به گزارش خبرگزاری بسیج از بافق، معاون پژوهش حوزه علمیه الزهرا(س) بافق در مورد پژوهش به خبرنگار ما گفت: اگر بخواهیم در یک کلام جایگاه و اهمیت پژوهش را در حوزههای علمیه مشخص کنیم باید به این کلام نغز از مقام معظم رهبری اشاره کنیم. ایشان فرمودند: «عنصر تحقیق و پژوهش در همه جا به صورت یک اصل در مجموعه کارها و فعالیتهای حوزه باید مورد توجه قرار گیرد.»
بدون شک یکی از مهمترین مسائلی که فقدان آن محسوس و جایگاه کاملا متزلزل و ضعیف آن در حوزههای علمیه ما به طور واضحی مشهود است بحث پژوهش و در کنار آن مقوله نوآوری است.
از آن رو به نوآوری اشاره میکنیم که لازمه تجدد و نوآوری، پژوهش و بررسی است. اهمیت و جایگاه پژوهش در هر علمی بر کسی پوشیده نیست. حوزه نیز به عنوان طلایه دار هدایت و پرچم دار معرفی دین مبین اسلام به عنوان یکی از اصلیترین علوم انسانی از این قاعده مستثنی نیست و نخواهد بود.
*لطفا خودتان را معرفی کنید؟
بنده فاطمه ابوالحکیمی و دارای سطح ۳ حوزه علمیه میباشم و هم اکنون به عنوان استاد، مبلغ و معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران شهرستان بافق مشغول به فعالیت هستم.
* سرکارخانمابوالحکیمی لطفاًبفرمائید شاخصههای پژوهش برتر در جشنواره علامه حلی (ره) چیست؟
پژوهش برتر در این جشنواره شاخصههای متعددی دارد، که از جمله آنها میتوان به قوت علمی و اداره پژوهش به گونهای که ورود و خروج و تحلیل و تعلیل از درجه خوبی برخوردار باشد، رعایت شکل ظاهری و ساختاری پژوهش، عنوان بدیع و وجود نوآوری در زمینههای مختلف، قلم پردازی و اثبات این که اثر از خود مؤلف است و نه دیگران و همچنین، تفحص در منابع متعدد و معتبر متناسب با عنوان پژوهشی اشاره کرد.
*به نظر شما با توجه به نیازهای جامعه چه عرصههایی را برای پژوهش به طلاب جوان توصیه میفرمائید؟
عرصههای پژوهش برای طلاب جوان با توجه به نیازهای جامعه فراوان است، با این توضیح که غالب پژوهشها با هدف پاسخ گویی به نیازها و ضرورتها شکل میگیرند و هر کدام از عرصههای موجود خود زمینهای برای شکوفایی آنها میباشد.
*یک طلبه پژوهشگر باید چه ویژگیهایی برای پژوهش داشته باشد؟
طلاب جوانی که از نعمت دقت و فرصت، هوش و ذکاوت، سخت کوشی و زحمت، تعمق و تأمل و ... برخوردارند پس از شناسایی نیاز در موضوعات مختلف به کنجکاوی، ژرف اندیشی و واکاوی علمی پرداخته، میتوانند به کشف مجهول و پاسخ علمیتر به شبهات و پرسشهای نو بپردازند.
*آیا در انتخاب موضوعات مربوط به جشنواره علامه حلی محدودیت وجود دارد؟
از آنجا که عرصههای مورد نیاز محدود نیست، به نظر میرسد همه استعداد و توان علمی باید به کار گرفته شود تا فهم بهتری از موضوعات دینی ارائه گردد و با مسأله محوری علاوه بر مطالعات کاربردی همراه با ارائه راهکارها به شیوههای جدید هم پرداخته شود.
بدون شک یکی از مهمترین مسائلی که فقدان آن محسوس و جایگاه کاملا متزلزل و ضعیف آن در حوزههای علمیه ما به طور واضحی مشهود است بحث پژوهش و در کنار آن مقوله نوآوری است.
از آن رو به نوآوری اشاره میکنیم که لازمه تجدد و نوآوری، پژوهش و بررسی است. اهمیت و جایگاه پژوهش در هر علمی بر کسی پوشیده نیست. حوزه نیز به عنوان طلایه دار هدایت و پرچم دار معرفی دین مبین اسلام به عنوان یکی از اصلیترین علوم انسانی از این قاعده مستثنی نیست و نخواهد بود.
*لطفا خودتان را معرفی کنید؟
بنده فاطمه ابوالحکیمی و دارای سطح ۳ حوزه علمیه میباشم و هم اکنون به عنوان استاد، مبلغ و معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران شهرستان بافق مشغول به فعالیت هستم.
* سرکارخانمابوالحکیمی لطفاًبفرمائید شاخصههای پژوهش برتر در جشنواره علامه حلی (ره) چیست؟
پژوهش برتر در این جشنواره شاخصههای متعددی دارد، که از جمله آنها میتوان به قوت علمی و اداره پژوهش به گونهای که ورود و خروج و تحلیل و تعلیل از درجه خوبی برخوردار باشد، رعایت شکل ظاهری و ساختاری پژوهش، عنوان بدیع و وجود نوآوری در زمینههای مختلف، قلم پردازی و اثبات این که اثر از خود مؤلف است و نه دیگران و همچنین، تفحص در منابع متعدد و معتبر متناسب با عنوان پژوهشی اشاره کرد.
*به نظر شما با توجه به نیازهای جامعه چه عرصههایی را برای پژوهش به طلاب جوان توصیه میفرمائید؟
عرصههای پژوهش برای طلاب جوان با توجه به نیازهای جامعه فراوان است، با این توضیح که غالب پژوهشها با هدف پاسخ گویی به نیازها و ضرورتها شکل میگیرند و هر کدام از عرصههای موجود خود زمینهای برای شکوفایی آنها میباشد.
*یک طلبه پژوهشگر باید چه ویژگیهایی برای پژوهش داشته باشد؟
طلاب جوانی که از نعمت دقت و فرصت، هوش و ذکاوت، سخت کوشی و زحمت، تعمق و تأمل و ... برخوردارند پس از شناسایی نیاز در موضوعات مختلف به کنجکاوی، ژرف اندیشی و واکاوی علمی پرداخته، میتوانند به کشف مجهول و پاسخ علمیتر به شبهات و پرسشهای نو بپردازند.
*آیا در انتخاب موضوعات مربوط به جشنواره علامه حلی محدودیت وجود دارد؟
از آنجا که عرصههای مورد نیاز محدود نیست، به نظر میرسد همه استعداد و توان علمی باید به کار گرفته شود تا فهم بهتری از موضوعات دینی ارائه گردد و با مسأله محوری علاوه بر مطالعات کاربردی همراه با ارائه راهکارها به شیوههای جدید هم پرداخته شود.
ارسال نظرات
غیرقابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
پر بیننده ها
آخرین اخبار