طی ماه‌های اخیر ۷ فروند هواپیما به ناوگان ایران‌ایر اضافه شده اما در دولت یازدهم تعداد ناوگان فعال ایرلاین ملی با افت شدیدی مواجه بوده، به‌طوریکه هم‌اکنون حدود ۵۵ درصد از ناوگان هما غیرفعال است.
کد خبر: ۸۸۷۱۹۲۱
|
۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، هشت سال پیش هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران حدود 50 فروند هواپیمای فعال داشت که 8 فروند آن هواپیماهای بوئینگ 747 (sp، 100 و 200) بود. ایران‌ایر با استفاده از این هواپیماها پروازهای شرق آسیا را انجام می‌داد و به شهرهایی از جمله توکیو، سئول، پکن، آلماتی، دهلی، ژنو، کوالالامپور و... پرواز داشت.

این در حالی است که طی سال‌های سپری شده از عمر دولت یازدهم، ایران‌ایر به دلیل غیرفعال شدن هواپیماهایش،‌ بسیاری از پروازهایی که در سطر بالا به آنها اشاره شده را از دست داده است، این شرکت در حال حاضر تنها به بمبئی پرواز دارد که این پروازها را بعضا با ایرباس 320 یا 300 انجام می‌دهد.

بررسی آمار وزارت راه و شهرسازی حاکی از آن است که تا پیش از ورود هواپیماهای جدید 31 فروند از مجموع 53 فروند هواپیمای ایران ایر غیرفعال بودند. از این تعداد 50 فروند هواپیمای مسافری و 3 فروند هواپیمای کارگو (باری) هستند که البته در حال حاضر تنها یک فروند از هواپیماهای باری فعال است. به این ترتیب در حال حاضر از مجموع 60 فروند هواپیمای هما (با احتساب ورود 7 فروند هواپیمای ایرباس و ای تی آر) 33فروند غیر فعال است.

این تعداد معادل 55 درصد کل ناوگان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران است. بسیاری از این هواپیماها هم‌اکنون زمینگیر هستند و ایران‌ایر به دلایلی از جمله ناتوانی در تامین قطعات و تجهیزات مورد نیاز،  نتوانسته آنها را عملیاتی کند.

ارسال نظرات