خبرهای داغ:
یک فوق تخصص بيماری‌های گوارشی نسبت به بروز بيماری‌های التهابی روده در اثر مصرف فست فودها هشدار داد.
کد خبر: ۸۹۷۴۱۲۸
|
۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۴

کامران باقری لنکرانی در زمینه موضوع گسترده علمی باکتری‌های مفید و مضر دستگاه گوارش و تقسیم بندی آن، اظهار داشت: این باکتری‌ها در هزار روز نخست زندگی هر نوزاد در شکل‌گیری محیط باکتریایی دستگاه گوارش فرد٬ بسیار اثربخش است.

وی با بیان این موضوع که با نخستین شیردهی مادر به نوزاد، دستگاه گوارش او باکتری‌های مفید را مانند دیگر مواد موردنیاز بدن دریافت می‌کند، افزود: تغذیه کودکان پس از دوران شیرخوارگی، نقش بسیار موثری در تعادل سیستم باکتریایی محیط گوارش داشته و با تغذیه درست، می‌توان تعادل میکروبی روده را حفظ کرد.

این فوق تخصص گوارش، در ادامه به مواد بر هم زننده  تعادل میکروبی روده اشاره و تاکید کرد: استعمال دخانیات و سیگار، مصرف غذاهای چرب٬ استفاده از غذاهایی که با روغن در حرارت زیاد به مدت کم پخته شده‌اند، همچنین روغن‌های چند بار استفاده شده، استفاده از فست فودها و مصرف قند زیاد در برهم زدن تعادل باکتریایی روده نقش موثر دارند.

باقری لنکرانی در مورد مصرف آنتی بیوتیک‌ها نیز گفت: مصرف آنتی بیوتیک‌ها بخش قابل توجهی از باکتری‌های مفید را از بین برده و اجازه رشد به باکتری‌های زیان‌آور دستگاه گوارش می‌دهد که در نهایت، این امر به ضرر تعادل میکروبی روده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، درباره پرهیز از افراط و تفریط در استریل نگه داشتن کودکان، توصیه کرد: پدر و مادر نباید وسواس زیاد به خرج دهند، زیرا بر اساس تحقیقات انجام شده، افرادی که در کودکی در معرض باکتری بوده‌اند، در بزرگسالی شانس آنها برای ابتلا به بیماری‌های خودایمنی کمتر است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها