مشاور زنان و خانواده ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کرمان مطرح کرد؛
سلمان زاده با انتقاد از اینکه تنها در هفته عفاف وحجاب به این مقوله پرداخته می شود، تشریح کرد: فرهنگ و نهادینه سازی حجاب وعفاف در جامعه نیاز به حرکتی مستمر دارد و نمی توان به صورت مقطعی با این امر برخورد کرد.
کد خبر: ۸۸۹۱۱۴۵
|
۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۳
به گزارش خبرگزاری بسیج در کرمان،  سلمان زاده ضمن گرامیداشت هفته عفاف و حجاب و سالروز شهادت جمعی از افرادی که در اعتراض به کشف حجاب در مسجد گوهرشاد قیام کرده و به خاک و خون کشیده شدند، درخصوص نقش حجاب و عفاف در تربیت فرزندان گفت: خانواده نخستین و موثرترین محیط آموزشی و  تربیتی انسان است و پدرو مادر اولین معلمان فرزندان به شمار می روند.
 
 
تاثیر حجاب وعفاف والدین در تربیت وشکل گیری شخصیت فرزندان
 
 
مشاور زنان و خانواده ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کرمان ابراز کرد: خانواده هسته اولیه و اصلی جامعه است و حالت فکری و روانی انسان بیشتر در محیط خانه شکل می گیرد؛ کودک از زمانی که چشم باز می کند در آغوش گرم پدر و مادر زندگی می کند و ذهن خالی کودک آماده فیلم برداری از محیط پیرامون خویش است.
 
 
وی بیان کرد: هرآنچه انسان در کودکی در ذهن خود ضبط کند، در بزرگسالی شخصیتش مطابق آن شکل می گیرد؛ اگر کودک در محیطی رشد کند که پدر و مادر با حجب و حیا داشته باشد که مواظب رفتار خود هستند و از همه مهم تر مادری که در برخورد با محرم و نامحرم تفاوت قائل شده و پوشش درون و بیرون خانواده او متفاوت باشد، کودک بر اساس رفتار چنین مادری عمل می کند.
 
 
سلمان زاده اذعان داشت: بنابر فرمایش امام صادق (ع) این فرد خوشبخت است چرا که مادر او دارای گوهرگران بهای عفت است؛ بنابراین فرزندی که رفتار و اعمالش براساس تقلید است، رفتار پدر و مادرش را الگو قرار می دهد و اگر والدین او پوشش مناسب داشته باشند و به طور کلی حریم عفاف را رعایت کنند، در ذهن کودک ملکه شده و در بزرگسالی برهمان اساس رفتار می کند.
 
 
نقش حجاب و عفاف در روابط بین همسران
 
 
این کارشناس مسائل خانواده در خصوص نقش حجاب و عفاف در روابط بین همسران عنوان کرد: با نگاهی به آیات قرآنی و روایات درمی یابیم که کنترل نگاه و پوشش دو اصل مورد تاکید در آموزه های دینی است؛ اصولا اگر چشم در نگاه ها کنترل نشود، دچار تنوع طلبی می شود که مسئله خیانت فردی در روابط زوجین ناشی از این پدیده است.
 
 
وی خاطرنشان کرد: خانمی که زیبایی و کمالات خود را برای غیر همسرش آشکار می کند، نباید انتظار علاقه بی حد و مرز همسر را نسبت به خود داشته باشد چرا که وقتی جمال و زیبایی را برای دیگران عرضه می کند، قطعا همسرش نیز محبت خود را با دیگران تقسیم می کند.
 
 
سلمان زاده ادامه داد: زمانی که زن تمام زیبایی خود را وقف همسرش می کند و همچنین مرد چشم خود را برانواع حرام ها می بندد تا فقط کمالات و جمال همسرش را ببیند، خداوند چنان علاقه و محبت آسمانی بین این زن و مرد قرار می دهد که حرارت آن تا ابد فناناپذیر است.
 
 
مشاور زنان و خانواده ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کرمان تاکید کرد: بنابراین نقش حجاب و عفاف در حفظ حریم خانواده امری انکار ناپذیر است و ضرورت دارد خانواده های ما بیش از پیش به این مقوله توجه داشته باشند.
 
 
وی اظهار داشت: زنان با حجاب فاطمی مانند جواهری در پشت قاب شیشه ای هستند؛ به فرموده آیت الله بهاالدینی عرقی که زن در فصل گرما به خاطرحفظ حجاب می ریزد، هردانه اش خورشید است و ایشان روایتی از ثواب الاعمال نقل می کنند که این عرق برای زن سه جا نور می شود: دردرون قبر، در برزخ و در قیامت.
 
 
نهادینه سازی حجاب وعفاف در جامعه نیاز به حرکتی مستمر دارد
 
 
سلمان زاده خطاب به مسئولین ومتولیان فرهنگی کشور تصریح کرد: ما ۳۵ دستگاه دولتی و غیردولتی متولی داریم که در گسترش فرهنگ عفاف و حجاب دخیلند اما نمود آن را در جامعه نمی بینیم؛ لذا تمام دستگاه های فرهنگی و اجتماعی باید تلاش خود را به کار گیرند و برنامه ای جامع و عملیاتی تبیین واجرا کنند.
 
 
این کارشناس مسائل فرهنگی با انتقاد از اینکه تنها در هفته عفاف وحجاب به این مقوله پرداخته می شود، تشریح کرد: فرهنگ و نهادینه سازی حجاب وعفاف در جامعه نیاز به حرکتی مستمر دارد و نمی توان به صورت مقطعی با این امر برخورد کرد.
 
 
ضرورت فراگیر شدن امر به معروف ونهی از منکر در زمینه عفاف و حجاب
 
 
وی اذعان داشت: در دوره ای شاهد بودیم که بارزترین مصداق امر به معروف و نهی از منکر عفاف و حجاب بود درصورتیکه مصادیق گسترده ای داشت؛ البته برخی شیوه های نامناسب موجب دلزدگی هایی شد اما امروزه همان هم وجود ندارد و شاهد هستیم به بهانه اینکه بی حجابی فراگیر شده، زبان کسی به امر به معروف و نهی از منکر باز نمی شود.
 
 
مشاور زنان و خانواده ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کرمان خاطرنشان کرد: نباید فراموش کنیم که امر به معروف و نهی از منکر از نشانه های حکومت سالم است وباید سعی کنیم با برخورد مناسب و احترام آمیز این واجب فراموش شده بار دیگر در جامعه فراگیر شود تا بتوانیم در سایه ای این فریضه الهی جامعه ای سالم، پاک و زمینه ساز حکومت حضرت مهدی (عج) داشته باشیم.


ارسال نظرات