عضو کمیته فرهنگ و تمدن شورای عالی انقلاب فرهنگی:
زارعی نجفدری گفت: باید میزان تاثیرگذاری برنامه ها و محصولات فرهنگی را درارتقای فرهنگ جامعه رصد کرد چراکه اگر این اتفاق مهم رخ ندهد ممکن است برنامه های قوی هم برگزار گردد اما پس از مدتی فراموش شود.
کد خبر: ۸۹۸۸۵۶۷
|
۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۳

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از رادیو گفت و گو، برنامه گفت و گوی فرهنگی رادیو گفت و گو با موضوع افت کیفیت محصولات فرهنگی در سال های اخیر و دلایل آن و با حضور دکتر علی زارعی نجفدری عضو کمیته فرهنگ و تمدن شورای عالی انقلاب فرهنگی و ناشر به روی آنتن رفت.

زارعی نجفدری در ابتدای این مطلب بیان داشت: در مورد محصولات فرهنگی باید به چند مقوله مهم بپردازیم و در رابطه با آن به وفاق برسیم.

وی افزود: حلقه مفقوده پروسه تولید و یا واردات محصولات فرهنگی این است که مدیران و مسئولان فرهنگی کشورمان در ارتباط با محصولات و نوع تاثیر گذاری آن بر جامعه به یک وفاق نرسیده اند.

عضو کمیته فرهنگ و تمدن شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: ما باید از محصولات فرهنگی تعریف جامع و کاملی داشته باشیم و انتظار خود را از محصولات فرهنگی که تولید می شود مشخص کنیم.

زارعی نجفدری در ادامه گفت: علاوه بر این مسائل، باید وضعیت موجود محصولات فرهنگی از نظر تولید و واردات تعیین شود و همچنین بدانیم که چه موضوعات و ابزار فرهنگی برای جامعه امروز ما مسئله و نیاز است. لذا اگر ما در این چند مقوله به یک توافق نسبی برسیم حدود پرداختن به محصولات فرهنگی مشخص خواهد شد.

عضو کمیته فرهنگ و تمدن شورای عالی انقلاب فرهنگی در رابطه با تاکیدات مقام معظم رهبری بر ضرورت افزایش کیفیت و ارتقای کیفی و کمی محصولات فرهنگی در کشور اظهار داشت: برنامه هایی که از سوی برخی نهاد ها و یا مسئولان انجام گرفته قابل درک است و تاثیرات آن را نمی توان نادیده گرفت. اما باید اقدامات جدی و فوق العاده ای انجام شود تا بتوان تاثیرگذاری آن در محصولات فرهنگی را سنجید.

وی افزود: مهم ترین کار رصد کردن است؛ یعنی باید میزان تاثیرگذاری این برنامه ها را در ارتقای فرهنگ جامعه رصد کرد  چراکه اگر این اتفاق مهم رخ ندهد  ممکن است برنامه های قوی هم برگزار گردد اما پس از مدتی فراموش شود.

این ناشر تاکید کرد: بنابراین از مدیران فرهنگی تقاضا داریم در کنار اجرای هر برنامه فرهنگی مرتبط، رصد کردن را نیز در نظر داشته باشند.

زارعی نجفدری گفت: متاسفانه مدارس ما روز به روز با ارائه محصولات فرهنگی فاصله می گیرند. به نظر بنده ما در راهبردهای کلان مشکلی نداریم؛ در ورای همه مباحث فرهنگی نگاه فرهنگی و رهنمودهای ایشان برای ما راهبرد های کلان است. اما مشکل  ما در ذیل آن راهبردهای کلان، مشکل اجرای امور فرهنگی است.

وی ابراز داشت: باید با موسسات و مراکزی که کتاب نامناسب و یا هر محصول نامناسب فرهنگی را معرفی می کنند برخورد شود.  

 

 

ارسال نظرات