از سوی یک استاد ارتباطات صورت گرفت
عباس اسدی استاد روزنامه نگاری دانشگاه علامه طباطبائی با ارائه نظریه «داربست بندی خبر» کوشیده تا افق های تازه ای در رشته روزنامه نگاری ترسیم کند.  
کد خبر: ۸۹۸۶۲۳۸
|
۱۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۴

به گزارش خبرگزاری بسیج؛ عباس اسدی در گفت‌وگو با خبرنگار رسانه خبرگزاری فارس درباره نظریه داربست بندی خبر گفت: داربست بندی خبر یک دگردیسی در امر روزنامه نگاری است، که بر اساس آن، نوعی تعامل کلامی و فکری بین مفسر و مخاطب بوجود می آید و مخاطب را در جهت رسانیدن به فهم و درک عمیق رویداد کمک می کند.

وی ادامه داد: نظریه داربست بندی خبر برای مفسر نقش هدایتگریِ مخاطب و آسان سازی فهم رویدادها قائل است و معتقد است که مخاطبان فهم و دانش خویش را درباره رویدادها و پدیده ها با کمک ژانرهای تفسیری به دست می آورند.

بدین صورت که، هنگامی که مخاطب با اطلاعات جدید مواجه می شود، آنها را با اندیشه ها و تجربیات خود سازگار می کند و ممکن است آنچه را که به آن اعتقاد دارد، تغییر دهد یا اطلاعات جدید را بی ربط تشخیص دهد و از آن دست بکشد. در هر حال مخاطب فعالانه فهم خویش را کامل یا خلق می کند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در واقع، داربست بندی خبر موجب تغییر مصرف کننده خبری می شود. یعنی به جای تأکید بر مرور تیتر و لید خبر(مطلب)، بر راهبردهای اکتشافی مخاطب درباره رویداد تاکید می کند.

به گفته دکتر اسدی، داربست بندی خبر موجب رشد شناخت و فهم پایدار مخاطب نسبت به یک رویداد یا پدیده خبری می گردد، به مخاطبان کمک می کند تا در فرایندهای تفکر روزنامه نگارانه درگیر شوند. به عبارتی، این قابلیت روزنامه نگاری به مخاطبان انگیزه فهم و دریافت ابعاد پیچیده رویدادها و پدیده های خبری را می دهد.

وی ادامه داد: به طور کلی، این نظریه در صدد است تا با برجسته کردن جایگاه ژانرهای تفسیری در حوزه روزنامه نگاری، ظرفیت و افق تازه ای برای خوانش رویدادها به دست دهد و با بهره گیری از این عنصر، در رابطه تفهیمی مفسر و مخاطب، فرایند فهم رویداد را تبیین کند. به بیان دیگر، نظریه داربست بندی خبر،  با نگاهی نو به بازخوانی رابطه مفسر و مخاطب می پردازد و با خوانشی بومی وجوهی خاص و دیگرگون از تفسیر به دست می دهد.

عباس اسدی، فارغ التحصیل روزنامه نگاری از دانشگاه پاریس است که پیش از این نیز دو نظریه دیگر تحت عنوان «قبض و بسط گفتمان» و «تبخیر انتظار معنا» در حوزه روزنامه نگاری ارائه کرده است و کتاب های متعددی هم در این حوزه از جمله «روزنامه نگاری در جهان معاصر» و «تاریخ سیاسی مطبوعات مصر» به چاپ رسانده است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات