وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به حضور خود در نشست بازسازی عراق در کویت گفت: در سوریه نیز می‌توانیم به‌همراه روسیه حضور یابیم.
کد خبر: ۸۹۸۴۸۱۶
|
۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در برنامه گفتگوی ویژه خبری دوشنبه‌شب با اشاره به ایام الله دهه فجر و تأثیرات آن بر کشور و منطقه گفت: دو دیدگاه در منطقه برای حفظ امنیت دولتها داریم؛ دیدگاهی که امنیت را از مردم خود تأمین می‌کند و دیدگاه دوم آنکه امنیت را از خارج خریداری می‌کند. مجموعه کشورهای حاشیه خلیج فارس سال گذشته بالغ بر 116 میلیارد دلار خرید تسلیحاتی داشتند.

وی افزود: این کشورها همیشه به‌دنبال این هستند که نشان دهند در خطر قرار دارند و این بر اساس تفکری است که اعتماد به نفس و به مردم خود ندارند.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه این دولتها نه بین مردم خود و نه بین کشورهای دنیا هیچ احترامی ندارند، گفت: اگرچه در دنیا با ایران تند برخورد می‌شود اما همه به ایران به‌دیده احترام می‌نگرند.

ظریف در خصوص نوع لباس دیپلماتیک که اختراع ولایتی بود گفت: در آن زمان من نماینده ایران در سازمان ملل بودم و همسرم یقه پیراهن مرا درآورده و تغییر داد و یک خانم دیپلمات هندی به من گفت که "امروز با یک ظاهر مرتب آمده‌اید".

وی در خصوص تغییرات در دستگاه وزارت امور خارجه نیز گفت: ما دو تغییر در وزارت خارجه داشتیم که این بزرگترین تغییر در ساختار وزارت خارجه بعد از انقلاب است. سابقاً وزارت خارجه براساس معاونتهای منطقه‌ای بود که آنها حذف شده و معاونتهای سیاسی و اقتصادی و 8 دستیار وزیر به آن افزوده شده است. دفتر پایش روابط دوجانبه و دیپلماسی اقتصاد مقاومتی از جمله دفاتر جدید ماست. هدف اصلی ما این بود که کارشناس به سطوح تصمیم‌گیری نزدیک کنیم که در این راستا دو رده حذف شده است.

وزیر امور خارجه کشورمان با ابراز اینکه در این سیستم این فرصت برای کارشناس ایجاد می‌شود که در سطوح تصمیم‌گیری حضور داشته باشد، گفت: سرمایه‌های ما این کارشناسان هستند و لازم است که این کارشناسان نتایج تصمیمات خود را بدانند. یکی از دستاوردهای وزارت خارجه این بوده که در یک فاصله چندماهه توانست نه‌تنها ساختار را عوض کند بلکه مدیران جدید را معرفی و جایگیری ادارات را نیز بهینه‌سازی کند و همه دفاتر منطقه‌ای در یک ساختمان هستند.

وی در خصوص برجام نیز با اظهار اینکه "نمی‌توانم ادعا کنم که از این بهتر نمی‌شد اما می‌توانم ادعا کنم این برجام نه همه آن چیزیست که ما می‌خواستیم و نه همه آن‌چیزیست که آنها می‌خواستند" گفت: با شرایطی که وجود داشت برجام را با شکلی تدوین کردیم که تنها شکل ممکن بود. ترامپ پیش از کاندیدا شدن در ایپک گفت، "اولین اولویت من پاره کردن برجام است" و امروز بعد از گذشت یک سال چنین اتفاقی رخ نداده است، نه اینکه وی به برجام علاقمند شده باشد بلکه اطرافیان وی به او گوشزد کرده‌اند که با این اقدام در دنیا منزوی می‌شود.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه "هیچ‌گاه توقع نگرش مثبت به آمریکا نداشته‌ایم و برجام نشان می‌دهد که طرفین به یکدیگر اعتماد نداشتند و بیش از 150 صفحه سند نوشتند"، گفت: ما هیچ‌گاه به رعایت برجام از سوی طرف مقابل اعتماد نداشته‌ایم لذا این بند گنجانده شد که طرف مقابل باید با حسن نیت آن را اجرا کند.

ظریف ادامه داد: امروز رده‌بندی ریسک در ایران از 7 به 5 رسیده است.

وی در خصوص اینکه "اگر دولت کلینتون روی کار می‌آمد چه‌انتظاری داشتید؟" گفت: این میزان خصومت را نداشت با برجام اما او نیز سنگ‌اندازی‌هایی داشت در این راه. ترامپ همه یادگارهای اوباما را نابود کرده و کنار گذاشته اما درباره برجام چنین کاری نتوانسته‌اند انجام دهند.

وزیر امور خارجه در خصوص اظهارات طرف مقابل برای اصلاح برجام گفت: ترامپ از برجام بسیار ناخرسند است و تلاش دارد آن را نابود کند بر همین اساس در حوزه‌هایی وارد می‌شود که خارج از برجام است. ما در حوزه موشکی مدعی هستیم چرا که طرفهای مذاکره ما صدام را تسلیح کردند و به کشورهای منطقه 116 میلیارد دلار فروختند اما توافق این بود که موضوع هسته‌ای بدون گفتگو در حوزه‌های دیگر حل شود و بر همین اساس است که تحریمهای اولیه آمریکا لغو نشده است.

ظریف افزود: واقعیت روی زمین برجام است و قطعنامه شورای امنیت جزیی از آن است و این موضوع اعتراض آمریکایی‌ها را در بر داشته و اصلاً پذیرفته‌شده نیست.

وی گفت: ما نفتمان را به‌راحتی می‌فروشیم و پول آن را به‌راحتی می‌گیریم و برخی مسایل هست که یادگار دوره تحریم است و با برخی کشورها وجود دارد. ما در حوزه‌هایی که محدودیت داشتیم دیگر نداریم و الآن مانند سطح سابق نفت می‌فروشیم و اگر بازار کشش داشته باشد می‌توانیم بیشتر بفروشیم. بسیاری از این پولها نیاز به واردات ندارد و از طریق حواله و ال‌سی از سوی بانک مرکزی خرج می‌شود.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: ما الآن می‌توانیم با دلار معامله کنیم اما این دلار نباید وارد گردش مالی آمریکا شود البته با ارزهای دیگر می‌توانیم معامله کنیم. ما برای چندین سال از سیستم مالی بین المللی دور بوده‌ایم که مبارزه با پولشویی یکی از آنهاست که برخی معاملات را دشوار و پیچیده کرده است زیرا ما هیچ ارتباط بین المللی نداشتیم در آن زمان که در این حوزه پیشرفتهای خوبی حاصل شده که یکی از آنها خروج از لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف و کاهش شاخص ریسک سرمایه گذاری در ایران است.

ظریف ادامه داد: ما امروز 29 میلیارد دلار سرمایه گذاری تصویب‌شده داریم و همه پیش‌بینی‌های اقتصادی در دنیا نشانگر آینده درخشان وضعیت اقتصادی در ایران است.

ارسال نظرات