کارشناسان خوی تهاجمی بودن ماهی تیلا پیا را با تغییرات ژنتیکی وارد موضوع پرورش ماهی کرده اند تا این ماهی سریع تر رشد کند.
کد خبر: ۸۸۹۳۲۴۰
|
۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۰۰

 

گروه اقتصادی خبرگزاری بسیج: اشاره: امسال همچون سالهای گذشته در حوزه اقتصادی نگاه رهبری و دلسوزان نظام، ضرورت پیاده سازی سیاست ها و برنامه های اقتصاد مقاومتی است اقتصاد مقاومتی شالوده و شاهراه نجات از بسیاری از معضلات و مشکلات اقتصادی کشورمان است اما متاسفانه طی چند سال اخیر علیرغم تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر پیاده سازی سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصاد مقاومتی و نیز درون زا کردن تولیدات، مسئولین و دولتمردان به شعار اکتفا کرده و گاهی برنامه های عادی و روزمره دولتی را با برچسب اقتصاد و مقاومتی دنبال کرده اند. یکی از حوزه هایی که کمتر در بخش کشاورزی به چشم می‌آید بخش شیلات کشور است. شیلات و مقوله مهم ماهی یکی از مهمترین مواد غذایی سبد خانوار است که با وجود استعدادها و امکانات بالقوه در کشور امکان پرورش ماهی در بالاترین سرعت و کیفیت وجود دارد بر همین اساس انتظار می رود تا دولتمردان برای حمایت و پشتیبانی تولید کنندگان ماهی این غذای سالم و غنی برنامه ریزی داشته باشند اما سالیان اخیر شاهد واردات بی رویه و بی منطق انواع ماهی از کشورهای خارجی هستیم.

 

 

واضح است که این اقدام ضمن آنکه بسیاری از مشاغل را از بین خواهد برد ضربه سنگینی به تولیدکنندگان ماهی های گرمابی و یا سردابی زده است در همین راستا سعی کردیم تا از نزدیک با مشکلات عدیده برخی تولیدکنندگان ماهی سردابی از جمله قزل آلا آشنا شویم. باورود ما به این مرحله مشاهده کردیم که متاسفانه یک تولیدکننده داخلی برای پرورش ماهی بومی  و سالم داخلی در کشور باید با  موانع و مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم کند. این در حالی است که در مقابل یک واردکننده ماهی تیلا پیا به راحتی می‌تواند به هر میزانی که بازار کشش داشته باشد ماهی ناسالم و آغشته به گاز سمی منواکسید کربن وارد این کشور کرده و بسرعت در فروشگاه ها و مراکز خرید عرضه کند. خبرگزاری بسیج بر آن شده است تا به صورت مستند و حضوری از مراکز پرورش ماهی این مهم را پیگیری کند. بدین منظور به روستایی در نظر آباد کرج رفتیم تا از نزدیک با مشکلات و سختی های یک تولیدکننده ماهی قزل آلای داخلی آشنا شویم. بر همین اساس با مهندس زرگر؛ از کارشناسان برجسته شیلات گفتگویی ترتیب داده ایم. وی اکنون خود جزو تولید کنندگان و کارشناسان تولیدی داخلی است که البته اطلاعات ذیقیمتی هم نسبت به واردات بی رویه ماهی مسموم تیلاپیا از چین دارد.

 

در گزارش های پبشین در مورد ژن وحشی ماهی تیلاپیا و این که مصرف این ماهی چینی می تواند بر روی سیستم عصبی انسان تأثیر منفی بگذارد صحبت کردیم حال می خواهیم از زوایای دیگر به امر واردات بی رویه ماهی تیلاپیا از زبان یک مهندس شیلات بپردازیم.

مهندس زرگر: تزریق گاز CO‌به تیلاپیا صحت دارد / انتقال مضرات تیلاپیا به مصرف کننده

*ماهی تیلاپیا می تواند وحشی شود

مهندس زرگر ؛ کارشناس برجسته شیلات در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، گفت: کارشناسان خوی تهاجمی بودن ماهی تیلا پیا را با تغییرات ژنتیکی وارد موضوع پرورش ماهی کرده اند تا این ماهی سریع تر رشد کند.لذا اگر این ماهی را از لحظه ای که به صورت تخم چشم زده است در آب های آزاد پرورش دهید به همان خلق و خوی وحشی و تهاجمی قبل بر گردد.

وی افزود:در مورد قرمز شدن رنگ ماهی تیلاپیا در پرورش آن اقدامات مختلف انجام می شود. همان طور که در مورد ماهی قزل آلا از رنگ دانه در غذای ماهی استفاده می کنند،در مورد ماهی تیلاپیا هم براری قرزم شدن گوشت آن اتفاقات دیگری رخ می دهد. یکی از راهکار های قرمز شدن رنگ گوشت تیلاپیا از لحظه پرورش تخم چشم زده این ماهی شروع می شود.بر همین اساس تخم بچه ماهی چشم زده را در دماهای خاصی می برند تا در فرم های ژنتیکی خاص قرار بگیرد. همان طور که می دانید مشکل اصلی ما در پرورش ماهی، قرار دادن تخم ماهی در دماهای مختلف برای دستیابی به فرم ژنتیکی خاص است. بدین ترتیب این ماهی می تواند وحشی هم شود و با دستکاری ژنتیکی این امر کاسته شود.

* موضوع تزریق گاز مونوکسید کربن به تیلاپیا

زرگر تصریح کرد: اگر دمای رشد بچه ماهی از 10 درجه تا 20 درجه تغییر کند می توان از نظر ژنتیکی بر روی شکل و ظاهر ماهی تغییراتی ایجاد کرد.گاهی یک کارشناس چندی سال بر روی ژن یک ماهی کار می کند و تخم بچه ماهی چشم نزده تولید می کند که تلاش فراوانی است.

 

 

این کارشناس شیلات عنوان کرد: راهکار دیگر علاوه بر دستکاری در نوع غذا و ژنتیک برای قرمز شدن رنگ ماهی، وارد کردن گاز در درون بافت های آن است.اینکه در مورد ماهی تیلاپیا گاز منوکسید کربن وارد مویرگ هایش می شود و پس از پارگی مویرگ ها گوشت ماهی به رنگ قرمز در می آید،صحت دارد.

 

وی خاطرنشان کرد: شما ببینید چرا می گویند وقتی ماهی ای را صید می کنید آن را بر روی ماسه بیندازید؟ چون با ضربات ماهی به زمین و بر خورد آن با ذرات ریز ماسه، خون درون مویرگ های ماهی را تخلیه و به سمت قلب می رساند.وقتی شما ماهی را بر می دارید تمام خون های آن در طرف قلبش جمع شده است. حال شما اگر بیایید ماهی را در استخر خفه کنید؛به عنوان مثال با پایین آوردن ارتفاع آب احساس کمبود اکسیژن و خفگی به ماهی دست می دهد. ماهی پس از خفگی و خون مردگی در بدنش به علت فشار بالا دچار پارگی مویرگ ها در بافت و گوشت می شود.

ارسال نظرات