معاون فرهنگی اجتماعی حوزه علمیه قم در جمع روحانیون تربت حیدریه:
حوزه علمیه انقلابی ضامن بقای نظام اسلامی است/ حمایت و هدایتگری دو رسالت سنگین روحانیون در حوزههای علمیه
معاون فرهنگی اجتماعی حوزه علمیه قم تاکید کرد: اگر حوزههای علمیه و روحانیون از اسلامیت نظام اسلامی غفلت کنند دیگر اثری از انقلاب اسلامی نخواهد ماند.
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی؛ حجت الاسلام محمدحسین زمانی در نشست علمی شاخصههای انقلابیگری در جمع روحانیون تربت حیدریه اظهار داشت: دغدغه رهبر معظم انقلاب اسلامی برای انقلابی ماندن حوزههای علمیه به جهت اتفاقات تلخی بود که در دوران گذشته برای نهضتهای مختلف بوجود آمد و علیرغم حضور علما و روحانیون مجاهد و به شهادت رسیدن این بزرگواران نهضتها با شکست مواجه شد.
وی گفت: مهمترین دلیل شکست نهضت مشروطه غفلت روحانیون و حوزههای علمیه بود و امروز برای جلوگیری از تکرار این تجربه تلخ نیازمند طلاب و روحانیون انقلابی هستیم، چرا که حوزه انقلابی ضامن بقای نظام اسلامی است.
زمانی، از آیت الله شهید مدرس بعنوان نماینده مجتهدین در مجلس شورای ملی یاد کرد و افزود: این شهید والامقام با روحیه مجاهدت و انقلابیگری خود باعث شد تا رضا شاه وی را تبعید کند و برای بازگشت به مرکز کشور شرط گذاشت تا از اقامه حکومت اسلامی دست بردارد، اما شهید مدرس بر تصمیم خود استوار ماند.
وی خاطر نشان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز نگران است که حوزههای علمیه و روحانیون از اسلامیت نظام اسلامی غفلت کنند و چنانچه چنین اتفاقی رخ دهد دیگر اثری از انقلاب اسلامی نخواهد ماند و مشخص نیست چگونه و با چه هزینهای آن را دوباره کسب کنیم.
حمایت و هدایتگری دو رسالت سنگین روحانیون در حوزههای علمیه
معاون فرهنگی اجتماعی حوزه علمیه قم اظهار کرد: امروز رسالت اصلی طلاب و روحانیون حمایت و هدایت در درون نظام اسلامی است که در مرحله نخست باید از نظام اسلامی در ابعاد مختلف پشتیبانی کرد و در مرحله بعد نیز در برابر تخلفها و جریانات انحرافی ایستاده و اقدام به روشنگری و هدایتگری کرد.
زمانی به شاخصههای انقلابیگری در درون حوزههای علمیه اشاره کرد و افزود: خودسازی اخلاقی بعنوان نخستین شاخصه انقلابیگری درون حوزههای علمیه است که همراه مردم و با اقامه تقوا نیز محقق خواهد شد.
وی از مجاهدت علمی و جامعیت علمی بعنوان دیگر شاخصههای انقلابیگری یاد کرد و به طلبهها توصیه کرد که به تحصیل کتب درون حوزه اکتفا نکرده و برای نشر معارف شیعه و اهل بیت و اسلام ناب محمدی (ص) دیگر مولفهها را نیز مطالعه و بحث و بررسی کنند.
معاون حوزه علمیه قم اضافه کرد: تفسیر قرآن مجید، کتب احادیث، فلسفه و اخلاق اسلامی، عرفان اسلامی و دیگر کتب، مورد نیاز حوزههای علمیه است که حداقل ۳۰۰ میلیون جمعیت شیعی و یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون مسلمان تشنه این معارف هستند.
وی بیان کرد: تربیت نیروی انسانی کارآمد و متعهد دیگر شاخصه انقلابی گری در حوزههای علمیه است و با توجه به نیاز برخی مسئولیتها از جمله دانشگاهها و همچنین اعزام مبلغین به اقصی نقاط جهان، میطلبد تا طلبهای در تراز انقلاب اسلامی تربیت و در مسند قرار گیرد.
شهرستان تربت حیدریه دارای سه حوزه علمیه برادر و خواهر است که حدود ۴۰۰ طلبه و ۳۰ استاد در آن از سطح یک تا چهار (مقطع دکتر) تحصیل و تدریس میکنند.
وی گفت: مهمترین دلیل شکست نهضت مشروطه غفلت روحانیون و حوزههای علمیه بود و امروز برای جلوگیری از تکرار این تجربه تلخ نیازمند طلاب و روحانیون انقلابی هستیم، چرا که حوزه انقلابی ضامن بقای نظام اسلامی است.
زمانی، از آیت الله شهید مدرس بعنوان نماینده مجتهدین در مجلس شورای ملی یاد کرد و افزود: این شهید والامقام با روحیه مجاهدت و انقلابیگری خود باعث شد تا رضا شاه وی را تبعید کند و برای بازگشت به مرکز کشور شرط گذاشت تا از اقامه حکومت اسلامی دست بردارد، اما شهید مدرس بر تصمیم خود استوار ماند.
وی خاطر نشان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز نگران است که حوزههای علمیه و روحانیون از اسلامیت نظام اسلامی غفلت کنند و چنانچه چنین اتفاقی رخ دهد دیگر اثری از انقلاب اسلامی نخواهد ماند و مشخص نیست چگونه و با چه هزینهای آن را دوباره کسب کنیم.
حمایت و هدایتگری دو رسالت سنگین روحانیون در حوزههای علمیه
معاون فرهنگی اجتماعی حوزه علمیه قم اظهار کرد: امروز رسالت اصلی طلاب و روحانیون حمایت و هدایت در درون نظام اسلامی است که در مرحله نخست باید از نظام اسلامی در ابعاد مختلف پشتیبانی کرد و در مرحله بعد نیز در برابر تخلفها و جریانات انحرافی ایستاده و اقدام به روشنگری و هدایتگری کرد.
زمانی به شاخصههای انقلابیگری در درون حوزههای علمیه اشاره کرد و افزود: خودسازی اخلاقی بعنوان نخستین شاخصه انقلابیگری درون حوزههای علمیه است که همراه مردم و با اقامه تقوا نیز محقق خواهد شد.
وی از مجاهدت علمی و جامعیت علمی بعنوان دیگر شاخصههای انقلابیگری یاد کرد و به طلبهها توصیه کرد که به تحصیل کتب درون حوزه اکتفا نکرده و برای نشر معارف شیعه و اهل بیت و اسلام ناب محمدی (ص) دیگر مولفهها را نیز مطالعه و بحث و بررسی کنند.
معاون حوزه علمیه قم اضافه کرد: تفسیر قرآن مجید، کتب احادیث، فلسفه و اخلاق اسلامی، عرفان اسلامی و دیگر کتب، مورد نیاز حوزههای علمیه است که حداقل ۳۰۰ میلیون جمعیت شیعی و یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون مسلمان تشنه این معارف هستند.
وی بیان کرد: تربیت نیروی انسانی کارآمد و متعهد دیگر شاخصه انقلابی گری در حوزههای علمیه است و با توجه به نیاز برخی مسئولیتها از جمله دانشگاهها و همچنین اعزام مبلغین به اقصی نقاط جهان، میطلبد تا طلبهای در تراز انقلاب اسلامی تربیت و در مسند قرار گیرد.
شهرستان تربت حیدریه دارای سه حوزه علمیه برادر و خواهر است که حدود ۴۰۰ طلبه و ۳۰ استاد در آن از سطح یک تا چهار (مقطع دکتر) تحصیل و تدریس میکنند.
ارسال نظرات
غیرقابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
پر بیننده ها
آخرین اخبار