خبرهای داغ:
در حال حاضر بیش از 500 نفر بیمار اوتیسم در استان شناسایی شده که این رقم بسیار پایین‌تر از آمار واقعی است.
کد خبر: ۸۸۴۹۳۲۳
|
۳۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۷

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، مدیر عامل انجمن اوتیسم دنیای مهربان با بیان اینکه به طور متوسط هر ماه یک نفر بیمار اوتیسم تشخیص داده می‌شود، گفت: با توجه به شرایط خاص این بیماران، انجمن اوتیسم دنیای مهربان پیشنهاد کرد تا بیماری اوتیسم جزو بیماران خاص محسوب شود تا شاید بخشی از مشکلات بیماران اوتیسم تعیین شده و برای حل این مشکلات چاره‌اندیشی شود.

لطیف جعفرزاده افزود: ارائه کمک هزینه توان‌بخشی، کمک هزینه درمانی و کمک هزینه معیشتی به بیماران از جمله اقدامات انجمن اوتیسم دنیای مهربان بوده است.

به گفته وی یکی دیگر از خدمات انجمن، طرح سلامت دندان بیماران اوتیسم بود که در این طرح مشکلات دندانی نزدیک به 70 کودک اوتیسم برطرف شد که نزدیک به 100 میلیون تومان برای این طرح هزینه صرف شده است.

مدیر عامل انجمن اوتیسم دنیای مهربان بیان کرد: بیماران اوتیسم علاوه بر حوزه درمان دارویی در حوزه درمان غیردارویی نیازمند کمک هستند چراکه مشکلات پنهانی بسیاری دارند این درحالی است که آمار افراد مبتلا به این بیماری نگران‌کننده است.

جعفرزاده با اشاره به تصمیمات جلسه‌ای که دو سال پیش در استانداری تشکیل شد، گفت: در این جلسه موضوع غربالگری این بیماران مطرح شد ولی متاسفانه تاکنون این موضوع محقق نشده است در حالی که غربالگری باید در اولویت برنامه‌های خانه‌های بهداشت گنجانده شود.

وی ادامه داد: افزایش سن امکان تاثیرگذاری بر روی این بیماران سخت خواهد بود بنابراین این بیماری هر چقدر زود تشخص داده شود به همان اندازه کنترل راحت‌تر خواهد بود.

مدیر عامل انجمن اوتیسم «دنیای مهربان» افزود: یکی از مشکلات اساسی اوتیسم این است که هنوز نظام درمانی برای بیماران اوتیسم تعریف نشده است، اخیرا یک کودک مبتلا به اوتیسم در بیمارستان بستری شد، پس از بررسی مشخص شد به دلیل تجویز داروهای سلیقه‌ای بیمار دچار مسمومیت دارویی شده است. البته آذربایجان شرقی در زمینه نسخه‌پیچی و درمان پیش گام است.

به گفته جعفرزاده برای تعیین یک نظام درمانی مشخص، باید آموزش‌هایی در این زمینه ارائه شود.

وی در خصوص مصوبه جلسه استانداری که مقرر شده بود چهار نفر برای آموزش دوره اوتیسم به ترکیه اعزام شوند، بیان کرد: به دلیل هزینه زیاد، تنها یک نفر به ترکیه اعزام شد که با اتمام دوره این فرد باید شرایطی ایجاد شود تا این دوره‌ها در تبریز برگزار شود.

مدیر عامل انجمن اوتیسم دنیای مهربان افزود: با توجه به شرایط خاص بیماران اوتیسم، هدف این انجمن تاسیس مرکز جامع اوتیسمی است که علاوه بر کلینیکی تخصصی، امکان نگهداری موقت بیماران نیز در این مرکز وجود داشته باشد.

جعفرزاده با بیان اینکه نگهداری این بیماران مهمتر از سایر مسائل است، گفت: با بزرگ شدن کودکان امکان نگهداری تمام وقت این بیماران وجود ندارد و خانواده‌ها به شدت درگیر می‌شوند.

وی افرود: به اندازه‌ای مشکلات پنهان و ناگقته‌ در اوتیسم وجود دارد که خانواده‌ها گاهی توان نگهداری از بیمار را ندارند. در حال حاضر مجوز مرکز نگهداری این بیماران از بهزیستی اخذ شده و این مرکز به صورت پایلوت راه‌اندازی خواهد شد.

مدیر عامل انجمن اوتیسم دنیای مهربان تاکید کرد: راه‌اندازی این مرکز مستلزم هزینه‌های احداث و نگهداری از بیماران است که در صورت کمک خیران این مرکز به زودی احداث خواهد شد. بنابراین این مرکز نیازمند کمک مسئولان و مردم است.

جعفرزاده به بنرهایی برای اطلاع‌رسانی مردم در هفته اوتیسم در نظر گرفته شده است اشاره کرد و گفت: این اقدامات برای پر رنگ شدن بیماری اوتیسم در جامعه شود به طوری که آگاهی مردم از بیماری اوتیسم ارتقا یابد.

وی ادامه افزود: در زمینه اطلاع‌رسانی مشکلات این بیماری در جامعه، رسانه‌ها تاثیر زیادی دارند به طوری که می‌توانند توجه جامعه را به سمت اوتیسم جلب کنند.

ارسال نظرات