معاون وزیر بهداشت:

هدف توانبخشی بازگرداندن فرد به جامعه است

معاون توانبخشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هدف توانبخشی بازگرداندن فرد به جامعه بوده و برنامه های این وزارتخانه هم در این راستا انجام می شود.
کد خبر: ۸۸۸۲۴۶۳
|
۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۱
به گزارش خبرگزاری بسیج ار آذربایجان شرقی به نقل از ایرنا، محمدتقی جغتایی در همایش منطقه ای اوتیسم در دانشگاه علوم پزشکی تبریز افزود: خدمات توانبخشی به صورت زنجیره ای، پیوسته، مداوم و قابل جدا شدن از نظام سلامت و رفاه نبوده و این خدمات از نظام سلامت شروع و بقیه دستگاه ها بعد از آن وارد عمل می شود.
وی اظهار کرد: در زمان کنونی رویکرد نسبت به توانبخشی تغییر یافته و دیگر به عنوان سطح سوم خدمات حوزه سلامت به حساب نمی آید.
معاون توانبخشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یادآوری کرد: در سال های اخیر با توجه به افزایش بیماری های غیرواگیر و تغییر الگوی بیماری ها، میزان خدمات توانبخشی در جامعه زیاد می شود.
جغتایی، افزود: سبک زندگی، محیط و آلودگی، سن باروری و عمل سزارین از عوامل افزایش میزان اوتیسم در کشور است.
وی با اشاره به رویکرد رایج ارایه خدمات توانبخشی در طول تاریخ، ادامه داد: رویکرد این خدمات در طول دوران نوزدهم در قالب زیست پزشکی، در نیمه دوم قرن گذشته در قالب اجتماعی و در سال 2007 در قالب حقوق بشر ارایه می شد.
معاون توانبخشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی فرآینده های ارایه خدمات توانبخشی را شامل پزشکی، اجتماعی و حرفه ای اعلام کرد و ادامه داد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آماده است بحث اختلال تکاملی را به تدریج در سطح کشور ساماندهی کند.
جغتایی اظهار کرد: افراد شاغل در حوزه های سلامت باید با ارتقای سطح دانش خود در دوره های اختصاصی شرکت کنند.
وی، با بیان اینکه فرآیند خدمات اختلال طیف اوتیسم شامل غربالگری، ارزیابی و مداخلات است، افزود: اقدام ها و مداخله های درمانی شامل عملکرد شناختی، اجتماعی، هیجانی و رفتاری، ارتباطی، حسی – حرکتی، تحصیلی، خانواده، انطباقی در فعالیت های روزانه، سلامت جسمانی و بهداشت روان است.
 همایش منطقه ای اوتیسم به مدت یک روز در سالن شایان مهر دانشکده علوم پزشکی تبریز با حضور جمعی از روانپزشکان و نمایندگان انجمن اوتیسم و انجمن گفتار درمانی ایران برگزار شد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار