نماینده روسیه در سازمان ملل گفت که کشورش بیانیه‌ غیرواقعی درباره حمله شیمیایی در سوریه را نخواهد پذیرفت.
کد خبر: ۸۹۸۴۸۱۳
|
۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۴

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از روسیاالیوم، واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل امروز دوشنبه طی سخنانی در نشست شورای امنیت گفت: روسیه هرگز بیانیه‌‌های غیرواقعی درباره حملات شیمیایی در سوریه را نخواهد پذیرفت.

وی افزود: ما آماده موافقت با بیانیه‌ درباره حملات شیمیایی در سوریه هستیم، اما نه با این شیوه‌ای که برخی به‌دنبال آن هستند، زیرا این شیوه به‌دنبال متهم کردن دولت سوریه به استفاده از سلاح‌های شیمیایی که هنوز ثابت نشده، است.

نبنزیا ضمن انتقاد از تلاش کشورهای غربی برای سرزنش کردن دولت سوریه قبل از ثابت شدن اطلاعات حملات شیمیایی صورت‌گرفته در این کشور، تأکید کرد: اولین چیزی که باید انجام بدهیم، اعزام هیئت حقیقت‌یاب سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی به آن مناطق برای انجام تحقیق است.

نماینده روسیه در سازمان ملل اظهار داشت: دولت سوریه دائماً به جامعه جهانی اعلام کرده که به مواد شیمیایی خطرناکی دست یافته و اقدامات تحریک‌‌آمیزی که احتمالاً سازمان‌های اطلاعاتی خارجی در آن نقش دارند، صورت گرفته است. همه این موارد باید فوراً توسط کارشناسان سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی بررسی شود.

وی افزود: سازمان ملل، موارد اعلام‌شده توسط دولت سوریه را نادیده می‌گیرد و برای عدم اعزام کارشناس به سوریه، به بهانه‌های مختلف، متوسل می‌شود.

نبنزیا تصریح کرد: زرادخانه‌های شیمیایی سوریه زیر نظر سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی نابود شد، اما ظاهراً کسانی هستند که به‌دنبال ایجاد تنش درباره این موضوع هستند. گرچه دولت سوریه تمام توضیحات را ارائه کرده، اما مدام سؤالات جدیدی از آن‌ها می‌شود و برخی می‌خواهند این موضوع تا آخر ادامه یابد.

وی افزود: همه این مسائل باید از طریق گفت‌وگو بین دولت سوریه و سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی و همکاری دمشق با سازمان ملل حل شود.

دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا، روز پنجشنبه گذشته مدعی شد که دولت «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه احتمالاً در حال توسعه و بهینه‌سازی سلاح شیمیایی بسیار پیشرفته‌ای است.

مسئولان آمریکایی مدعی شدند که آثار حملات اخیر حاکی از آن است که سوریه به‌رغم توافق 2013 برای انهدام تسلیحات شیمیایی‌اش، این نوع سلاح را تولید می‌کند.

این مقام‌ها همچنین می‌گویند که احتمال قوی وجود دارد که دولت سوریه مقادیری از این تسلیحات را حفظ کرده است و لذا هر از چند گاهی به استفاده از تسلیحات شیمیایی در مقادیر کمتر از زمان حمله شیمیایی ماه آوریل ادامه می‌دهد.

دولت ترامپ یک بار در آوریل سال 2017 با متهم کردن دولت سوریه به استفاده از تسلیحات شیمیایی، به پایگاه هوایی «الشعیرات» در ادلب حمله موشکی کرد.

این در حالی است که دولت سوریه هرگونه دخالت در حمله شیمیایی به خان شیخون را تکذیب کرده و گفته بود این حمله «ساختگی» است.

ارسال نظرات