نسخهپیچی بر اساس تفکرات غربی برای دانشآموزان ایرانی
به گزارش سرویس دانش آموزی خبرگزاری بسیج، ابراهیم سحرخیز معاون سابق وزارت آموزش و پرورش در رابطه برخی کجسلیقگیهایی که گاه در آموزش و پرورش صورت میگیرد و بازتاب اجتماعی نامناسبی دارد، اظهار داشت: آموزش و پرورش بهعنوان مرجع در جامعه شناخته میشود و ناظران متعددی برای صدور نامههای اداری یا انتشار کتب در آن وجود دارد، بههمین خاطر از اشتباهات این حوزه نمیتوان به سادگی گذشت.
وی افزود: صدور بخشنامه در آموزش و پرورش بدین روال است که هر نامه باید از مجرای گروه مستندسازی عبور کند که هریک از معاونتها در آن نمایندهای دارند؛ زیرا این بخشنامهها تبعات سیاسی و اجتماعی فراوانی دارند.
سحرخیز اضافه کرد: اشتباهاتی که در کتابهای درسی یا جزوههایی که در مدارس توزیع میشود، میافتد بهدلیل کوتاهی در نظارتهاست چون نمیتوان خطای انسانی را در آموزش و پرورش با وجود ناظران متعدد، توجیه کرد.
معاون سابق وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه بهنظر میرسد روح حاکم بر 2030 بر تفکر برخی از مدیران همچنان حاکم است، گفت: به بهانه روحیه لطیف کودکان با توجیهات غیرعلمی نباید حضور آنها را در برخی اماکن ممنوع کرد.
وی با اشاره به بخشنامهای که حضور نوآموزان پیش دبستانی و پایه اول و دوم دبستان را در گلزار شهدا ممنوع میکند، ادامه داد: گذاشتن نام گلزار شهدا کنار برخی عناوین دیگر صحیح نیست و بازدید از اماکنی این چنین به لطافت روح کمک میکند.
به گزارش فارس، سحرخیز تصریح کرد: این قبیل اشتباهات در نامههای رسمی آموزش و پرورش قابل گذشت نیست و باید توضیح قابل قبول و دقیقی برای این مسئله داده شود، با توصیه یک روانشناس غربزده نمیتوان برای دانشآموزانی که قرار است بر مبنای سند تحول بنیادین تربیت شوند نسخه پیچید.