یکی از فرماندهان برتر جشنواره مالک اشتر در گفتگو با «بسیج»:
نائله آهویی گفت: سوزن دوزی یکی از مصادیق تحقق اقتصاد مقاومتی است کاربرد فراوان سوزن دوزی بلوچ بر پوشاک می تواند به عنوان مهم‌ترین نشانه هویتی و فرهنگی قوم بلوچ تعیین شود.
کد خبر: ۸۸۳۲۴۳۲
|
۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۶:۴۴

نائله آهویی یکی از فرماندهان بسیجی استان سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، اظهار داشت: سوزن دوزی یکی از مصادیق تحقق اقتصاد مقاومتی است کاربرد فراوان سوزن دوزی بلوچ بر پوشاک می تواند به عنوان مهم‌ترین نشانه هویتی و فرهنگی قوم بلوچ تعیین شود.

وی با بیان اینکه سوزن دوزی یکی از اصلی‌ترین هنرهای رایج در میان بلوچ‌ها و به خصوص زنان بلوچ است افزود: در پایگاه بسیج توانستیم انگیزه سوزن دوزی را به عنوان هنر و اقتصاد مهم برای بانوان تشریح کرده و کارگاه های آموزشی مختلفی در این زمینه برگزار کرده‌ایم. فعال سازی صنعت سوزن دوزی نقش موثری در اشتغالزایی دارد؛ از اینرو وام هایی را در اختیار علاقمندان از سوی مراکز بسیج تعلق می‌گیرد. در شرایط کنونی حداقل 20 نفر از بانوان آموزش دیده و موفق به ایجاد کارگاه اشتغال سوزن دوزی شده‌اند.

آهویی بیان داشت: پوشاک سنتی بلوچ به دلیل کابرد فراوانی که دارد ارزشمندترین سرمایه فرهنگی و اقتصادی محسوب می‌شود. مهم ترین مشخصه پوشاک بلوچ، سوزن دوزی آن است که بر لباس‌های زنان دوخته می‌شود. نقوش هندسی این هنر ارزش‌های نمادین فرهنگ و هویت پیشین این قوم را نشان می‌دهد.

فرمانده برتر جشنواره مالک اشتر در خاتمه افزود: انتظار می‌رود دولتمردان توجه بیشتری به هنر و صنعت سوزن دوزی داشته باشند.

ارسال نظرات