رئیس انجمن واردکنندگان برنج گفت:تعدد تصمیم‌گیران و عدم هماهنگی میان سازمان‌های دولتی دخیل در تنظیم بازار، تجار واردکننده برنج را سردرگم و تأمین برنج کشور را با مشکل روبرو کرده است.
کد خبر: ۸۹۸۱۸۹۷
|
۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۵
 

مسیح کشاورز گفت: تعدد تصمیم‌گیران و سیاستگذاران و همچنین عدم هماهنگی میان نهادها و سازمان‌های دولتی دخیل در تنظیم بازار، تجار واردکننده برنج را سردرگم و تأمین برنج کشور را با مشکل روبرو کرده‌است؛ به نحوی که تصمیم سازمان‌ها و نهادهای مختلف دولتی بر واردات و یا عدم واردات برنج اثرگذار بوده و این چندگانگی موجب سردرگمی واردکنندگان شده‌ است.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ادامه‌ داد: وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی اصلی بازار محصولات کشاورزی، با استناد به اینکه بیش از نیاز کشور برنج وارد شده‌است، زمان ممنوعیت واردات برنج را که از ابتدای مرداد تا اول آذرماه تعیین شده‌ بود، تمدید کرد؛ اما پس از مشخص شدن وضعیت واقعی بازار و محرز شدن کمبور برنج وارداتی، ستاد تنظیم بازار به موضوع ورود کرد که بر اساس تصمیم آن، مقررشد از ابتدای بهمن‌ماه واردات برنج با ارز مبادله‌ای از سرگرفته شود.

وی افزود: با ابلاغ این تصمیم، واردکنندگان اقدام به ثبت سفارش برنج کردند و پس از مراجعه به بانک‌های عامل برای دریافت ارز مبادله‌ای با مشکل جدیدی روبرو شدند، مبنی بر اینکه تصمیم ستاد تنظیم بازار به بانک‌ها ابلاغ نشده بود و تا این لحظه هم، پیگیری‌های انجمن از دستگاه‌های مسئول را بی‌نتیجه بوده و بانک مرکزی در پاسخ به پیگیری‌های انجمن، مشخص نبودن محل تأمین ارز مصوب ستاد تنظیم بازار و همچنین عدم امکان تأمین ارز مبادله‌ای را علت همکاری نکردن با تجار اعلام کرده‌است.

کشاورز گفت: در حالی این اتفاق افتاده‌است که نماینده بانک مرکزی در ستاد تنظیم بازار حضور دارد و در صورتی که تأمین منابع ارزی این مصوبه ممکن نبوده باید در جلسه‌ تصمیم‌گیری، این موضوع را تذکر می‌داد؛ البته در شرایطی که معاون اول به عنوان رئیس ستاد تنظیم بازار، نظرات رئیس جمهوری در خصوص تأمین اقلام اساسی مورد نیاز خانواده‌ها بدون افزایش قیمت در ایام شب عید را پیگیری می‌کند، برخی دستگاه‌های دولتی از دستورات ستاد تنظیم بازار تمکین نمی‌کنند.

کشاورز خاطرنشان کرد: اگر دولت امکان تأمین ارز مبادله‌ای برای واردات برنج را در اختیار ندارد، چرا ستاد تنظیم بازار باید چنین مصوبه‌ای صادرکند و اگر این نهاد تصمیم‌گیری با استناد به ذخایر ارزی موجود در بانک مرکزی تصمیم‌گیری کرده‌است، چرا بانک مرکزی از اجرای این تصمیم تبعیت نمی‌کند.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران با یادآوری اینکه از اوایل سال جاری شاهد فرافکنی برخی افراد در خصوص واردات بی‌رویه برنج و آسیب دیدن تولید داخل بوده‌ایم، تصریح‌کرد: طرح این موضوعات موجب شد تا در نهایت وزارت جهاد کشاورزی، مجوز ازسرگیری واردات برنج پس از پایان دوره ممنوعیت را صادر نکند.

وی گفت: ادعای انبار شدن برنج‌های تولید داخل در شرایطی که شاهد افزایش قیمت این محصول بودیم، با منطق بازار مغایرت دارد و در حالیکه مطرح می‌شد بازار از برنج‌های وارداتی اشباع شده، قیمت این محصول نیز افزایش بی‌سابقه‌ای را تجربه کرد.

کشاورز با بیان اینکه افزایش قیمت برنج وارداتی که مصرف‌کنندگان اصلی آن اقشار ضعیف و کم درآمد هستند، غیرواقعی بودن واردات بی‌رویه را ثابت کرد، توضیح‌ داد: باتوجه به موجودی برنج وارداتی در کشور، اگر شرایط برای واردات برنج محیا نشود، روند صعودی قیمت‌ها ادامه خواهد یافت و تبعات منفی آن متوجه اقشار کم درآمد خواهد شد.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران گفت: براساس ضوابط سازمان‌های استاندارد و غذا و دارو تنها برنج‌های مرغوب و با کیفیت مجوز ورود به کشور را دارند و باتوجه به افزایش قیمت برنج در بازارهای جهانی، واردات با ارز متقاضی نیز نتایج مشابهی خواهد داشت و نظر رئیس‌جمهوری مبنی بر مدیریت بازار و کنترل قیمت اقلام اساسی را تأمین نخواهد کرد.

کشاورز در پایان متولیان بازار و بانک مرکزی را خطاب قرارداد و تأکیدکرد: ادامه تعلل دستگاه‌های مسؤل جهت تسهیل و تسریع شرایط واردات برنج، به خالی‌ماندن سفره شب عید اقشار کم درآمد از برنج منتهی خواهد شد.

ارسال نظرات