عشق را به خوبی حس کرد.»
کارگردان:علی عطشانی
نویسنده:پیمان عباسی
بازیگران:حسین یاری،میترا حجار،ماه چهره خلیلی،آزاده مهدیزاده،خشایار راد،بیتا عطشانی،مازیار فلاحی
فیلم
طولانی "یادم تو را فراموش" یک اثر بدون تعلیق و با روایت یک خطی است که
نه بر زوایای پنهان داستان ناصر محمد خانی و شهلا جاهد چیزی می افزاید ونه
به واکاوی علل اصلی اینگونه رخداد ها اشاره ای دارد. |
خلاصه فیلم: "دامون" مربی برکنار شده یکی از باشگاه های پر طرفدار با دختری که سال ها پیش با او ارتباط داشته روبرو می شود.
نقد
فیلم: اگر شما هم از طرفداران پروپا قرص قرمزهای پایتخت باشید، احتمالا
یکی از چیزهایی که از دهه هشتاد به یاد دارید، تیترهای روزنامههای زرد در
مورد زندگی -آن زمان مخفی- مهاجم و شماره هشت سابق پرسپولیس است.
فیلم
"یادم تورا فراموش" تماما برداشتی متکی به ماجرای زندگی ناصر محمد خانی آن
هم از نوع روایت روزنامه ای اش است.درواقع با دیدن این فیلم همان اندازه
اطلاعات ازچگونگی رخداد این تراژدی عایدمان می شود که پیشتردرروزنامه ها
خوانده ایم؛بااین حال اینگونه هم نیست که تنها بخشی ازرخداد اصلی دستمایه
داستان "یادم تو را فراموش" شده باشد و باید رو راست گفت عینا همه آن چیزی
ست که در صفحات روزنامه شرحش را خوانده بودیم.گویی بیشترین تلاش در فیلم
طولانی "یادم تو را فراموش" پایبندی به داستان روزنامه ای محمد خانی و جاهد
بوده است.اگر نمایش خل بازی های "تیارا" مخاطب را بر صندلی اش نمی
نشاند،مطمئنا به دلیل عدم وجود تعلیق پیچیده و پر کشش سالن زودتر از تصور
خالی می شد.
سهم
قابل توجهی از "یادم تو را فراموش" به نمایش دلدادگی مطلق "تیارا" به
"دامون" می پردازد.صحنه های عاشقانه که گویی با همه توان در صدد تبرئه
تیارایند تا او را در کسوتی فرشته خصال از همه اتهامات مبرا سازند.با این
حال اکثر روانشناسان در چنین روابط مثلثی عشقی هر راس را -اعم از زن
اول،زن دوم ومرد- مسئول بخشی از تقصرات می دانند که این مهم در فیلم به هیچ
وجه واکاوی نمی شود.ما تنها با ازدواجی بی نقص روبرو می شویم که به ناگاه
با ورود معشوقه ای در گذشته سریع به سمت از هم پاشیدگی می رود.روشن نیست که
نواقص ازدواج چیست که دامون به سرعت و با دیدن عشق اولش(تیارا) دوباره به
سمت او با حرارت جذب می شود؟ در حالی که در سکانس روبرو شدن مجددشان دامون
دقایقی به مغزش فشار می آورد که اساسا او کیست؟ اگر آن عشق اول در پی
ازدواج تا به این حد رنگ باخته،کدامین مسئله یا مسائل سبب می شود که ظرف
چند روز همه آنچه گذشته با حرارت در ذهن دامون زنده و به سرعت به طرفش
برود،حال آنکه ازدواج وی بی نقص نمایش داده می شود.
دراین بین نباید
از بازی خوب حسین یاری درنقش دامون چشم پوشید،آنچنان این نقش را باور
پذیردرآمده که حتی با نگاه به چشم های حسین یاری می توان عمق درماندگی مردی
گرفتار دو عشق را به خوبی حس کرد؛اما متاسفانه باید گفت اغراق در نقش
تیارا و تاکید بر خل بازی های او تا به حدی پیش رفته که از حدود باور پذیری
این شخصیت بیرون زده است.
حضور
مازیار فلاحی می توانست با ارائه موسیقی جدید و به جا لااقل در بطن صحنه
های دلدادگی عمیق و بیمار گونه تیارا از لحاظ موسیقیایی امتیاز مثبتی برای
فیلم باشد،آنچنان که مثلا در فیلم سنتوری هنوز هم موسیقی فیلم مخاطبین
بیشماری دارد؛اما در این اثر سینمایی نه تنها این اتفاق رخ نداده،بلکه حضور
مازیار فلاحی در حد هوای گیشه را داشتن باقی مانده است.
به
هرجهت فیلم طولانی "یادم تو را فراموش" یک اثر بدون تعلیق و با روایت یک
خطی است که نه بر زوایای پنهان داستان ناصر محمد خانی و شهلا جاهد چیزی می
افزاید ونه به واکاوی علل اصلی اینگونه رخداد ها اشاره ای دارد.سوال اصلی
اینجاست که چطور در سینمای جدا افتاده ما از بدنه داستان نویسان خوب ایرانی
و در میان این همه چالش های ریز و درشت اجتماعی یک رخداد پرداخته شده در
روزنامه های زرد دستمایه کار قرار می گیرد و انتظار می رود صرفا با ورود
برخی چهره ها نظیر مازیار فلاحی فیلم در گیشه نیز موفق باشد؟!
انتهای پیام/ ل