خبرهای داغ:
معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‎شرقی خبر داد:

کاهش یکدهم درصدی شاخص قیمت کالا و خدمات آذربایجان‌شرقی در اردیبهشت جاری

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‎شرقی از کاهش یکدهم درصدی شاخص قیمت کالا و خدمات آذربایجان شرقی در اردیبهشت ماه جاری خبر داد.
کد خبر: ۸۸۸۲۴۵۰
|
۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی به نقل از روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، داریوش شمس در جمع خبرنگاران با بیان اینکه شاخص کل قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری استان در اردیبهشت ماه سال 1396 عدد 286.8 را نشان می‌دهد که نسبت به ماه قبل 0.1 درصد کاهش داشته است، گفت: این شاخص برای کل کشور عدد 244.4 را نشان می‌دهد که نسبت به ماه گذشته 0.2 درصد کاهش داشته است.

وی افزود: افزایش شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال گذشته(تورم نقطه به نقطه) در اردیبهشت ماه امسال برای آذربایجان شرقی و کشور به ترتیب 16.5 و 9.6 درصد می‌باشد که نسبت به همین اطلاع در ماه پیش به ترتیب (12.8 و 9.4 درصد)، 3.7 و 0.2 واحد درصد افزایش یافته است.

شمس بیان کرد: درصد تغييرات شاخص كل (نرخ تورم کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری) در دوازده ماه منتهي به اردیبهشت ماه سال 96 نسبت به دوره مشابه سال قبل برای این استان و کشور 7.4 و 7.1 درصد است كه نسبت به همین اطلاع در فروردین ماه 1396 (6.5 و 6.9 درصد)، 0.9 و 0.2 واحد درصد افزایش یافته است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجانشرقی ابراز داشت: شاخص گروه عمده «خوراكي‌ها، آشاميدني‌ها و دخانيات» استان در اين ماه به رقم 309.3 رسيد كه نسبت به ماه قبل 1.1 درصد کاهش نشان مي‌دهد.

وی تشریح کرد: شاخص گروه عمده «خوراكي‌ها، آشاميدني‌ها و دخانيات» نسبت به ماه مشابه سال قبل 16.1 درصد افزايش نشان مي‌دهد و درصد تغييرات اين گروه در دوازده ماه منتهي به اردیبهشت ماه 1396 نسبت به دوره مشابه سال قبل نیز 16.1 درصد است كه نسبت به تورم دوازده ماهه منتهي به فروردین ماه 1396(16.2 درصد)، 0.1 واحد درصد کاهش يافته است.

شمس با بیان اینکه شاخص گروه اصلي «خوراكي‌ها» در ماه مورد بررسي به عدد 304.5 رسيد كه نسبت به ماه قبل 1.2 درصد کاهش نشان مي‌دهدآ افزود: شاخص گروه اصلي «خوراكي‌ها» نسبت به ماه مشابه سال قبل 16.8 درصد افزايش نشان مي‌دهد و نرخ تورم دوازده ماهه اين گروه نیز 16.8 درصد است.

وی اضافه کرد: در این گروه زیر گروه‌های «میوه و خشکبار» و «شکر، مربا، عسل، شکلات وشیرینی(قند و شکر و شیرینی‌ها)» به ترتیب با 2.7 و 2.6 درصد رشد در شاخص بالاترین افزایش را نسبت به ماه قبل داشته‌اند؛ همچنین زیر گروه «سبزیجات (سبزی‌ها و حبوبات)» با 5.4- درصد کاهش در شاخص نسبت به ماه قبل بیشترین کاهش را داشته اند.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجانشرقی اذعان داشت: شاخص گروه عمده «كالاهاي غير خوراكي و خدمات» در اردیبهشت ماه 1396 به رقم 278.7 رسيد كه نسبت به ماه قبل 0.3 درصد افزایش داشته است.

شمس گفت: ميزان افزايش شاخص گروه عمده «كالاهاي غيرخوراكي و خدمات» نسبت به ماه مشابه سال قبل 16.7 درصد بوده است و نرخ تورم دوازده ماه منتهي به اردیبهشت ماه 1396 نسبت به دوره مشابه سال قبل اين گروه 14.0 درصد است كه نسبت به تورم دوازده ماهه منتهي به فروردین ماه 1396 (11.5 درصد)، 2.5 واحد درصد افزایش داشته است.

وی خاطرنشان ساخت: در این گروه عمده زیرگروه‌های «خدمات نگهداری و تعمیر واحد مسکونی» و «هتل و رستوران» به ترتیب با 2.1 و 1.4 درصد افزایش نسبت به ماه قبل بیشترین و زیر گروه‌ «آب، برق و سوخت» با 0.8- درصد کاهش در شاخص نسبت به ماه قبل بیشترین کاهش را به خود اختصاص داده‌اند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها