خبرهای داغ:
ایده ای جدید از مبتکر بیرجندی؛

ساخت و بومی‌سازی دستگاه پرس چندمنظوره تولید قطعات بتنی با روش ویبره پرس

هدف از طراحی این دستگاه، بومی‌سازی تکنولوژی ساخت دستگاه‌های ویبره پرس در داخل کشور، رفع نیازهای تولیدکنندگان تولید قطعات بتنی و ایجاد دانش فنی برای ساخت انواع ماشین‌آلات پیچیده قطعات بتنی است.
کد خبر: ۸۹۱۶۴۹۷
|
۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۶

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی، تکنولوژی ویبره پرس چند سالی است برای تولید قطعات بتنی مورد استفاده قرار  گرفته است. ویژگی این تکنولوژی تولید قطعات بتنی با تراکم زیاد و لذا استحکام بالا است. در این تکنولوژی که ترکیب ملات در حالت کم رطوبت انجام می­شود، با استفاده از ارتعاش مکانیکی، نسبت ترکیب ملات افزایش قابل توجهی خواهد یافت. این امر علاوه  بر بهبود مقاومت به ضربه، موجب افزایش چشمگیر عمر محصول در برابر عوامل طبیعی از جمله تابش آفتاب، سرما و رطوبت نسبت به روشهای بتن ریزی سنتی خواهد شد.

میزان بهبود خواص و طول عمر محصول به صورت مستقیم مرتبط با میزان فشار اعمالی به ملات و نحوه ارتعاش سیستم در حین اعمال فشار می­باشد. دستگاههای تولید قطعات بتنی پرسی، عموماً برای تولید یک یا دو محصول طراحی شده اند. لذا شرکتهای تولید کننده قطعات بتنی، برای راه­اندازی خط تولید چند محصول می­بایست سرمایه گذاری زیادی انجام دهند.

 دستگاههای چند منظوره تولید شده در خارج کشور، با قیمتهای بسیار زیاد وارد کشور می­شوند. مجریان این طرح تلاش کرده‌اند بر اساس درخواست برخی صنعتگران، تکنولوژی این دستگاهها را بومی سازی کرده، و دستگاه چند منظوره برای تولید قطعات بتنی با استحکام و کیفیت بالا را طراحی و عرضه نماید. یکی از پتانسیلهای این تیم، استفاده از تجربیات صنعتی، به واسطه حضور صنعتگرانی است که چند سال تجربه بهره­برداری از خطوط تولید این محصول را داشته­اند.

انتظار می­رود با بهره­گیری از طراحی مهندسی و اصول ماشین­سازی، و نوآوری به منظور پوشش دادن محدودیتهای دستگاههای موجود، بتوان دستگاه­های با قابلیت تولید محصول با کیفیت تولید و مطابق با نیاز مطرح شده از سوی صنعتگران پاسخ داد.

سید احسان افتخاری شهری در گفتگو با خبرنگار، هدف از طراحی این دستگاه را بومی‌سازی تکنولوژی ساخت دستگاه‌های ویبره پرس در داخل کشور، رفع نیازهای تولیدکنندگان تولید قطعات بتنی و ایجاد دانش فنی برای ساخت انواع ماشین‌آلات پیچیده قطعات بتنی عنوان کرد.

ساخت و بومی‌سازی دستگاه پرس چندمنظوره تولید قطعات بتنی با روش ویبره پرس

وی افزود: این دستگاه با داشتن قابلیت هایی از قبیل رفع مشکل خوردگی چرخدنده در سیستم‌های ویبره متداول، افزایش قدرت ویبره جهت عملکرد در شرایط تحت بار، عملکرد نرم و بدون ایجاد ضربه در ویبره، کمترین میزان میرایی ارتعاش در اجزاء داخلی ویبره،  افزایش کارایی ویبره در فرایند اختلاط مواد و قابلیت تولید چند محصول بتنی می تواند گام مهمی در جهت افزایش کارایی و بهره وری قطعات بتنی بردارد.

این مبتکر، یکی از نوآوری های طرحش را طراحی یک سیستم ویبره جدید، با دو محور که سبب افزایش قدرت ارتعاش می‌شود، عنوان کرده و ادامه داد: ویبره به گونه‌ای طراحی شده که تمرکز ارتعاش در ناحیه مورد نظر بیشتر می‌شود. همچنین ویبره ساخته شده، علی‌رغم قدرت زیاد ارتعاشات نرم بوده و میزان استهلاک کم‌تر و عمر ویبره بیشتر است.

ساخت و بومی‌سازی دستگاه پرس چندمنظوره تولید قطعات بتنی با روش ویبره پرس

وی بیان داشت: علاوه بر این، کارایی ویبره طراحی شده برای شرایط ویبره پرس قابل ارزیابی است. به عبارتی برای صنایعی که میز کار یا دستگاه مورد نظر تحت بار است و همزمان توسط ویبره دچار ارتعاش می‌گردد. بار اعمال شده می‌تواند فشار ناشی از پرس روی میز دستگاه و یا وزن دستگاه و متعلقات باشد. ایجاد ارتعاش با قدرت بالا و قابل تنظیم، می‌ تواند عملیات اختلاط یا جداسازی را با سرعت بیشتر، در زمان کمتر و با کارایی بهتر به انجام رساند.

وی همچنین اصلاح میز دستگاه برای تولید چند لایه بر روی هم (مولتی‌لایر) را نوآوری دیگر این دستگاه برشمرد و توضیح داد: با اصلاح این میز شاهد افزایش چند برابری سرعت تولید محصول خواهیم بود به گونه ای که در هر کورس پرس، پس از حرکت میز به سمت جانبی، محصول تولید شده در داخل قالب، روی سطح آسانسور تعبیه شده زیر میز قرار می‌گیرد.

افتخاری شهری ادامه داد:  سپس آسانسور به سمت پایین حرکت کرده و مجدداً، ردیف جدید قطعه روی میز دستگاه تولید می‌شود. در این مرحله، آسانسور متناسب با ارتفاع محصول به بالا حرکت کرده و قطعه جدید روی ردیف قطعه قبلی قرار می‌گیرد. بنابراین در هر مرحله تولید، پیش از برداشتن محصول توسط لیفتراک، چند ردیف از قطعه تولید می‌شود.

ساخت و بومی‌سازی دستگاه پرس چندمنظوره تولید قطعات بتنی با روش ویبره پرس

مخترع بیرجندی یادآور شد: اصلاح میز کار موجب افزایش چشمگیر کیفیت تولید نیز می شود به صورتی که در دستگاه‌های معمولی ارتعاشات روی پالت و سپس از پالت به محصول منتقل می‌شود. لذا در جریان این انتقال، ارتعاشات تا حدود زیادی مستهلک می‌شود. در طراحی جدید، پالت روی میز آسانسور قرار دارد، و در زمان تولید، ارتعاش مستقیماً به قطعه بتنی وارد می‌شود و لذا کیفیت اختلاط بسیار بیشتر می‌شود.

وی آخرین مزیت اصلاح میز کار را در این دستگاه بیان کرده و افزود: کاهش استهلاک پالت نیز از دیگر نتایج اصلاح میز کار است. با توجه به اینکه ارتعاش فلز به فلز دستگاه ویبره به پالت و پالت به قالب حذف می‌شود، لذا استهلاک پالت که از جمله مهمترین دغدغه‌های تولیدکنندگان در دستگاه های قبلی است، اصلاح می‌شود.

افتخاری شهری در پایان خاطر نشان کرد: مهم ترین اهداف کاربردی این دستگاه، کاهش هزینه ‌های استهلاک ویبره و اجزا ماشین و افزایش سرعت تولید و حجم تولید روزانه است.

منبع: خبرگزاری علم و فناوری

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها