خبرهای داغ:
نوع پوشش همواره موضوعی مورد چالش بوده چراکه هنوز الگوی پسندیده‌ای که حداقل‌ها و تنوع و سلیقه‌های مختلف در آن لحاظ شده باشد، ارائه نشده که این امر بر بدحجابی دامن می‌زند.
کد خبر: ۸۹۷۳۷۳۶
|
۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۶

وقتی بدحجابی در نبود الگوی مناسب جان می‌گیرد/پوشش خاکریزدشمن نشودبه گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، اگر دقایقی در خیابان‌های شهر همدان قدم بزنیم پوشش‌ها، آرایش‌ها، رفتارها و روابط مختلفی را بخصوص در بین قشر جوان می‌بینیم و به‌سادگی متوجه تعارض وضع موجود، با اصول و ریشه‌های دینی می‌شویم و شاید این سؤال در ذهن به وجود آید که چرا وضعیت این‌گونه است؟

اگر بخواهیم به این موضوع بیشتر بپردازیم باید از حمایت نشدن تولیدکنندگان و طراحان لباس در داخل کشور هم‌سخن به میان آوریم اما آنچه باید در این مطلب بر آن تأکید کنیم، این است که تک‌تک ما به‌عنوان یک شهروند که در ایران اسلامی زندگی می‌کنیم، باید خود را ملزم به رعایت حداقل‌های حقوق شهروندی بدانیم و اگر ادعای مسلمانی داریم، باید به حقوق اجتماعی دیگران احترام بگذاریم.

یکی از این موارد رعایت حریم حجاب و عفاف است که نه‌تنها بانوان باید خود را ملزم به رعایت آن بدانند بلکه آقایان نیز نیاز به بازنگری و توجه بیشتر به این امر به‌ظاهر ساده دارند که این کار جز بافرهنگ سازی و آگاهی دادن میسر نمی‌شود.

*ضرورت داشتن زندگی سالم، وضع قوانین سالم و محکم در جامعه است

اصولاً برای انجام هر نوع کار فرهنگی با توجه به‌ضرورت و تبیین آن باید به آمادگی ذهنی افراد برای پذیرش موضوع دقت کنیم چراکه ضرورت داشتن زندگی سالم، وضع قوانین سالم و محکم در جامعه است.

وقتی بدحجابی در نبود الگوی مناسب جان می‌گیرد/پوشش خاکریزدشمن نشود

اداره جامعه بدون قانون مثل اداره منزلی است که اعضای آن پای بند به اجرای هیچ قانونی نیستند و هر عضوی از خانواده به راه خود می‌رود که بی‌گمان در چنین خانواده‌ای آرامش حکم‌فرما نخواهد شد.

در اجتماع بزرگ‌تر که درواقع خانواده بزرگ‌تر است نیز هیچ‌کس ضرورت وضع قوانین مدنی برای اداره جامعه را انکار نمی‌کند.

*حجاب و عفاف به‌منزله یک قانون اجتماعی هستند

کارشناس مسائل اجتماعی بابیان اینکه حجاب و عفاف به‌منزله یک قانون اجتماعی هستند، گفت: قوانین اجتماعی درواقع برای بهتر شدن زندگی مردم وضع می‌شود و ازاین‌رو عاقلانه نیست کسی قانونی را که برای زندگی راحت‌تر و آسان‌تر وضع‌شده است، رد کند.

منیره گل خو بابیان اینکه دریدن پرده حجاب و عفاف درواقع نادیده گرفتن قوانین اجتماعی حاکم بر جامعه اسلامی و پشت پا زدن به قوانین الهی است، گفت: اگر دین اسلام و مجموعه قوانین الهی آن را پذیرفته‌ایم، باید نسبت به فلسفه احکام آن آگاهی داشته باشیم.

گل خو بابیان اینکه توجه دادن جوانان به احکام قرآنی و آشنا کردن آنان با قوانین اسلامی درباره حجاب و عفاف اولین راه گسترش این فرهنگ است، گفت: متأسفانه در جامعه ما برخی مردم از روح قوانین اسلامی اطلاع کافی ندارند و فقط مسلمان‌زاده‌اند نه یک مسلمان واقعی که به‌این‌ترتیب چه طور می‌توان توقع داشت که حجاب و عفاف را ارزش بدانند.

*زن و مرد مسلمان و مومن باید به حقوق و وظایف خود واقف باشند

وی بابیان اینکه قوانین و دستورات اسلامی جزءبه‌جزء در قرآن و احادیث آمده و زن و مرد مسلمان و مومن باید به حقوق و وظایف خود واقف باشند، گفت: مردان با نگاه تحریک می‌شوند و بد پوشش بودن خانم‌ها درواقع تجاوز به حریم آن‌هاست.

وقتی بدحجابی در نبود الگوی مناسب جان می‌گیرد/پوشش خاکریزدشمن نشود

گل خو پای بندی به قوانین اجتماعی در جامعه را اولین گام عملی برای گسترش فرهنگ حجاب و عفاف دانست و ادامه داد: در قدم اول با افزایش آگاهی خانواده‌ها می‌توان مانع از بسیاری از بدحجابی‌ها شد اما وقتی خانواده‌ها هیچ محدودیتی در نوع پوشش دختر و پسر خود در منزل قائل نمی‌شوند و حتی مادر خانواده پوشش مناسب را رعایت نمی‌کند، در پذیرش قوانین اجتماعی در جامعه با مشکل مواجه می‌شود.

*برخی خانواده‌ها این مسائل را جدی نمی‌گیرند

وی بابیان اینکه متأسفانه هم‌اکنون برخی خانواده‌ها این مسائل را جدی نمی‌گیرند، گفت: آگاهی دادن به مادر و پدر برای توجه نشان دادن به محرم و نامحرم و رعایت پوشش از دوران کودکی از اهمیت زیادی برخوردار است.

این کارشناس مسائل اجتماعی بابیان اینکه جوانان، زیبا بودن و تنوع لباس و رنگ را دوست دارند اما پوشش و حجاب با هیچ‌کدام از این موارد منافاتی ندارد، گفت: باید لباس‌های متنوع و پوشش‌های متفاوتی در جامعه وجود داشته باشد و طیف متنوعی از پوشش داشته باشیم.

وی بابیان اینکه باید از کم‌کاری دولت و نهادها و سازمان‌ها در حمایت از طراحان مد و لباس ایرانی گلایه کرد، گفت: شرکت‌های تولیدی باید از طراحان حمایت کنند و تلاش کنیم با ارائه مدل‌ها و لباس‌های متنوع، جوانان را به استفاده از پوشش‌های مناسب ترغیب کنیم.

گل خو بابیان اینکه دولت و دیگر نهادهای مربوطه نباید فقط نقش ناظر را ایفا کنند و باید خود وارد میدان شوند و با ارائه لباس‌های باکیفیت و ارزان، نیاز تمام سلایق را تأمین کنند، تأکید کرد: لباس زیبا، ارزان، باکیفیت و شیک مردم را به خرید ترغیب می‌کند و در این زمینه طراحان لباس فقط با کمک و حمایت دولت می‌توانند مؤثر باشند و تنوع را به بازار بیاورند.

*باید نگاه جدید و نوینی بر مقوله حجاب و عفاف داشته باشیم

مدیرکل دفتر امور بانوان استانداری همدان نیز با اشاره به اینکه حجاب و عفاف بحث جدیدی نیست بلکه از قدیم بوده و تا ابد خواهد ماند، اظهار کرد: باید نگاه جدید و نوینی بر مقوله حجاب و عفاف داشته باشیم.

وقتی بدحجابی در نبود الگوی مناسب جان می‌گیرد/پوشش خاکریزدشمن نشود

طاهره دوروزی بابیان اینکه حجاب و عفاف همیشه بار معنوی و ارزشی داشته و دارد، عنوان کرد: رفتار و عملکرد برخی از مسئولان باعث شده حجاب و عفاف مفهوم خود را پیدا نکند.

وی بابیان اینکه باید راه‌های تدوین و تبیین اسلام و کلمه حجاب و عفاف را برای جوانان پیدا و به آن‌ها معرفی کنیم، عنوان کرد: باید راه‌های تبیین حجاب و عفاف به‌گونه‌ای باشد که خود جوانان به حفظ ارزش‌ها متمایل شوند.

*عرف جامعه ما با جوامع دیگر متفاوت است

مدیرکل دفتر امور بانوان استانداری همدان با اشاره به اینکه عرف جامعه ما با جوامع دیگر متفاوت است، ادامه داد: ایران یک کشور شهیدپرور است و افراد زیادی برای حفظ ارزش‌های اسلامی جان خود را فدا کرده‌اند.

وی بابیان اینکه باید به حرمت خون شهدا در حفظ ارزش‌های اسلامی کوشا باشیم، یادآور شد: حجاب مختص به خانم‌ها نیست بلکه آقایان نیز باید حجاب و عفاف را رعایت کنند.

یکی از مدرسان حوزه و دانشگاه نیز بابیان اینکه انسان بی‌حجاب، انسان بی‌دین محسوب نمی‌شود، اظهار داشت: حجاب تنها مختص دین اسلام نیست و در سایر ادیان الهی همچون یهود و مسیحیت هم بر حجاب تأکید شده است.

*حجاب هم بر مردان و هم زنان واجب است

حجت‌الاسلام مجتبی حسینی‌یمین بابیان اینکه حجاب حتی در ایران باستان هم وجود داشت، عنوان کرد: حجاب هم بر مردان و هم زنان واجب است و به دلیل تفاوت بین دو جنس، به زنان بیشتر از مردان تأکید می‌شود.

این مدرس دانشگاه بابیان اینکه حدود ۵۰۰ روایت در مورد حجاب در وسائل الشیعه وجود دارد، عنوان کرد: حجاب به نفع خودزنان است و اگر حجاب نباشد بنیان خانواده دچار مشکل می‌شود.

وقتی بدحجابی در نبود الگوی مناسب جان می‌گیرد/پوشش خاکریزدشمن نشود

حسینی‌یمین بابیان اینکه در حال حاضر یک‌میلیون دختر بالای ۳۰ سال و ۲۷۰ هزار دختر بالای ۳۵ سال و حدود ۴ میلیون خانم مطلقه داریم، عنوان کرد: بخش مهمی از این وضعیت به سبب رواج بدحجابی، افزایش میل به زیبایی، دوستی افراطی بین مردان وزنان و در دسترس بودن مسائل جنسی است.

وی در ادامه به برخیی شبهات در مورد حجاب پاسخ داد و گفت: افزایش طلاق و ازدواج‌های گروهی و سفید و مسائلی چون ازدواج با خود، ازجمله آسیب‌ها اجتماعی است که ترویج حجاب و حیا می‌تواند مانع آن شود.

بااین تفاسیر آنچه مسلم است اینکه نهادینه کردن حجاب و عفاف مستلزم زمینه‌سازی صحیح در ابعاد اجتماعی و فردی و اقدامات همه جانبه، فراگیر، منسجم و نظام‌مند فرهنگی است و باید تا دیر نشده اقدامات لازم را انجام داد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات