دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش:

کنکور مانع اجرای سند تحول آموزش و پرورش است/ ممنوعیت برگزاری آزمون‌های پیشرفت تحصیلی در مدارس

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: کنکور عاملی بیرونی مهمی مانع بر حرکت و اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.
کد خبر: ۸۹۹۰۲۰۳
|
۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۲

به گزارش سرویس دانش آموزی خبرگزاری بسیج، مهدی نوید ادهم در برنامه تلویزیونی پرسشگر درباره چالش‌های پیش روی شورای عالی آموزش و پرورش گفت: امروز مقارن با سالروز تصویب قانون شورای عالی آموزش و پرورش در شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 1358 است؛ هرچند شورای عالی آموزش و پرورش سابقه یا بیش از صد ساله دارد اما بعد از انقلاب در این سال به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی و بعد در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.

وی افزود: شورای عالی آموزش و پرورش به نیابت از مجلس شورای اسلامی مرکز قانون گذاری و مرجع سیاست گذاری در حوزه آموزش عمومی و متوسطه است و باید در چارچوب سیاست‌های نظام و قوانین موضوعه انجام وظیفه کند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه این شورا چه قبل و چه بعد از انقلاب تحولات بسیاری را پشت سرگذاشت اما در دهه چند گذشته کار قانون گذاری را در چارچوب مشخصی انجام داد، گفت: در حال حاضر هشت کمیسیون تخصصی داریم و صاحبنظرانی در آن حضور دارند.

نوید ادهم افزود: عالی ترین مقام شورای عالی آموزش و پرورش در گذشته وزیر آموزش و پرورش بود اما اکنون طبق قانونی که در سال 81 به تصویب مجلس رسید، رئیس جمهور رئیس شورای عالی آموزش و پرورش است؛ 22 عضور داریم که هشت نفر آنها از وزرا یا معاونین هستند و مابقی از متخصصان ذیربط هستند. سه نفر از سوی فرهنگستان‌ها، سه نفر از سوی وزیر آموزش و پرورش و وزیر علوم معرفی می‌شوند و از سوی رئیس جمهور حکم ابلاغ دریافت می‌کنند.

وی با بیان اینکه شورای عالی آموزش و پرورش یک نهاد فرادستگاهی بوده و ذیل آموزش و پرورش نیست، گفت: دبیرخانه شورا نیز به لحاظ اداری مستقل اداره می‌شود؛ در سال‌های اخیر شورا را به سمت مرجع سیاست‌گذاری متمایل کردیم و سعی کردیم در راستای سیاست گذاری و ارزیابی و نظارت بر آن حرکت کند؛ یکی از بزرگترین سیاست‌هایی که این شورا اتخاذ کرد همین سند تحول بنیادین است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه سند تحول بنیادین با همت و تلاش جمع زیادی از متخصصان که بنده جزئی از آن بودم تدوین شد، گفت: یک سال کار کارشناسی در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز بر روی آن انجام و از سال 90 ابلاغ شد. سند تحول بنیادین یک بسته سیاستی است که همه ابعاد آموزش و پرورش را با پیش فرض‌هایی بازخوانی کرده است. 

نوید ادهم ادامه داد: در برنامه ششم توسعه نمایندگان به صراحت تکلیف کرده‌اند آموزش و پرورش باید سند را عملیاتی کند؛ مقام معظم رهبری نیز تعبیر بلندی راجع به سند به‌کار برده‌اند و کمتر سندی داریم که ایشان درباره اش فرموده باشند جامع، پیشرو قابل افتخار است؛ سه گام برای تحول جدی در آموزش و پرورش در سند پیش بینی شد. گام اول تدوین و تهیه نقشه راه بود. گام دوم تهیه زیرساخت ها بود. اکنون در مرحله تامین زیرساخت‌ها از جمله منابع انسانی، منابع مالی، مدیریتی و برنامه‌ای و منابع تکنولوژیک قرار داریم که اجرای سند را تسهیل می‌کند.

وی با بیان اینکه یکی از دستاوردهای سند این است که نظام آموزشی فعلی که بر محفوظات تکیه دارد را به یک نهاد فرهنگی تربیتی تبدیل می‌کند و زمینه تربیت پذیری را در ساحت‌های شش‌گانه فراهم می‌کند، درباره اقدامات انجام شده برای آشنایی مخاطبان با سند تحول گفت: انواع و اقسام کارگاه‌های آموزشی را برای همکاران ترتیب داده‌ایم. رسانه‌ها نیز باید کمک کنند تا یک جامعه پذیری صورت پذیرد. اخیرا کتابی آموزشی با عنوان مبانی فلسفی سند تحول بنیادین را منتشر و در اختیار دانشجویان قرار داده‌ایم که در آینده نزدیک در سایت شورا نیز بارگذاری خواهد شد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه بحث سند تحول بسیار جدی و مهم است و اجرای سند نیازمند عزم ملی و اتحاد استراتژیک است، گفت: از نمایندگان مجلس خواهش می‌کنم برای اجرای سند اعتبار ویژه‌ای ببینند. برای اجرای همین طرح رتبه بندی 3000 تا 5000 میلیارد تومان نیاز است.

وی درباره مصوبه اخیر شورای عالی آموزش و پرورش مبنی بر حذف آزمون‌ها در دوره ابتدایی اظهار داشت: سند تحول در صدد است تا نظام آموزشی را تبدیل به نهاد فرهنگی و تربیتی کند؛ تربیت اصل است و بهترین سن تربیت پذیری، دوره ابتدایی است. یکی از راهکارهای سند به صراحت اشاره دارد که باید زمینه تربیت پذیری در ساحت‌های ششگانه در دوره ابتدایی فراهم و موانع رفع شود.

نوید ادهم افزود: کنکور عاملی بیرونی مهمی مانع بر حرکت و اجرای سند است. عواملی هم در داخل آموزش و پرورش قرار دارد که بخشی را در گذشته حل کردیم مثلا ارزشیابی توصیفی را برای رفع استرس اجرا کردیم که تا پایه ششم هم برقرار است. 

وی ادامه داد: دومین بحث حذف شبه کنکورهاست؛ متاسفم که این مصوبه صرفاً به حذف سمپاد محدود و منحصر شد در حالی که روح حاکم بر این مصوبه سمپاد نیست. باید کلیت مصوبه را نگاه کرد. در بند اول بر اجرای جدی تر طرح شهاب تأکید شده که به شناسایی و هدایت استعدادهای برتر برمی‌گردد و چند سالی است در دست اجراست و مورد تأیید و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی و بنیاد نخبگان است و از پایه چهارم شروع شده است. امسال می‌خواهیم آن را تقویت کنیم. موانعی که وجود دارد را رفع کنیم. پیش‌بینی شده است برنامه هایی در درون و بیرون مدرسه که 17.18 نوع است دیده شود.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه بند دوم مصوبه حذف آزمون ها برای ورود به پایه هفتم در مدارس است گفت: آزمون‌ها علت و مدارس معلول برگزاری آزمون‌ها بودند. بر این اساس همه مدارس از جمله سمپاد و نمونه دولتی و مدارس غیردولتی نباید آزمون برگزار کنند. در پایه دهم هم دو آزمون تیزهوشان و نمونه دولتی داشتیم که قرار شد ادغام و یکبار برگزار شود.

نوید ادهم افزود: بند بعدی مصوبه، ساماندهی کتب کمک آموزشی و وجود کتب زیادی بود که در کیف دانش‌آموزان قرار می‌گرفت و برنامه‌های آموزش رسمی را تحت‌الشعاع قرار می‌داد؛ کتبی که بخش غیردولتی تولید می‌کند. هرچند این کتب فرصتی برای آموزش است اما شرط و شروط دارد و باید استانداردهای سازمان پژوهش را کسب کند.

وی ادامه داد: تعداد بسیاری کتاب استاندارد تولید شده که در پشت کتب درسی آنها را فهرست‌وار معرفی می کنیم. اما در مقابل کتب غیراستاندارد آسیب رسان هستند. مدیر و معلم مدرسه مجاز به ورود و فروش کتب غیرمجاز نیستند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه آزمون‌های پیشرفت تحصیلی نیز ممنوع است، گفت: یکی از موسسات 16 آزمون در پایه دوم و سوم و چهارم ابتدایی در طول سال در آخر هفته می‌گرفت. از این پس معلم و مدیر مدرسه ما مجاز نیست سازمان یافته در مدرسه آزمون برگزار کند. بیرون مدرسه خانواده مجاز است اما ما توصیه نمی‌کنیم.

نوید ادهم در پاسخ به این پرسش که چرا در اجرای مصوبه تعجیل شد، گفت: 250 هزار نفر در آزمون سمپاد شرکت می کنند و 15هزار نفر قبول می‌شوند و 235 هزار نفر احساس شکست می‌کنند و این آسیب شب بعد امتحان نصیب آنها می‌شود و درباره نمونه دولتی‌ها هم همینطور است.

وی درباره اینکه چرا این مصوبه در تیرماه و از سال بعد اجرا نشد، گفت: این بحث درباره افرادی که این ایام برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری کردند وجود دارد اما این طرح یک فرآیند تخصصی و کارشناسی را طی کرد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه اکنون می‌گویند تیزهوشان سرمایه‌های کشورند و چرا این چنین با آنها برخورد می‌شود، گفت: وزارتخانه و شورای عالی باور دارد اینها سرمایه‌اند اما چگونگی پرورش و نگهداشت این سرمایه برای ما مهم است؛ یک نگاه جداسازی استعدادها و مربوط به دهه‌های قبل است. اکنون که هوش‌های چندگانه داریم دیگر توانمندی صرفاً در هوش خلاصه نمی‌شود. 

نوید ادهم افزود: زمانی در سازمان آموزش و پرورش استثنایی نیز جداسازی را اعمال می‌کردیم اما الان طرح تلفیقی را داریم و 65 هزار فرد دارای معلولیت در مدارس عادی تحصیل می‌کنند؛ نمی‌شود شهرکی ساخت که فقط نابینا و ناشنوا در آن باشند. بچه‌های تیزهوش هم همینطورند و باید زیست اجتماعی داشته باشند. 

وی با بیان اینکه دوره ابتدایی و دوره اول متوسطه دوره هویت‌یابی است، گفت: اما در دوره دوم تیزهوشان باقی خواهد ماند و آنجاست که با عنوان تخصص‌گرایی نرم دانش‌آموزان متفاوت را جدا می کنیم. اکنون استراتژی وزاتخانه تقویت دوم دوم سمپاد است. صیانت از این بچه ها و قرار دادنشان در چرخه‌ای که برای سایر دانش‌آموزان اثربخش باشند باید مدنظر باشد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره برگزاری آزمون در مدارس غیردولتی نیز گفت: مسئولین ذیربط با هماهنگی خود مدیران مدارس چاره اندیشی کرده‌اند تا آنها نیز آزمون برگزار نکنند. مدارس خاص غیردولتی در سال آینده آزمون نخواهند داشت که به صراحت از سوی وزیر و معاونت ذیربط اعلام و به مدارس ابلاغ شده است.
انتهای پیام/

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار