علی رستمی گفت: عدم پاسخگویی ایرلاین‌ها عامل اصلی تاخیر و لغو پروازها بود برخلاف ایرلاین‌های داخلی، مجموعه فرودگاهی و سپاه که وظیفه آن تامین امنیت است، در بحران اخیر کمک‌های فراوانی به مسافران کردند.
کد خبر: ۸۹۸۲۴۲۶
|
۱۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۰

 

به گزارش خبرگزاری بسیج،‌ علی رستمی در نشست خبری با اشاره به پیش‌بینی های صورت گرفته در فرودگاه امام خمینی (ره) برای انجام پرواز ایمن در پاسخ به تسنیم اظهار کرد: باند فرودگاه امام خمینی صبح یکشنبه با انجام عملیات گسترده برف‌روبی باز و آماده برقراری پروازها شد.

وی در عین افزود: به دلیل کاهش دید پروازها از بعدازظهر روز یکشنبه انجام شد،‌به طوریکه 7 پرواز ورودی در فرودگاه به زمین نشست اما به واسطه این‌که مسافران نتوانستند به فرودگاه برسند یکشنبه پرواز خروجی نداشتیم.

وی با یادآوری این‌که از ساعت 12 به بعد روز دوشنبه 9 بهمن پروازهای ورودی و خروجی در فرودگاه امام انجام شد، تصریح کرد:‌ تا ساعت 18 روز چهارشنبه 166 پرواز ورودی و 156 پرواز خروجی از فرودگاه امام انجام شد. از ساعت 24 شب سه شنبه تا ساعت 18 روز بعد (دیروز) 67 پرواز ورودی و 65 پرواز خروجی از فرودگاه امام خمینی انجام شد.

وی با تاکید بر این‌که از روز دوم بارش برف (یکشنبه) هیچ مشکلی در سطوح پروازی فرودگاه برای انجام پروازها نداشتیم، اظهار کرد:‌ با وجود آمادگی فرودگاه، ایراین‌ها آمادگی انجام پروازها را نداشتند و اکثر آنها پروازهای خود را کنسل کردند.

وی با بیان این‌که مشکل در ضعف اطلاع رسانی ایرلاین‌ها بود، گفت: با توجه به کنسل شدن پروازها از سوی ایرلاین‌ها، از شرکت‌های هواپیمایی خواستیم از مسافران پذایرایی کنند. برخی از ایرلاین‌ها این کار را کردند و برخی دیگر نیز گفتند کترینگ ما در تهران است و نمی‌توانیم از مسافران پذیرایی کنیم.

عضو هیئت مدیره شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با یادآوری این‌که در روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری با دستور مدیرعامل شهر فرودگاهی امام به طور متوسط روزانه 1200 پرس غذا بین مسافران توزیع شد، اظهار کرد: علاوه بر این توزیع روزانه 3000 آب معدنی، 1200 پتو، 10 هزار لیوان یک بار مصرف کاغذی و قرار دادن فلاسک‌های بزرگ چای در بخش های مختلف فرودگاه از دیگر کارهای انجام شده طی روزهای گذشته برای رفاه حال مسافران بوده است.

رستمی در ادامه با بیان این‌که مسئول نظارت بر عملکرد ایرلاین‌ها سازمان هواپیمایی کشوری است و کم کاری برخی شرکت‌های هواپیمایی را برای رسیدگی گزارش می‌دهیم، گفت:‌ به عنوان نمونه پرواز ساعت 20 شب گذشته تهران-بغداد یکی از ایرلاین‌های داخلی کنسل شد که البته نباید کنسل می‌شد؛ این مورد را به سازمان هواپیمایی کشوری گزارش خواهیم داد.

ایمنی اولویت اول

وی با بیان این‌که اولویت اول فرودگاه تامین ایمنی پروازهاست،گفت:حفظ جان مسافران برای ما اهمیت دارد و تامین ایمنی در سطوح پروازی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. از ایمنی کوتاه نمی‌آیم حتی اگر شده جلوی پرواز را هم بگیریم.

وی با یادآوری این‌که در روزهای اول هفته جاری تاکسی‌های فرودگاه به دلیل برف سنگین نمی‌توانستند تردد کنند، اظهار کرد:‌ با توجه به این مسئله در ساعت‌های مشخصی با استفاده از اتوبوس های وی آی پی مردم را به تهران منتقل می‌کردیم.

رستمی با بیان " هزینه سرویس تاکسی از فرودگاه امام خمینی به تهران 75 هزار تومان است" تصریح کرد:‌ با وجود آن‌که حدود 70 سانتی متر برف در فرودگاه امام آمد،‌ اما صبح روز یکشنبه به ایرلاین‌ها اعلام کردیم باند برای انجام پرواز آماده است.

عضو هیئت مدیره شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) یادآور شد:‌ بر این اساس به ایرلاین‌ها اعلام کردیم چه شرکتی آماده پرواز است تا جلو هواپیما را باز کنیم. یکی از ایرلاین‌ها آمد و گفت آمده‌ام و گفتیم مسافران را سوار کنید،‌اما این ایرلاین گفت کرو پروازی نیامده و یک ساعت دیگر می‌رسند. یک ساعت،‌دو ساعت، سه ساعت، چهار ساعت هم گذشت امام خبری از انجام پرواز نبود. وقتی دلیل را جویا شدیم اعلام کردند کرو پروازی در عوارضی تهران- قم مانده است.

رستمی ادامه داد:‌نکته جالب این‌که وقتی پس از 7 ساعت کرو پروازی این ایرلاین رسید گفتند چون کترینگ نیامده نمی‌توانند پرواز را انجام دهند.

پروازهای فرودگاه امام به روال عادی برگشت

وی با تاکید بر این که پروازهای فرودگاه به حادی بازگشته و روزانه حدود 150 پرواز انجام می‌شود، اظهار کرد‌: متاسفانه مهم‌ترین دلیل کنسل شدن پروازها عملکرد ایرلاین‌ها و عدم پاسخگویی آنها بود. یکی از مواردی مهم در این زمینه کافی نبودن تجهیزات ایرلاین‌ها و شرکت‌های هندلینگ کننده برای زمان های بحرانی بود.

وی با اشاره به این‌که ایرلاین‌های خارجی آمادگی کاملی برای انجام پروازها داشتند، گفت: در این بین صدا و سیما نیز عملکرد خوبی از خود نشان نداد. رسانه ملی فقط یک مرحله که آن هم شماره تماس به صورت اشتباه زیرنویس کردند، اطلاع‌رسانی مناسبی در این زمینه نداشتند.

وی با بیان صدا و سیما هنوز نمی‌داند شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران هیچ ارتباطی با شهر فرودگاهی ندارد، افزود: طبق قوانین هوانوردی هر ایرلاینی باید سطح اجرایی خود در فرودگاه را پاکسازی کند، اما هیچکدام از شرکت‌های هواپیمایی داخلی این کار را در فرودگاه امام انجام ندادند.

عضو هیئت مدیره شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با طرح این پرسش که چرا ایرلاین‌های خارجی مشکلی نداشتند، اما ایرلاین‌ها ایرانی مشکل داشتند، اظهار کرد: همه مشکل ما در فرودگاه مربوط به عدم پاسخگویی ایرلاین‌ها بود.

رستمی همچنین با یادآوری این‌که به واسطه ارتباط مدیرعامل شهر فرودگاهی 60 دستگاه اتوبوس برای خدمات‌رسانی به مسافران تامین شد، افزود:‌ سپاه که کارش تامین امنیت فرودگاه است، روزانه 2000 پرس عدسی بین مردم توزیع کرد، پتو داد و رفع وضعیت بحرانیکمک کرد.

ارسال نظرات