لوازم‌التحریر حامل نمادهای فرهنگی کشورهای گوناگون است و به دلیل عدم نظارت کامل بر این بخش، شاهد یکه‌تازی شخصیت‌ها و نمادهای فرهنگ غربی و قبضه بازار این محصول از سوی برخی واردکنندگان محصولات خارجی هستیم
کد خبر: ۸۹۱۵۳۰۵
|
۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۷
به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، چیزی به سال تحصیلی جدید نمانده است، آمار رسمی می‌گوید، امسال حدود ۲۰ میلیون دانش آموز و دانشجو به کسب دانش مشغول خواهند شد. اگر این ۲۰ میلیون، اول مهر امسال هرکدام ۲۰هزار تومان نوشت افزار خارجی خریداری کنند، مبلغی معادل ۴۰۰ میلیارد تومان ارز از کشور خارج می‌شود. اما اگر به جای آن نوشت افزار ایرانی خریداری کنند، علاوه بر اینکه هزاران جوان ایرانی مشغول به کار خواهند شد، از تعطیلی واحدهای تولیدی کشور که در معرض هجوم اجناس قاچاق و خارجی هستند، جلوگیری  می‌شود.

 
در استان مازندران نیز تقریباً 542هزار دانش‌آموز و 223هزار دانشجو مشغول تحصیل هستند که آنها نیز در آغاط سال تحصیلی اقدام به خرید نوشت‌افزار و لوازم التحریر می‌کنند. این تعداد دانشجو و دانش‌آموز هم براساس متوسط خرید 20هزار تومان در آغاز سال تحصیلی، مبلغ 15میلیارد و 300میلیون تومان بابت خرید نوشت‌افزار خود می‌پردازند، که با توجه به غلبه نوشت‌افزار خارجی در این استان، باید پذیرفت که درآمد بخش اعظم خرید محصلان مازندرانی به جیب تولیدکننده‌های خارجی می‌رود.
 

نیازی نیست هر جنس بی‌کیفیتی را خریداری کنیم؛ اما‌ کالاهای با کیفیت ایرانی کم نیستند. پس بیاییم با هم به وظیفه ملی خود عمل کنیم و به عنوان یک ایرانی، دست در دست هم دهیم و با آغاز فصل مدارس فقط نوشت افزار ساخت وطن با نمادهای ایرانی بخریم.

- از کجا بهتراست خرید لوازم التحریر مدرسه را انجام بدهیم؟ می‌خواهم همه وسایل در یک مجموعه جمع باشد تا رفت و آمد راحت‌تر و خرید در زمان کمتری انجام شود؟ فروشگاهی را ترجیح می‌دهم که کالای تولید داخل عرضه کند. لطفا بگویید جای پارک دارد یا نه؟ اگر بچه کوچک داشته باشیم،جایی هست که هنگام خرید،بچه‌ها آنجا سرگرم بشوند والبته مطمئن هم باشد؟

طبیعی است که هرسال در آستانه آغاز سال تحصیلی نمایشگاه عرضه‌کننده نیازهای دانشجویان و دانش‌آموزان در استان‌های سراسر کشور ایجاد شود تا عموم مردم قادر شوند لوازم مورد نیاز محصلان خود را یک‌جا و با قیمت مناسب تهیه کنند، که این نیاز از دغدغه‌های اولیای دانش‌آموزان بشمار می‌رود.
 
در نمایشگاه لوازم التحریر و کیف و کفش مدرسه تولید داخل باید حرف اول را بزند، به گفته اغلب مردم بسیاری از تولیدات داخلی بویژه در حوزه لوازم‌التحریر و کیف و کفش از کیفیت خوب و بهتر از مشابه خارجی وجود دارد که در نمایشگاه‌ها باید در اختیار شهروندان قرار گیرند.

- برای خرید کیف مدرسه از بازار باید خیلی دقت کنید؛چون کیف بی‌کیفیت زیاد هست.

- من وسایل مورد نیاز فرزندم که امسال می‌خواهد به کلاس اول برود را لیست کرده‌ام و طبق همین لیست خرید مدرسه را انجام خواهم داد. معتقدم که اگر همین ابتدای سال تحصیلی در حجم زیاد خرید کنم، ممکن است فرزندم به اسراف بیفتد. ترجیح می‌دهم کالای تولید داخل و در چند نوبت برای مدرسه دخترم خریداری کنم.

یک تا سه عدد دفتر ۸۰ برگ و یک عدد ۶۰ برگ با جلد ساده و بدون فنر- دفتر نقاشی- جامدادی پارچه‌ای دو عدد، یکی برای مداد و پاک‌کن و تراش و دیگری برای مداد رنگی‌ها- مداد رنگی با رنگ‌های متنوع که در جامدادی پارچه‌ای قرار می‌گیرد- مداد مشکی 2عدد، مداد قرمز،پاک کن، تراش، لیوان آب- قیچی کوچک کاغذ، چسب مایع، حلقه نوارچسب (این وسایل را در خانه جهت استفاده به وقت مقتضی نگهداری می‌کنم)- خط کش ساده، خط کش با ‌اشکال هندسی، خط کش با شکل‌های متفرقه- آهن ربای مگنت برای ریاضی- مکعب چینه برای ریاضی- کیف مدرسه ساده باشد. نام و نام خانوادگی دانش‌آموز روی کلیه وسایل و مدادها تا پایان سال درج گردد.

آنچه در بالا خواندید نمونه‌ای از نظرات و دغدغه‌های والدین به هنگام خرید مدارس برای فرزندانشان است. بیشتر والدین در صورت عرضه لوازم التحریر،کیف و کفش با کیفیت ترجیح می‌دهند خرید بادوام و مرغوب داشته باشند.

 دراین بین اگر مارک کالایی که عرضه می‌شود، تولید داخل باشد مسلما از خروج میلیاردها دلار ارز از کشور جلوگیری کرده و به چرخه اقتصاد ملی کمک قابل توجهی خواهد شد.

یک فروشنده لوازم التحریر ضمن اینکه به ما اطمینان می‌دهد در حال حاضر مارک‌ها و برندهای خوبی در زمینه لوازم التحریر تولید داخلی در بازار وجود دارد، برایمان می‌گوید: «با آغاز خرید مدارس (معمولا از هفته دوم شهریور ماه) سعی در ترویج تولیدات داخلی و حمایت از کالای ایرانی نیز آغاز می‌شود. در این میان وظیفه هر خانواده ایرانی حمایت از تولیدات کالاهای داخلی است. اگر من به تولید داخلی توجه ویژه نشان دهم،مطمئنا این توجه و ضرورت حمایت از کالای ایرانی در ذهنیت فرزندم نیز نهادینه می‌شود. ذهنیت کودک در رابطه با جامعه، کشور، اقتصاد و همه مسائل در مدرسه شکل می‌گیرد و فردی که در آینده اقتصاد کشور را در دست می‌گیرد،همین کودک است؛ بنابر این مدرسه نیز نقش مؤثری در آینده این کودک دارد. پس فرهنگ‌سازی استفاده از تولید داخلی و حمایت از آن نیز باید در مدرسه از روز اول آموزش داده و پشتیبانی شود.»


این فروشنده متعهد به تولید داخلی چند مدل خودکار با مارک‌های ایرانی را روبروی‌مان ردیف کرده و ضمن بیان خصوصیات یک خودکار مرغوب سعی دارد ثابت کند این چند مدل خودکار تولید داخل از همتای خارجی خود چیزی کم ندارند.

وی در مورد ویژگی‌های یک خودکار روان و مرغوب برای‌مان می‌گوید: «خودکار نامناسب باعث درد مچ دست و انگشتان می‌‌شود. از ویژگی‌‌های یک خودکار خوب این است که به جای سطح مقطع دایره‌ای ،سطح مقطع سه گوش داشته باشند.

خودکارهایی که دارای پوشش لاستیکی نرم هستند، باعث ناراحتی انگشتان نمی‌‌شوند. افرادی که به هنگام نوشتن خودکار را زیاد فشار می‌‌دهند، معمولا در انگشت‌اشاره خود احساس درد می‌‌کنند. در این صورت باید از خودکارها با پوشش لاستیکی ارتجاعی استفاده کنند. یکی دیگر از ویژگی‌های یک خودکار خوب،  کیفیت بالای جوهر و روان‌نویسی آن است که باعث آرامش اعصاب نویسنده می‌‌شود.»

وی در مورد مداد شمعی و ماژیک هم توضیح می‌دهد:« مدادشمعی و ماژیک هم به دلیل تنوع رنگی‌شان، از لوازم‌التحریر مورد علاقه بچه‌ها برای نقاشی هستند، اما در عین حال ممکن است آلرژی زا و سمی هم باشند. مداد شمعی را از ترکیب پارافین و رنگ می‌سازند و به همین دلیل خیلی مراقب باشید بچه بعد از استفاده از مداد شمعی دستش را به دهان یا چشمش نزند. خرید مداد شمعی روکش دار بهترین راه برای ایمن کردن دانش آموزان در برابر مسمومیت و آلرژی است.

درباره ماژیک هم مانند مداد شمعی بهتر است مارک‌های مرغوب و قابل اطمینان را تهیه کنید. ماژیک‌های غیرسمی که در بازار موجود هستند با عبارت «Not poisoning» مشخص می‌شوند و اگرچه کمی گران‌تر از دیگر ماژیک‌ها هستند، برای بچه‌های کوچک که عادت به دهان بردن همه چیز را دارند مناسب‌تر است. انواع رنگ‌های فسفری و روشن ماژیک هم می‌توانند چشم بچه‌ها را خسته و ناراحت کنند.»
وی توصیه می‌کند: «در خرید خودکارهای معطر دقت کنید این خودکارها توجه بسیاری از دانش آموزان را به خود جلب می‌کنند اما ممکن است برخی از دانش‌آموزان به این مواد آلرژی داشته باشند.»

«مصرف‌کننده‌ با انصاف، مصرف‌کننده‌ با وجدان هم می‌تواند همین‌جور به تولید کشور کمک کند؛ دنبال اسم و رسم نروند، دنبال بِرَند نروند - این حرفی که حالا مرتب تکرار می‌کنند: بِرَند، بِرَند - دنبال مارک نروند؛ دنبال مصلحت بروند.» (بیانات مقام معظم رهبری در دیدار جمعى از کارگران سراسر کشور9/2/94).

با سپری شدن تاریخ مصرف نوشت‌افزارها و دفاتر تحریر ساده و بدون طرح مرسوم در دهه شصت و هفتاد و بزرگ شدن نسلی که به نوشتن در دفاتر مشق با طرح گل و درخت و یا حدیث «فرزند صالح گلی از گل‌های بهشت است» عادت کرده بودند، حالا دیگر سال‌هاست که دفاتر تحریر ایرانی محل تاخت و تاز شخصیت‌های کارتونی خارجی شده‌ است.

 فاطمه یک دانش‌آموز با مادرش برای خرید لوازم التحریر به فروشگاه آمده است. او دفترهایی با طرح‌های ایرانی را دوست دارد، اما بیشتر اوقات دفتر مشق‌هایش تصاویری از سیندرلا و دیگر شخصیت‌های کارتون‌های خارجی دارند.

مادر این دانش آموز، تنوع و جذابیت طرح‌های خارجی و همچنین کیفیت بالای این اجناس را دلیلی برای خرید آنها می‌داند و می‌گوید: «متاسفانه زمانی که دفتری با جنس ایرانی خریداری می‌کنیم، هنوز دو ماه نگذشته، ورق ورق می‌شود و برگه‌های دفتر را که بر روی یکدیگر یکی پس از دیگری ورق می‌زنیم،عدم کیفیت خود را به خوبی نشان می‌دهد.»

این مادر ادامه می‌دهد: «زمانی که دخترم در دستان دوستان خود نوشت افزارهای زیبا و رنگارنگ می‌بیند و از من چنین کالاهایی را تقاضا می‌کند، چگونه می‌توانم او را راضی کنم که برایش چنین دفترهای مشقی خریداری نکنم؟! اوج فاجعه به نظر من اینجاست که نمی‌توانم ذهن فرزند خود را که از کودکی با برنامه‌های کودک خارجی پر شده است،خالی کنم و به جایش طرح‌های مناسب‌تر بچینم.»

اگر در کشوری زندگی می‌کردیم که فاقد قهرمانان ملی و محبوب در بین مردم بود، نپرداختن به استفاده از تصاویر این قهرمانان بر روی دفاتر اجتناب‌ناپذیر بود؛ اما مسئله‌ مهم این است که در سال‌های بعد از انقلاب، مسئولان و متولیان فرهنگی کشور از اهمیت تصاویر حک شده بر روی لوازم‌التحریر دانش آموزان کشور غافل بودند و در برنامه‌های فرهنگی خود به موضوع نوشت‌افزار توجهی نداشتند؛ حال آنکه میلیون‌ها کودک و نوجوان هر روز با این اقلام رو‌به‌رو هستند و با آن‌‌ها سروکار دارند.

هر چند خوشبختانه بالاخره در سال‌های اخیر موسسات مختلفی اقدام به نشر دفاتر تحریر با عکس‌های قهرمانان ملی و دینی کرده‌اند. گرچه هنوز به نظر می‌رسد این دفاتر به جهت ضعف اطلاع‌رسانی وعدم اطلاع خانواده‌ها از مراکز فروش این اقلام، پخش ضعیف و نیز تیراژ کم، هنوز آن چنانکه باید فراگیر نشده‌اند؛با همه این حال، آمارها از استقبال روز افزون مردم خبر می‌دهند.

یک کارشناس امور فرهنگی می‌گوید: «می‌توان سلایق و ذائقه‌های مختلف را با اصول اساسی ایرانی ـ اسلامی تطبیق داد. قهرمانان ناشناخته میهن اسلامی‌مان هنوز آن طور که باید و شاید به جامعه شناسانده نشده‌اند و یا اگر معرفی شده‌اند، آن گونه که باید نبوده است. قهرمانانی که برای شناخته شدنشان نیازبه عزم ملی داریم تا جایگزین مناسبی برای الگوهای غلط خارجی همچون باربی، یانگوم، سوسانو، سیندرلا، بت من، مرد عنکبوتی، و بن تن شوند.»

«فروش ویژه مدارس»، «تخفیف ویژه مهر ماه» اینها جمله‌هایی است که این روزها زیاد می‌شنوید یا روی شیشه لوازم التحریر فروشی‌ها می‌بینید. با نزدیک شدن به ماه مهر، شور و شوق خرید لوازم دانش‌آموزی همه جا به چشم می‌خورد و کاملا احساس می‌شود. در بیشتر فروشگاه‌ها قسمتی برای فروش لوازم مورد نیاز دانش‌آموزان در نظر گرفته شده است. شما هم اگر دانش‌آموزی دارید که باید برای شروع سال تحصیلی جدید آماده‌اش کنید دقت داشته باشید، وسایلی برای فرزندتان بخرید که به سلامت او آسیب نرساند. وسایل و لوازمی‌ که برای فرزندتان می‌خرید باید مناسب باشد و فرزندتان در آن کاملا احساس راحتی کند. استفاده مداوم از وسایلی مانند کیف، کفش و لباس برای دانش‌آموزان که اغلب در حال رشد هستند، چنانچه نامناسب انتخاب شوند، ممکن است به سلامت‌شان آسیب برساند و حتی گاهی موجب تغییر شکل در استخوان‌ها و شکل ظاهری بدنشان شود.

طاهره مهدوی در حالی که به شانه‌های خمیده پسر 10 ساله‌اش‌اشاره می‌کند،گله مندانه می‌گوید: «پسرم حاضر نیست کوله چرخ دار بخرد.می گوید بچگانه است و دوستانش او را به تمسخر می‌گیرند. یک کوله بزرگ و سنگین با طرح شکاری انتخاب کرده است. سال گذشته مربی بهداشت مرا به مدرسه فرا خواند و افتادگی شانه پسرم و نیز انحنای بیش از حد کتف پسرم را متذکر شد. بیشتر این مشکلات به خاطر انتخاب نامناسب کوله‌پشتی و عدم تناسب وزن کوله با جثه پسرم است؛ اما او حرف گوش نمی‌دهد و بر انتخاب خود اصرار دارد. واقعا نمی‌دانم چطور متقاعدش کنم؟»

اغلب بازاری‌ها بر این نکته اذعان دارند که امروز بازار لوازم التحریر در محاصره محصولات چینی و خارجی است.

سعید حجتی یک تولید‌کننده کیف وکفش گله‌مندانه می‌گوید: «شما که این‌قدر برعرضه و خرید لوازم مدرسه تولید داخل اصرار دارید، چرا نمی‌روید از مسئولان بپرسید که به چه دلیل بازار در قرق محصولات چینی است؟ انبوه کیف و کفش چینی دربازارِ خریدهای اول مهر امان تولید‌کننده داخل را بریده است.»

بر اساس گزارشی میدانی از بازار نوشت‌افزار مازندران، تعداد مراکز و عاملین فروش نوشت‌افزارهای بومی و اسلامی با نمادها و الگوهای داخلی در استان به تعداد انگشت‌های دست هم نمی‌رسد! اگر از عدم برگزاری نمایشگاه تولیدات داخلی در این حوزه و کم‌کاری مسؤولان این حوزه بگذریم، از عدم برنامه‌ریزی و مدیریت منسجم و منظم از سوی ارگان‌های ذی‌ربط جهت توزیع مناسب این نوشت‌افزارها در بازار مازندران نمی‌توان گذشت...

جالب است بدانید برای آگاهی از برنامه‌های کشوری برای توزیع و فرهنگ‌سازی خریدوفروش محصولات بومی و اسلامی تماس‌های فراوانی را با ارگان‌های ذی‌ربط نظیر اتاق اصناف کشور، اتاق اصناف تهران، اتحادیه لوازم‌التحریر تهران، اتحادیه صحاف تهران، اتحادیه لوازم‌التحریر مرکز مازندران و کانون پرورش فکری استان و ساری انجام داده‌ایم، که متأسفانه در کمال تعجب، هیچ دغدغه و پاسخ مناسب و قانع‌کننده‌ای را دریافت نکردیم! گفتنی است وقتی خوراک مناسبی را برای بازار نوشت‌افزار تعریف نکرده‌ایم، توقع ایجاد فرهنگ استفاده از تولیدات داخلی و نوشت‌افزارهای بومی و اسلامی منطقی و شدنی به نظر نمی‌رسد.

قدیر فتح‌الهی‌فرد بازرس اتحادیه لوازم‌التحریر ساری طی گفت‌وگویی اظهار کرد: تبلیغات و اعلام خریدوفروش محصولات ایرانی و با الگوهای اسلامی و بومی بسیار خوب است اما این محصولات به بازار مازندران نمی‌رسد.

وی افزود: توزیع این محصولات در تهران چند سالی است که اتفاق افتاده است و حتی نمایشگاه معرفی محصولات و هم‌چنین نمایشگاه عرضه مستقیم این کالاها در تهران برگزار می‌شود؛ اما برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی در مازندران سراغ نداریم.

بازرس اتحادیه لوازم‌التحریر ساری خاطرنشان کرد: توزیع مناسب و عاملین فروش این محصولات در بازار مازندران وجود ندارد و اگر هم محصولاتی این‌چنینی در بازار وجود دارد یا انگشت‌شمار است و یا از سوی ارگان‌هایی نظیر ارشاد و کانون پرورش فکری به‌صورت دست‌وپا شکسته توزیع یا برپایی غرفه‌هایی به فروش می‌رسد.

فتح‌الهی با بیان اینکه نباید از قیمت بالای این کالاها نسبت به سایر کالاها گذشت، اضافه کرد: از آنجاکه تولید و توزیع این محصولات انحصاری است و رقابتی وجود ندارد، قیمت این کالاها نیز انحصاری است.

وی با بیان اینکه بازار اگر دست بازاری باشد قیمت پایین می‌آید وی در ادامه سخنانش تصریح کرد: بازار اگر دست بازاری باشد، چون رقابت وجود دارد قیمت‌ها پایین می‌آید، اما انحصاری بودن این محصولات موجب بالاتر بودن قیمت آن‌ها نسبت به سایر نوشت‌افزارها بوده که این امر یکی از دلایل اصلی عدم استقبال فروشندگان نوشت‌افزار از این تولیدات است.

این فعال بازار نوشت‌افزار مازندران متذکر شد: هم فروشنده و هم مشتری به دنبال کالای ارزان‌قیمت‌تر است، ضمن اینکه حتی کودکان نوشت‌افزارهایی با نشان‌واره‌های خارجی را از والدین‌شان تقاضا می‌کنند.

فتح‌الهی در پایان با اشاره به اینکه کلیه نوشت‌افرازهای حال حاضر بازار که با نشان‌واره‌ها و رو جلدی‌های فانتزی خارجی نظیر بن‌تن، باب اسفنجی و ... به بازار تزریق می‌شود، در داخل کشور تولید می‌شوند، اذعان کرد: هیچ‌کدام از نوشت‌افزارهایی که با نمانام‌ها و نشان‌واره‌های خارجی در بازار وجود دارد از خارج کشور وارد ایران نمی‌شود و کلیه این محصولات در بازار تهران و کرج تولید و به بازار تزریق می‌شود.

 واقعیت تلخ و تکراری هرساله این است که تصاویر انیمیشن‌های غربی سال‌هاست نبض بازار لوازم‌التحریر کشور ما را در دست گرفته‌اند، جریانی که اگر خوب به آن بنگریم به‌راحتی می‌توانیم ردپای صاحبان این جریان و تلاش آنان در آن‌سوی مرزها را برای انتقال مفاهیمی که با فرهنگ دینی و اجتماعی کشورمان مغایرت دارد، مشاهده کنیم.

سالیان سال است که شاهد جولان شخصیت‌های خارجی در کوله‌های دانش‌آموزان کشورمان هستیم و این مسئله همواره محل نگرانی و گلایه از سوی خانواده‌ها و مسؤولان دلسوز این بخش بوده است.

در کنار آنکه هرساله شاهد پررنگ‌تر شدن این شخصیت‌ها در بازار داغ کيف و لوازم‌التحریر مدارس هستیم، تلاش جدی مسؤولان این بخش را برای پرکردن جای خالی شخصیت‌ها و الگوهای ايرانی و بومی شاهد نیستیم.

لوازم‌التحریر ازجمله اقلامی است که حامل نمادهای فرهنگی کشورهای گوناگون است و به دلیل عدم نظارت کامل بر این بخش در سال‌های گذشته، شاهد یکه‌تازی شخصیت‌ها و نمادهای فرهنگ غربی و یکه‌تازی و قبضه بازار این محصول از سوی برخی واردکنندگان محصولات خارجی بوده‌ایم که متأسفانه علی‌رغم صدمات فرهنگی و تأثیر به‌سزا در روحیات کوکان و نوجوانان، تأثیر سویی نیز بر تولیدات داخلی در حوزه نوشت‌افزار و لوازم‌التحریر کشور گذاشته است.

امیدواریم در این ایام کوتاه مانده به آغاز سال تحصیلی، مسؤولان ارگان‌های ذی‌ربط با جدیت و همت مضاعف گام موثری در پالایش نوشت‌افزار مازندران برای گروه سنی کودکان و نوجوانان بردارند.

ارسال نظرات