جوان کارآفرین سوادکوهی باهمت مازندرانی، در سال 91 کار خود را از یک اتاق کوچک منزل شخصی پدرش آغاز کرد؛ هم‌اکنون یکی از بزرگ‌ترین توزیع‌کنندگان جعبه‌های مقوایی، پاکت پول و جعبه‌های فانتزی در کشور است.
کد خبر: ۸۹۳۳۳۰۸
|
۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۷

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، یکی از بهترین راه‌های موجود در جهت برطرف ساختن کاهش وابستگی جوامع اسلامی به غرب و حفظ استقلال و پافشاری بر ارزش‌های حاکم بر خود اقتصاد مقاومتی است.

این واژه برای اولین بار توسط رهبر انقلاب اسلامی ایران برای صیانت از تهاجم دشمنان در تمام عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، تولیدی و ... به‌عنوان راهنمای عمل همه مسئولان و مردم در برابر فشارها و تهدیدات دشمنان به‌عنوان ایده‌ای مبتکرانه و بسیار خلاقانه مطرح شده است.

کارآفرینی به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین موضوعات دنیای امروز و محرکه اصلی توسعه اقتصادی محسوب می‌شود و نقش آن در نوآوری یا ایجاد فضاهای جدید کسب‌وکار بر همگان روشن است.

توجه به این مهم که کارآفرین و کارآفرینی از عنصرهای بالقوه‌ توسعه و حرکت به‌سوی پیشرفت و ترقی است می‌تواند بسیار بحث‌انگیز و مورد تحلیل باشد.

اساساً اقتصاد مقاومتی یک رویکرد کوتاه‌مدت سلبی و اقدامی صرفاً پدافندی نیست، بلکه الگویی کاملاً بلندمدت است که در تمام افکار و حرکات مسئولانش نمود واقعی و عینی دارد. در این رویکرد، ما در پی «اقتصاد ایده آلی» هستیم که هم اسلامی باشد و هم ما را به جایگاه اقتصاد اول منطقه برساند، اقتصادی که برای جهان اسلام الهام‌بخش و کارآمد بوده و زمینه‌ساز تشکیل «تمدن بزرگ اسلامی» باشد.

بدین معنا اساساً در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، یکی از مؤلفه‌های مهم الگو می‌باید متضمن مقاومت و تحقق آن باشد. در این مقوله است که اقتصاد مقاومتی مشتمل بر اقتصاد کارآفرینی و ریسک‌پذیری و نوآوری می‌شود.

اکنون جمهوری اسلامی پس از دوران سخت یا دوران هوشمندی و نرم‌افزاری مواجه است. تحریم‌های شدید اقتصادی و محدودیت‌های کسب‌وکار داخلی و ارتباطات خارجی دست‌وپا گیر، شرایطی را فراهم ساخته تا یک‌بار دیگر تفکر ناب ایرانی پا به عرصه وجود گذاشته و راه‌حلی غافلگیرانه و اساسی را برای مقابله با این‌گونه فشارها ارائه دهد.

سیدعلی هاشمی‌نسب نمونه همین تفکر و همت ناب ایرانی است که رابطه‌ مستقیم اقتصاد مقاومتی، کارآفرینی و نوآوری را به خوبی معنا کرده است.

وی مهندس عمران و کارآفرین جوان مازندرانی است که متولد 12 فروردین 1371 از خطه سرسبز سوادکوه است.

این جوان باهمت مازندرانی که در سال 91 کار خود را از یک اتاق کوچک منزل شخصی پدرش آغاز کرد؛ هم‌اکنون یکی از بزرگ‌ترین توزیع‌کنندگان جعبه‌های مقوایی، پاکت پول و جعبه‌های فانتزی در کشور است.

برای آشنایی بیشتر با این جوان کارآفرین که باهمت و پشتکار گام در عرصه تولید و اقتصاد مقاومتی نهاده است، گفت‌وگویی را با وی انجام داده‌ایم که در ذیل می‌خوانید:

بنده در شهریور 90 وارد دانشگاه در رشته مهندسی عمران شدم و برای رسیدن به استقلال مالی و تأمین هزینه‌های دانشگاه تصمیم به یافتن کار شدم. در این راه بعد از تجربه کار در فروشگاه پوشاک و رسیدن به این نکته که این کار آینده شغلی و درآمد کافی ندارد مجدداً به دنبال حرفه جدیدی بودم که یک روز به‌طور اتفاقی یک برگه تبلیغاتی آموزش ساخت جعبه‌های فانتزی به دستم رسید.

از آنجا که به کارهای فانتزی علاقه داشتم وارد این کلاس‌ها شدم اما متأسفانه بعد از مدت کوتاهی این کلاس‌ها در نیمه‌راه تعطیل شد و ناچار به ترک ادامه آموزش شدم؛ اما از آنجا که به این کار علاقه داشتم دنبال این کار را گرفتم و در اتاق شخصی‌ام با همان سرمایه بسیار اندک شروع کردم به ساخت جعبه و پس از آن‌هم با دوچرخه در شهر بازاریابی می‌کردم.

رفته‌رفته از فروش 12 هزار تومانی، بعد فروش تنها 27 هزار تومانی جعبه‌ها انگیزه‌ام برای ادامه کار بیشتر و بیشتر شد و آرزویم این بود که فروشگاه‌های معتبری مثل شهر کتاب ساری از من خرید کنند.

باورتان نمی‌شود دو سال اول کارم، اتاقم محل کارم بود؛ انبارم انبار منزل پدری‌ام و جنس‌های تولیدی را هم در موتورخانه نگه‌داری می‌کردم تا اینکه موفق شدم خانه‌ای را در ساری اجاره کنم که الآن یک کارگاه تولیدی است که بیش از 50 نفر در آن اشتغال به کار دارند.

من فکر کردم و دیدم که باید در وهله اول برای تهیه مواد اولیه باکیفیت و ارزان‌قیمت واسطه‌ها را حذف کنم و پس از آن باید تولید مناسب و قدرت فروش بالایی در بازار داشته باشم و پس از گذراندن این دو گام، گام آخر و نهایی یعنی قیمت مناسب در بازار را برای جنسم تعیین کنم تا باکیفیت خوب و قیمت مناسب حرفی برای گفتن در بازار داشته باشم.

برای رسیدن به این عوامل، مواد اولیه باکیفیت و بدون واسطه را تهیه کردم و پس از آن تعداد سازنده‌ها را نیز افزایش دادم، البته توکل به خدا را همیشه سرلوحه کارم قرار دادم.

باید بگویم خیلی‌ها کارشان را از صفر شروع می‌کنند اما من این کار را از منفی صفر شروع کردم چون این کار تازه‌ای بود و مشورت گرفتن از کسی غیرممکن بود. البته فروش این کالا از آنجا که در سبد خرید مردم نیست هم بسیار سخت بود.

بنده تقریباً از دو سال گذشته تاکنون به علاقه‌مندان این حرفه به‌طور رایگان آموزش می‌دهم و کالاهای تولیدی آن‌ها را نیز می‌خرم و از آنجا که سفارش‌ها کار برای من زیاد است فرصت شغلی نیز برای سازندگان فراهم است. هرچند روزهای سخت فراوانی را پشت سر گذاشتم اما از همان اتاق کوچک سه در چهار هم‌اکنون به پخش کالاها در سراسر کشور رسیده‌ام که خدا را شکر می‌کنم.

متأسفانه خیلی از هم سن و سال‌های من دوست دارند حتماً پشت‌میز بنشینند و از شروع یک کار تازه واهمه دارند؛ اما توصیه من به آنان این است که پایان هر چیزی خوب است و اگر بد شد، بدانند که آن پایانش نیست و باید با توکل بر خدا و اخلاق در کار، با پشتکار صبوری و تحمل کنند تا به هدفشان برسند.

واقعاً می‌شد که مسئولان در طول این راه پر فراز و نشیب کمکم کنند تا من این مسیر را زودتر طی کنم. البته منظور من از حمایت، برخلاف تصور خیلی‌ها، تنها حمایت مالی نیست بلکه گاه حتی یک صحبت مسئول، یک توصیه و یا یک دلگرمی و حتی تشویق کلامی او، انگیزه‌ای می‌شود برای شروع یک کار که کارآفرین را به سمت هدفش سوق می‌دهد.

در حال حاضر نیز با توجه به تأکید رهبر انقلاب بر اقتصاد مقاومتی و حمایت تولید داخلی، باید عنوان کنم که تولیدات ما و تمام مواد اولیه ما تماماً ایرانی است و با فعالیت کارگاه‌هایی مثل کارگاه ما در داخل کشور واردات کالاهایی نظیر جعبه سکه، کالاها پاکت پول و ... بسیار کاهش یافته است.

روزی بود که منتظر فروش تک جعبه‌هایی بودم که می‌ساختم تا با پولش بتوانم مقوا بخرم و جعبه‌های بیشتری بسازم. روزی بود که آرزو داشتم به فروشگاه‌های معتبر چون شهر کتاب جنس بفروشم اما امروز با افتخار اعلام می‌کنم که جعبه‌ای نیست که کسی با هر سایزی سفارش دهد و من نتوانم آن را تولید کنم و همچنین امروز من به تمام فروشگاه‌های معتبر نظیر تمام فروشگاه‌های شهر کتاب کشور، فروشگاه برج میلاد، نیاوران و الف و ... جنس می‌دهم و در آینده نزدیک هم نوید تولید دفتر، دفترچه و دستمال‌کاغذی قابل‌رقابت در بازار را به شما خواهم داد.

 باید اذعان کنیم جامعه‌ای که در بستر کارآفرینی حرکت می‌کند، جامعه‌ای زنده، پویا و فعال است و به‌سادگی می‌تواند مشکلات و فشارهای بیرونی و درونی را تحمل کرده و پشت سر بگذارد. در جامعه کارآفرین خطرپذیری بسیار بالا و در عین حال امری طبیعی است و از آنجایی‌که جامعه کارآفرین از آستانه تحمل بالایی برخوردار است ازاین‌رو دارای اقتصاد مقاومتی خواهد بود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی بر اساس آموزه‌های اسلامی می‌فرماید: "سرمایه‌گذاری و کارآفرینی کاری بزرگ نوعی عبادت است. ایران امروز بیشتر از هر زمان دیگر به کار و کارآفرین نیاز داد تا توسعه یابد و پیشرفت کند."

ایشان در بخش دیگری از سخنانشان با اشاره به اهمیت کار و کارآفرینی از دیدگاه اسلام ایجاد اشتغال را علاوه بر جنبه ثروت آفرینی، نوعی زمینه‌سازی برای به‌کارگیری گنجینه استعداد انسانی دانسته و می‌افزاید: "ایران امروز به کارگاه بزرگ تلاش و ابتکار و نوآوری تبدیل شده است اما این واقعیت تنها گام اول از روند پیشرفت و سرافرازی کشور است."

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر نیاز اساسی کشور به کار و کارآفرینی خاطرنشان می‌کنند: "دو دلیل اساسی یعنی آمادگی کشور برای جهش و فشار اقتصادی دشمنان، ثابت می‌کند که ایران بیش از هر دوره دیگری به کار و کارآفرینی احتیاج دارد."

ایشان با اشاره به تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی نظام سلطه می‌افزایند: "برای مقابله با این فشارها باید اقتصاد مقاومتی واقعی به وجود آوریم که معنای واقعی کارآفرینی نیز همین است."

بدیهی است توسعه کارآفرینی در کشور ضمن فراهم آوردن زمینه رشد و توسعه پایدار، مسائل و مشکلات جاری از جمله فقر، نابسامانی اجتماعی و فرهنگی، بیکاری دانش‌آموختگان دانشگاهی و معضل انبوهه سایر بیکاران را مرتفع خواهد کرد.

در پایان باید به این نکته طلایی اشاره کنیم که توجه به آنچه مقام معظم رهبری درباره تحقق اقتصاد مقاومتی با محوریت کارآفرینی بیان می‌کند می‌تواند جامعه اسلامی را به الگوی برتر در جهان امروز تبدیل کند و سلطه مستکبران را نابود ساخته و اجازه تحرک به دشمن نداده و تحرکات اسلامی مبتنی بر عدالت را در جامعه جهانی سازماندهی کند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها