به گزارش خبرگزاری بسیج، تغذیه مجموعهای از مراحل متعدد و گوناگون است که در طی آن موجود زنده مواد لازم و ضروری، جهت ادامه حیات، رشد و تجدید سازندههای بدن را از محیط خود دریافت کرده و به مصرف میرساند.
حال با توجه به پیچیدگی انسان و نیاز او به تغذیه سالم و گسترش دانش تغذیه و توجه به رابطه تغذیه در روح و روان که میتواند در بهبود تامین نیازهای متنوع انسان تاثیرگذار باشد اگر به امر تغذیه و تاثیرات آن توجه نشود آثار جبران ناپذیری مانند قساوت قلب، خشم، عصبانیت، کم خوابی و... را به دنبال خواهد داشت.
مسلمانان برای تعریف غذا از دو واژه عمده استفاده میکنند. حلال و حرام، حلال به معنی جایز یا مشروع و حرام به معنی ممنوع یا غیر مشروع است. دیگر اصطلاحات به کار برده شده مکروه، مشبوه و دابیها هستند.
مکروه کلمهای عربی و به معنای دوست نداشتن یا سست شدن از روی دینداری است. مشبوه نیز کلمهای عربی و به معنای شک داشتن است که ناحیه مرزی بین حلال و حرام را پوشش میدهد و دابیها به معنی ذبح شده است که بر حیوان ذبح شده بر طبق شیوه اسلامی اشاره دارد.
براین اساس در روش این مطالعه که به همت زهرا معلمی نفت چالی و فاطمه سعیدی از کارشناسان بهداشت عمومی خراسان رضوی صورت پذیرفته است، به صورت توصیفی از طریق مروری بر تعداد کثیری از پژوهشهای منتشر شده و مقالات موجود در اینترنت تهیه شده است.
در یافتههای این مطالعه آمده است که با توجه به اهمیت تولید محصولات با برند حلال، نخستینبار در سطح بینالملل در سال 1997 کمیته مشترک FAO/WHO تعریف رسمی از غذای حلال را ارائه کرد. در این تعریف نه تنها تولید و فرآوری مشمول قوانین و مقررات برند حلال میشود بلکه به مسئله حمل و نقل، ذخیرهسازی و یا هر وسیله و ابزاری که به نوعی در این فرایند دخیل باشد را شامل میشود.
نخستینبار محصولات غذایی حلال در کشور مالزی تولید شد و اکنون نیز این کشور به عنوان قطب جهانی غذای حلال شناخته میشود. مالزی تنها کشوری نیست که تمایل به تجارت حلال دارد. در این زمینه رقابت شدیدی میان ملتهای مسلمان و غیرمسلمان وجود دارد که شامل برونئی، تایلند، فیلیپین، استرالیا و نیوزلند میشوند.
انگلیس و فرانسه اکنون از تولید کنندگان مهم غذای حلال بعد از مالزی هستند غذاهای حلال، آن دسته از تولیدات کارخانهای هستند که در آنها موادی که در دین اسلام حرام معرفی شدهاند، استفاه نشده است. مثلا از موادی مثل گوشت خوک یا الکل. نکته دیگر این که باید هم تولید و هم ارائه آن طبق قوانین اسلام باشد. مثلا گوشت باید در کشتارگاهها به صورت کاملا اسلامی ذبح شود.
در نتیجهگیری این مطالعه آنچه مسلم است غذای پاک و حلال در روح و قلب انسان اثر نیکو و غذای حرام، اثر بدی میگذارد و مخصوصاً روحهای لطیف و سبک با خوردن حتی یک لقمه غذای حلال یا حرام این اثر را به خوبی حس میکنند.
در بین کشورهای مسلمان، مالزی در بحث غذای حلال پیشگام است و ایران نیز در میان 15 کشور اسلامی عضو، از پتانسیل خوبی برای این اقدام برخوردار است.
همچنین در متون دینی مسلمانها و کتاب قرآن اشارههایی و آیاتی مرتبط با غذای حلال، وجود دارد و تاکید دارند که غذای حرام در جسم و روح انسان تاثیر سوء دارد.
کشورهای مسلمان اعتقاد دارند چنانچه موضوع کد حلال به صورت یک استاندارد درآید میتواند برای مسلمین کشورهای اسلامی ایجاد یک هویت مستقل کند. بدست آوردن سود مناسب در بعد جهانی و ایجاد همگرایی بین کشورهای مسلمان از اهداف ایجاد نشان حلال برای مواد غذایی است.