هيچ نهادي متولي نظارت بر جنبه فني اپليكيشن‌هاي تاكسي آنلاين‌ها نيست
اسنپ: مجوز گرفته‌ايم كه به محتويات خصوصي و غيرضروري كاربران دسترسي داشته باشيم!
کد خبر: ۸۹۵۶۴۹۶
|
۰۹ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، كار از آنچه فكرش را بكنيد راحت‌تر است؛ فقط كافي است تا با لمس آيكون اپليكيشن آن را باز كنيد. مبدأ هم نيازي نيست مشخص كنيد. جي‌پي‌اس تلفن همراهتان مشخص مي‌كند، كجاييد. تنها مقصد را مشخص مي‌كنيد و به آساني به مقصد مي‌رسيد، اما ماجرا به همين جا ختم نمي‌شود. تاكسي آنلاين اسنپ تنها به اين اطلاعات شما دسترسي ندارد و علاوه بر 

location، contact، storageو phone هم در اختيار اين اپليكيشن است.
 
دسترسي‌هاي اسنپ در تلفن همراه شما مانند دسترسي كامل به دفترچه تلفن گوشي شماست، به اين معنا كه هر وقت اراده كند بدون اينكه شما متوجه شويد قادر است با مخاطبان شما تماس بگيرد. تازه به تمام فايل‌هاي شما هم دسترسي دارد. اين در حالي است كه بسياري از اين دسترسي‌ها به لحاظ فني هيچگونه توجيهي ندارد و نياز نيست. اگرچه يكي از كارشناسان اسنپ معتقد و مدعي است كه همه اين دسترسي‌ها لازمند و براي آنها مجوز وجود دارد، اما گويا در كشور ما اصلاً جايي براي ارائه چنين مجوزهايي وجود ندارد كه اگر وجود داشت بخشي از دغدغه‌ها درباره اين اپليكيشن‌ها رفع مي‌شد. 
 
شايد شما هم فيلمي  را كه درباره دسترسي‌هاي غير‌ضروري و مشكوك اسنپ به تلفن همراه شما وجود دارد ديده باشيد. فيلمي كه ما را بر آن داشت تا به سراغ كارشناسان اين اپليكيشن برويم و چرايي چنين دسترسي‌هايي را پرس‌و‌جو كنيم. جالب اينجاست در حالي كه كارشناس اين شركت دسترسي‌هاي اسنپ را ضروري و داراي مجوز مي‌داند و كليپ منتشر شده در فضاي مجازي را پروپاگانداي رقبا عليه شركت اسنپ معرفي مي‌كند، ‌روح‌الله مؤمن‌نسب، كارشناس فضاي مجازي با تأييد غير‌ضروري بودن اين دسترسي‌ها وجود مركزي براي صدور چنين مجوزهايي را از اساس رد مي‌كند. 
  
دسترسي‌های  ضروري و با مجوز است
 
زهرا راد، كارشناس نرم‌افزاري شركت اسنپ در گفت‌وگو با «جوان» درباره چرايي دسترسي‌هاي غير‌ضروري در اسنپ اينگونه توضيح مي‌دهد: هر برنامه‌اي كه بخواهد در سيستمي نصب شود، نيازمند يكسري دسترسي‌ها است. دسترسي‌هايي كه اسنپ مي‌خواهد براي پيدا كردن مكان مخاطب است و دسترسي به كانتكت براي امكان برقراري تماس راننده با كاربر است و اين به معناي دسترسي به مخاطبان نيست، بلكه به بخش كانتكت يا همان دفترچه تلفن گوشي دسترسي دارد! همچنين دسترسي اسنپ به كارت حافظه براي سيو شدن نرم‌افزار در حافظه گوشي تلفن شماست. به‌گفته وي اين دسترسي‌ها براي شركت‌هاي رقيب يعني همان شركت‌هايي كه به باور وي سازنده اينگونه كليپ‌ها هستند هم در تلفن همراه ايجاد مي‌شود. راد اطمينان مي‌دهد اطلاعات قرار نيست جايي درز كند. ضمن آنكه اسنپ براي تمام اين دسترسي‌ها مجوز دارد. وي تصريح مي‌كند: شما با هر كارشناس نرم‌افزاري صحبت كنيد، در‌مي‌يابيد كه هر برنامه‌اي براي نصب روي گوشي تلفن همراه يا كامپيوتر نياز به يكسري دسترسي‌ها دارد و اسنپ هم از اين قاعده خارج نيست. 
  
مجوزي در كار نيست!
 
براي بررسي بيشتر اين اظهارت به سراغ روح‌الله مؤمن‌نسب، كارشناس فضاي مجازي مي‌رويم و پاسخ همين سؤالات را از اين كارشناس نرم‌افزار جويا مي‌شويم، اما وي پاسخ‌هايي متفاوت دارد؛ برخي از دسترسي‌هاي اسنپ به هيچ عنوان طبيعي نيست و اين اپليكيشن براي كارش به اين دسترسي‌ها نيازي ندارد. مؤمن‌نسب مي‌افزايد: علاوه بر اينها شركت اسنپ شركتي دو مليتي است كه اصل آن متعلق به آفريقاي‌جنوبي است و ايران هم روي آن سرمايه‌گذاري كرده است. مشكل ديگر اسنپ استفاده از آي‌پي‌هاي بين‌المللي است، در صورتي كه مشتريان اين اپليكيشن تنها در ايران حضور دارند و عموماً هم در تهران هستند و مي‌تواند از‌ آي‌پي‌هاي داخلي و به جاي اينترنت از اينترانت استفاده كند. 
 
به گفته وي اين اپليكيشن از نقشه‌هاي گوگل براي مسيريابي استفاده مي‌كند. اين بدين معناست كه هر كسي عضو اين اپليكيشن است هر جايي برود و هر كاري كند، يك نسخه آن به امريكا ارسال مي‌شود. همچنين از آنجايي كه مسيريابي اسنپ هم با گوگل است، ‌گوگل مي‌تواند مسير آنها را تغيير دهد و به هر سمتي كه مي‌خواهد ببرد و به طور مثال ترافيك مصنوعي ايجاد كند. مؤمن نسب با رد صدور مجوز براي دسترسي‌هاي اسنپ تأكيد مي‌كند: من تاكنون نشنيدم جايي براي چنين دسترسي‌هايي مجوز بدهند و اصلاً چنين دستورالعملي نداريم كه اگر داشتيم چنين مشكلاتي كمتر پيش مي‌آمد. 
 
به گفته اين كارشناس هر دسترسي از نظر فني بايد بر مبناي منطقي باشد و نقشه‌اي كه در آن به كار رفته است از سي‌دي‌ان‌هاي خارجي استفاده مي‌كند. علاوه بر اين برخي از اين اپليكيشن‌ها از جمله اسنپ يا سيستم رمز‌نگاري ندارند يا اگر دارند سيستم رمز‌نگاري‌شان خارجي است. اين بدين معناست كه همه داده‌ها مي‌تواند به صورت پوشيده و بدون اينكه كاربر متوجه شود به صورت رمز در‌آید  و از گوشي خارج شود و به خارج از كشور برود. به طور نمونه دسترسي به گالري مي‌تواند تمامي عكس‌هاي موجود در گوشي تلفن همراه شما را بدون اينكه متوجه شويد به صورت رمز بیاورد و به خارج از كشور منتقل كند. همين مسئله درباره دفترچه تلفن گوشي تلفن همراه و دسترسي به شماره تلفن‌هاي موجود در آن هم وجود دارد. 
 
ارسال نظرات