رئیس مجمع بسیج عشایری خوزستان گفت: عشایر ایران در طول تاریخ به ویژه در شکل گیری و پیروزی انقلاب اسلامی در نهضت های ضد استعمار و ضد استثمار پیشتاز بودند بدلیل اینکه مورد هجمه ظالمان تاریخ قرار می گرفتند.
کد خبر: ۸۹۸۴۸۹۲
|
۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۶

به گزارش  سرویس بسیج عشایری خبرگزاری بسیج، "حسین چلداوی" رئیس مجمع بسیج عشایری خوزستان و از سران و معتمدین عشایر خوزستان با اشاره به نقش عشایر در شکل گیری و پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: عشایر ایران در طول تاریخ به ویژه در این مقطع از تاریخ در نهضت های ضد استعمار و ضد استثمار پیشتاز بودند بدلیل اینکه مورد هجمه ظالمان تاریخ قرار می گرفتند.

 

وی تصریح کرد: اولین نقش عشایر در شکل گیری انقلاب در طول تاریخ را می توان به مبارزات و جنگ خونین عشایر در اهواز به منظور مقابله با نیروهای استعمارگر انگلیس در سال ۱۹۱۵ میلادی اشاره کرد که عشایر اولین سنگ بنای مخالفت با استعمار و بویژه رژیم شاهنشاهی را بنیان نهادند و استعمار انگلیس با شکست مواجه شد.

 

رئیس مجمع بسیج عشایری خوزستان، به ندای سردادن و فراخواندن امام خمینی(ره) در دوران انقلاب جهت تظاهرات علیه حکومت شاهنشاهی اشاره کرد و افزود: عشایر اولین کسانی بودند که در واقع در سراسر کشور به ندای آن عالم ربانی لبیک گفتند و به مخالفت و شعار علیه رژیم شاهنشاهی پرداختند. همین امر باعث شد که عشایر بصورت خودجوش در اوایل جنگ تحمیلی و دفاع مقدس با سلاح و تجربیات خود توانستند در مقابل نیروهای دشمن بعث عراقی تا دندان مسلح قرار بگیرند که امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی در سخنرانی خود در آن دوران در جمع عشایر، عشایر را ذخیره انقلاب و مملکت خواند.

 

این معتمد عشایری به جایگاه عشایر در قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و بیان داشت: متاسفانه قبل از انقلاب عشایر مورد توجه قرار نمی گرفتند و رژیم شاهنشاهی به پیکره این قشر مهم و مولد از لحاظ اجتماعی، اقتصادی و... ضربات کاری و مهلکی را وارد کرد، که باعث شد مردم از روستاها به شهرها مهاجرت کنند و کشاورزی و دامداری تقریبا رها شود و در جایگاه خوبی قرار نداشت. ولی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، امام خمینی(ره)؛ عشایر را ذخائر انقلاب دانستند و اعتقاد داشتند بدون عشایر، جامعه ایرانی تکامل نخواهد یافت.

 

این استاد دانشگاه تصریح کرد: الحمدالله جامعه عشایر بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و بعد از آن با توجه به نگرش رهبر فقید انقلاب اسلامی و به تبع آن امام خامنه ای(مدظله العالی) در جایگاه رفیع قرار گرفت.

 

این تحلیلگر سیاسی و اجتماعی، با اشاره به عوامل بقاء، ماندگاری و جاودانگی انقلاب، تشریح کرد: یکسری موضوعات است که پرداختن به آن اهمیت دارد:

۱-  مردم در اول انقلاب شعارهایی داشتند و بعد از آن هم در دوران دفاع مقدس شعارهایی سر میدادند بنابراین اگر این شعارها را زیر ذربین قرار دهیم و تجزیه و تحلیل و آنالیز کنیم می بینیم این شعارها به تحکیم و استحکام نظام جمهوری اسلامی ایران می انجامد و عدم توجه و پوشش عملی به این شعارها و مسائل در واقع اگر به نفع انقلاب نباشد شاید به ضرر انقلاب باشد. چرا؟! به خاطر اینکه مسئولین مملکت باید به شعارها و نیازهای اولیه مردم از لحاظ مسائل اقتصادی، اجتماعی و ... بپردازند زیرا رسیدگی به این امور باعث می شود که جامعه ایران اسلامی به یک جامعه جهانی نمونه تبدیل شود.



* باید به کاستی ها، بود و نبودها توجه شود و همه مسئولین نظام بویژه رئیس جمهور محترم و دولتهایی که می آیند بر سر کار، پاسخگو باشند. چرا؟! چون این مسئولین، مسئول مستقیم حکومت بر مردم هستند و باید نواقص و کاستی ها را رفع نمایند.

 

۲-  باید همیشه زمینه را برای دفاع از تمامیت ارضی و حاکمیت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از طریق عمل کردن مسئولین به آن شعارها و اطمینان خاطر مسئولین مملکت به مردم را در قلوب آحاد ملت ایجاد کرد که این نظام مال خودشان است و خودشان بوجود آوردند و بقای آن به نفع خودشان است. چراکه دشمنان امت و انقلاب اسلامی در واقع کسانی هستند که ضعف مردم، دولت و نظام جمهوری اسلامی ایران و در نهایت ضعف اسلام را می خواهند. چون نمی خواهند اسلامی در منطقه حاکم باشد تا با اسرائیل و منافع امریکا ضدیت داشته باشد.

 

وی با بیان آفت های بقای این انقلاب، به مقاله ای از فروپاشی شوروی سابق اشاره داشت و افزود: در آن زمان آمریکاییها به جاسوسان خود امر کرده بودند که افراد بسیار بد را در مکانهای حساس بگمارند و وقتی این امر محقق شود فروپاشی و جنگ سرد به وقوع می پیوندد. بنابراین باید در مملکت اسلامی شایسته سالاری حکم فرما شود و اگر این امر در جامعه وجود داشته باشد دیگر شاهد اختلاس، دزدی، کمبود و کاستی در جامعه و ... نخواهیم بود.

 

چلداوی خاطرنشان کرد: بایستی مسئولین به صراحت نقاط قوت و ضعف مملکت را با مردم درمیان بگذارند که چکار کرده اند؟! و چه کار میتوانند بکنند؟! و چکار نمیتوانند بکنند؟! و اگر فاقد آن نیرو و محرکه هستند به مردم بازگو کنند و وقتی این مسائل با صراحت با مردم درمیان گذاشته شود. انشاءالله مشکلی در جامعه بوجود نخواهد آمد.

 

وی، وحدت را آیینه تمام نما دانست و افزود: باید دوست خوب را از بد تشخیص داد، باید فهماند که دشمن اصلی کیست؟! و دوست واقعی کیست؟! وقتی به این تعریف واقعی و حق رسیدیم و وقتی شیعه و سنی با هم در کنار هم اتحاد و همدلی و دوستدار هم باشند، قطعا اختلافی در میان نخواهد بود و به وحدت تبدیل خواهد شد.

 

رئیس مجمع بسیج عشایری خوزستان به خاطره ای از دوران پیروزی انقلاب اسلامی و ایام دهه فجر اشاره کرد و گفت: در آن دوران بین دو خودرو تصادفی پیش می آید و بنده از نزدیک نظارگر بودم که اتفاق جالبی افتاد، رانندگان به جای جر و بحث با یکدیگر بر این نکته هم نظر بودند که به جای جر و بحث و نزاع و درگیری می بایست وقت خود را صرف بازسازی مملکت نماییم و باید در خوشحالی مردم شریک و سهیم باشیم و بخاطر انقلاب و خون شهدا و امام خمینی(ره) و پیروزی انقلاب اسلامی و عظمت و ابهت آن از حق خود گذشتند و با عفو و گذشت یکدیگر و انس و دوستی و برادری این حادثه ختم بخیر شد.

 

وی تصریح کرد: اگر انس و محبت و احساس برادری در جامعه تبلور پیدا کند، دیگر آحاد جامعه و از جمله مسئولین مملکت از این حرکت متأثر خواهند شد و خود را خدمتگزار مردم و ملت خواهند دانست.

 

رئیس مجمع بسیج عشایری خوزستان با اشاره به اینکه نظام کشورمان یک نظام مردمی است، بیان داشت: باید حوزه های علمیه و دانشگاههای سراسر کشور با تقویت و تعامل هرچه بیشتر، نهضت جدیدی را ایجاد کرده و در جهت مرکزیت اشاعه و گسترش در زمینه های: تفکر اسلامی، انقلاب اسلامی، امر به معروف و نهی از منکر، تولید صنعت، تکنولوژی و... با ایجاد اتاق فکر و جذب افراد متخصص گام بردارند.

 

ارسال نظرات