مدیرکل سلامت وزارت آموزش‌وپرورش گفت:‌حدود ۵ هزار مربی بهداشت در مدارس کشور کم داریم که این آمار بدون احتساب مدارس روستایی است.
کد خبر: ۸۹۳۷۴۶۹
|
۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۶

 

به گزارش سرویس بسیج فرهنگیان خبرگزاری بسیج، طبق جدیدترین آمار وزارت بهداشت حدود 27.5 درصد دانش‌آموزان و نوجوانان غذای غیرمفید می‌خورند و 25 درصد آنها نیز هر هفته نوشابه مصرف می‌کنند، ضمن اینکه 15.5 درصد دانش‌آموزان هر هفته فست‌فود خورده و 11.5 درصد آنها نیز به صورت روزانه فست‌فود مصرف می‌کنند. 

60 درصد دانش‌آموزان به صورت روزانه شیر مصرف نمی‌کنند؛ ضمن اینکه در سال گذشته 400 میلیون پاکت شیر در مدارس توزیع شده است که 25 عدد به هر دانش‌آموز شیر داده شده است، اما این در حالی است که 60 درصد دانش‌آموزان روزانه شیر مصرف نکرده و 68 درصد آنها نیز به صورت روزانه سبزیجات تازه مصرف نمی‌کنند. 21.5 درصد دانش‌آموزان اضافه وزن داشته یا چاق هستند که این عدد شامل 9.4 درصد اضافه وزن و 11.4 درصد نیز چاقی است که شیوع این میزان در شهرها دو برابر دانش‌آموزان در روستاهاست. 

با توجه به آمار فوق باید توجه داشت که در کنار آموزش علمی، بهداشت جسمی و روانی دانش‌آموزان ضروری است. مربیان بهداشت مدارس وظیفه ارتقای سلامت جسمی دانش‌آموزان و ارائه مشاوره‌های لازم در این رابطه را بر عهده دارند اما آموزش وپرورش سال‌هاست که با مشکل کمبود نیروی بهداشت مدارس مواجه است.

حسن ضیاءالدینی مدیرکل سلامت وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه به ازای هر 750 دانش‌آموز یک مراقب بهداشت در مدارس داریم، گفت: مراقبان بهداشت باید هر هفته به چند مدرسه سرکشی کنند و در شرایط فعلی نیاز داریم تعداد مربیان بهداشت مدارس بیشتر شوند.

وی افزود: حدود 5 هزار مربی بهداشت در مدارس کشور کم داریم که این آمار بدون احتساب مدارس روستایی است، برای جبران این کسری با برگزاری دوره‌های آموزشی از معلمان به عنوان مراقبان بهداشت استفاده می کنیم.

مدیرکل سلامت وزارت آموزش وپرورش ادامه داد: دانش‌آموزان با ورود به کلاس اول دبستان صاحب شناسنامه سلامت می‌شوند، اخیرا طی همکاری با وزارت بهداشت برای دانش‌آموزان کلاس اولی شناسنامه الکترونیک سلامت صادر می‌شود و اگر دانش‌آموزی به عنوان مثال مشکل دیابت داشته باشد، مراقب بهداشت اطلاعات لازم را در اختیار مدیر و معلم مدرسه می‌گذارد، بررسی بهداشت محیط مدرسه و نظارت بر بوفه نیز جزو وظایف مراقبان سلامت است.

ضیاءالدینی تصریح کرد: کمبود نیروی انسانی از مشکلات جدی آموزش‌وپرورش است و برای جبران کمبود مراقبان سلامت با دولت وارد مذاکره شده‌ایم تا مجوز استخدام اختصاص یابد. در سال 87 مجلس مصوبه‌ای را برای استخدام مراقبان سلامت داشت ولی از آن سال تا کنون ردیف استخدام در اختیار قرار نگرفته است.

وی با اشاره به اینکه برای کمبود مراقبان سلامت از ظرفیت دانش آموزان بهره‌مند می‌شویم، ادامه داد: سال گذشته یک میلیون و 200 هزار دانش‌‌آموز تحت عنوان سفیران سلامت آموزش دیدند و امسال 500 هزار نفر دیگر را با همراهی وزارت بهداشت آموزش خواهیم داد که این دانش‌آموزان آموزش‌های حوزه سلامت را به سایر همسالان خود ارائه می‌دهند.

مدیرکل سلامت وزارت آموزش‌وپرورش بیان کرد: ساعت کار مراقبان سلامت 30 ساعت در هفته است که آنها تقاضا دارند به 24 ساعت در هفته کاهش یابد اما این موضوع نیازمند نظر مثبت دولت است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات