خبرهای داغ:
معاون قضایی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس:
معاون قضایی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس با اشاره به افزایش تعداد پرونده‌های سرقت خودرو گفت: استفاده از دستگاه‌های ردیاب ضد سرقت سبب جلوگیری از کاهش سرقت خودرو و تعداد پرونده‌های سرقت اتومبیل می‌شود.
کد خبر: ۸۹۶۰۱۳۰
|
۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۷

احمد رحمانیان استفاده و بکارگیری از فناوری‌ها و تجهیزات الکترونیکی از قبیل دوربین مداربسته ، روبات الکترونیکی، حس‌گرها و ... را یکی از روش‌های مهم و مؤثر در پیشگیری از جرم و به‌ویژه جرائم علیه اموال و مالکیت، دانست و اظهار کرد: این علاوه بر از بین بردن فرصت ارتکاب جرم می‌توانند جایگزین مناسبی برای نگهبان و نظارت انسانی باشند.

وی افزود: امکان منصرف شدن مجرمان در صورت اطلاع از استفاده مالکان از ابزار حفاظتی و امنیتی نوین در کنترل و حفاظت اموال خود زیاد است و در صورت ارتکاب نیز کار برایشان سخت می‌شود، همچنین کشف مجرم برای مأموران نیروی انتظامی سریع‌تر و آسان‌تر انجام می‌گیرد.

معاون پیشگیری از وقوع جرم استان فارس با بیان اینکه افزایش ضریب امنیتی و حفاظتی اموال با کاهش آمار جرائمی مانند سرقت نسبت مستقیم دارد تصریح کرد: استفاده از ابزار حفاظتی پیشرفته، کاهش جرم را به دنبال دارد که منجر به کاهش هزینه‌های اقتصادی، اجتماعی، امنیتی ناشی از جرم می‌شود.

معاون قضایی دادگستری استان فارس با اشاره به ردیاب سرقت خودرو به عنوان یکی از ابزارهای الکترونیکی مؤثر در پیشگیری از سرقت خودرو بیان کرد: بسیاری از خودروهای تولید داخل به‌ویژه خودروهای سال 87 و ماقبل دارای استانداردهای حفاظتی بسیار ضعیفی بوده و سرقت آنها برای سارقان حرفه‌ای فقط چند ثانیه زمان می‌برد. بر اساس آمار 70درصد خودروهای سرقتی مدل‌های پژو 405، پرشیا، سمند و نیسان است که فاقد ردیابند و با استفاده از ردیاب سرقت در این نوع مدل‌‌ها شاهد کاهش قابل توجه‌ای از آمار سرقت آنها و همچنین شناسایی و دستگیری سارقان شده است.

 وی با بیان اینکه در برخی از خودهای جدید تولید داخل و خارجی به صورت پیش‌فرض سیستم‌های ردیاب Gps تعبیه شده است یادآور شد: اتومبیل‌های دارای این سیستم ردیاب در هنگام سرقت قابل ردیابی هستند و صاحب خودرو بعد از سرقت با مطلع کردن پلیس می‌تواند خودرو خود را بیابد. اما غالب ماشین‌های تولید داخل و برخی اتومبیل‌های خارجی فاقد ردیاب Gps هستند.

رحمانیان با اشاره به افزایش آمار سرقت خودرو و نقش نصب ردیاب سرقت در کاهش این آمار بیان کرد: معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم بعد از بررسی ردیاب‌های موجود در کشور به مالکان خودرو استفاده از ردیاب‌ها را تأکید می‌کند.

دبیر شورای پیشگیری از وقوع جرم استان فارس موقعیت‌یابی دقیق، ارائه طول و عرض جغرافیایی، تعیین سرعت دقیق و میزان مسافت اتومبیل سرقت شده را از ویژگی‌های این ردیاب‌ها خواند و گفت: اتومبیل‌های دارای ردیاب به محض سرقت و یا جا‌به‌جایی با جرثقیل با استفاده اپلیکیشن موبایل که توسط شرکت‌های معتبر بر روی تلفن همراه نصب می‌گردد و با ارسال پیامک از طریق تلفن همراه وقوع سرقت، مسیر عبور اتومبیل و یا محل توقف آن توسط سارق به مالک نشان می‌دهد.

معاون قضایی دادگستری استان فارس با بیان اینکه این ردیاب‌ها در یکی از بیست نقطه اتومبیل که برای سارق شناسایی آن به راحتی میسر نیست نصب می‌گردد یادآور شد: اندازه و حجم آن بسیار کوچک و کم به نحوی که ابعاد آن 37 در 62 میلی‌متر و وزن آن 200 گرم است در صورت قطع برق باطری اتومبیل با توجه به باطری داخلی که قابلیت کارکرد سه تا 24 ساعت را دارد و حافظه داخلی که قابلیت ذخیره‌سازی 120 هزار رکورد دارد به راحتی موقعیت اتومبیل سرقت شده شناسایی می‌کند.

وی تأکید کرد: این ردیاب‌ها در مرحله آزمایشی توسط تعدادی از شهروندان استفاده شده و بعد از سرقت اتومبیل آنها مأموران نیروی انتظامی بعد از چند ساعت موفق به کشف اتومبیل و دستگیری سارق شدند.

رحمانیان از تولید ردیاب‌های ضد سرقت توسط سه شرکت داخلی با متخصصان توانمند ایرانی خبر داد و افزود: کیفیت این تولیدات توسط معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه بررسی و تأیید شده است و یکی از این شرکت‌ها موفق به صادرات تعداد یک‌میلیون از دستگاه‌ها ردیاب به یکی از کشورهای خارجی شده است.

 معاون اجتماعی و پیگیری از وقوع جرم استان فارس اظهار کرد: این دستگاه ردیاب صرفاً ارتباط دو سویه بین مالک و خودرو داشته و با مراجع امنیتی مرتبط نیستند و در شرایط اقلیمی و آب‌وهوای کشور عملکرد مطلوب و صحیح دارد.

وی با بیان اینکه سه شرکت جهان پردازش البرز، صنایع الکترونیک ایران و صنایع توس آرا تولیدکننده این ردیاب‌ها با ضمانت و خدمات پشتیبانی به مدت دو سال به قیمت 150 هزار ریال هستند گفت: دیگر شرکت‌های تولیدکننده در صورت تمایل به همکاری در این طرح می‌توانند تقاضای خود را به معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم تحویل دهند، همچنین از دارندگان اتومبیل نیز تقاضا می‌شود مبادرت به نصب این دستگاه برای جلوگیری از سرقت خودروی خود کنند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها