عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: متأسفانه حداقل‎های برجام هم رعایت نمی‎شود.
کد خبر: ۸۸۸۸۳۵۲
|
۲۷ تير ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، نماینده سابق مردم یزد در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار بسیج از بافق، در خصوص دومین سال امضای برجام و دستاوردهای آن گفت: در حقیقت این توافق چندجانبه و تعهدی متقابلی که پنج کشور در برابر اجرای تعهدات ایران داشتند، متأسفانه بدعهدی کردند و حتی حداقل‌های برجام هم رعایت نشد چراکه هدف از مذاکرات و تصویب برجام برداشتن تحریم‌ها بود ولی امروز به‌جایی رسیده که همان تحریم‌ها را به‌نوعی دیگر تحمیل می‌کنند.

جوکار در ادامه افزود: برجام مانند بادکنکی برای ایران است و امروز آمریکا در حال سوزن زدن به آن است تا باد آن را خالی کند و متأسفانه تا به این جای کار چیزی باقی نمانده است.

وی تصریح کرد: متأسفانه عده‌ای برجام را دستاورد خودشان می‌دانند و نمی‌توانند بگویند که برجام از بین رفته و جای تأسف دارد که بعضی‌ها برجام و تحقق تعهدات آن را به‌گونه‌ای موضع کشورهای اروپایی به‌عنوان یک پیوند می‌دانند، درصورتی‌که کشورهای اروپایی هم امروز به‌نوعی از آمریکا تبعیت می‌کنند.

محمد صالح جوکار افزود: ما دل‌خوشیم به نامه‌نگاری‌هایی که با اتحادیه اروپا انجام می‌دهیم و فکر می‌کنیم اتحادیه اروپا قرار است حمایتی از ما داشته باشد ولی متأسفانه از چنین حمایتی خبری نیست زیرا کشورهای اتحادیه اروپا منافع خودشان را مدنظر قرار می‌دهند، اگر هزینه بر منافعشان بچربد حاضر نیستند کاری انجام دهند و این منافع بیشتر در گروی موضوعات اقتصادی است.

وی در ادامه گفت: کمیسیون مشترکی که در برجام پیش‌بینی‌شده که اختلافات، در این کمیسیون بررسی شود بزرگ‌ترین مصوبه‌ای که داشته و تصویب کرده خویشتن‌داری دو طرف و پایبندی به اجرای تعهدات است و چیز دیگری شامل حال این مردم نشده است در حقیقت منافعی که باید برای مردم ما لحاظ می‌شد هنوز تضمین نشده و در کنار آن‌هم هزینه‌هایی را برای ما داشته است.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی یزد و اشکذر در رابطه با موضوع هسته‌ای عنوان داشت: موضوع هسته‌ای یک عامل بازدارنده برای غرب بود اما این عامل بازدارنده را از دست دادیم لذا امروز باید جدی و با یک دیپلماسی فعال و روی اینکه آمریکایی‌ها عهدشکن هستند در تمام دنیا و نه در چند کشور اروپایی، آن جایگاه حقانیت خودمان را ثابت کنیم و به‌طورکلی اعلام کنیم که در صورت ادامه روند ما ناچاریم به شکل دیگری عمل کنیم.

عضو جبهه مردمی نیروهای انقلاب هدف برجام را چنین بیان کرد: هدف برجام برداشتن تحریم‌هایی بود که از سوی آمریکا لحاظ شده بود و چون این اقدامات انجام‌نشده نمی‌توانیم بگوییم همین برجامی که روی کاغذ نوشته‌شده بتواند برای کشور و ملت گامی بردارد شاید در بعضی از این حوزه‌ها هنوز مشکلات ما بیشتر هم شده و برجام با این وضعیت و در نظر نگرفتن مستندات کارشناسی می‌تواند در آینده برای ما یک سم مهلک باشد چون‌که آمریکا به‌خوبی می‌داند که برجام چیزی برای ما نداشته است.

وی در خصوص قرارداد توتال و محرمانه بودن آن گفت: بعضی افراد در داخل کشور انگار بند نافشان را با تعامل با غربی‌ها بریده اند و این موضوع به تفکر و بینش این افراد و عدم اعتقادشان به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های داخل کشور برمی‌گردد و این مشکلات درزمانی بروز خواهد کرد که این افراد بیایند در سطوح مختلف و در رأس بعضی از دستگاه‌ها قرار بگیرند و این تفکر در عرصه عمل، نمود خواهد کرد.

جوکار در خصوص اینکه توتال هم یک قراردادی است بر مبنای قرارداد IPC خاطرنشان کرد: IPC با تأکیداتی که مقام معظم رهبری و نمایندگان مجلس داشتند باید اصلاح شود و گذشته از اینکه خودش جای بحث دارد؛ بالای ۵۰ درصد سهم پروژه را به توتال واگذارشده درصورتی‌که ایران کمترین سهم را در این سرمایه‌گذاری دارد.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی محرمانه بودن این قرارداد را مشکوک عنوان کرد و گفت: جای سؤال اینجاست که محرمانه بودن این قرارداد برای چیست؟ وقتی‌که یک قراردادی را محرمانه طبقه‌بندی می‌کنند، این طبقه‌بندی باید مبنایی داشته باشد امروز می‌خواهیم در مسائل قراردادها همه‌چیز شفاف باشد وگرنه یک فسادی در پشت آن نهفته است که باید دقیقاً برآوردها مشخص باشد.

وی در رابطه با مشکلات توتال بیان داشت: توتال هم مشکلاتی را دارد، این شرکت در سال‌های گذشته در فاز ۱۱ پارس جنوبی ورود پیداکرده بود که متأسفانه در ادامه، کار را رها کرد و این باید برای مسئولین تجربه‌ای باشد که تضمینی نیست در آینده آمریکا تحریمی انجام ندهند و توتال هم باز کار را رها نکند و برود که در این صورت هزینه‌های ما را در کشور افزایش می‌دهد و ما به اهدافمان ‌هم دست پیدا نمی‌کنیم.

محمد صالح جوکار در پایان گفت: اگر از ذخایر داخلی کشور و شرکت‌هایی که اعلام آمادگی کرده بودند استفاده می‌شد می‌توانستیم برای آینده گام‌های اساسی برداریم چون دانش فنی آن را هم داریم.

ارسال نظرات