رئیس دادگاه انقلاب، از تعیین وقت رسیدگی به پرونده متهمان اغتشاشات دی ماه خبر داد.
کد خبر: ۸۹۹۷۲۳۸
|
۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۰

به گزارش سرویس بسیج مقاومت مردمی خبرگزاری بسیج به نقل از مهر، دی ماه امسال بود که با بهانه نوسانات اقتصادی، آتش اعتراض ها در شهرهای مختلف به پا شد. اعتراض هایی که رنگ‌خون گرفت و با هدایت لیدر های خارجی و داخلی، در یک هفته گسترده شد. در پی این ناآرامی ها، برخی از اغتشاش گران که اقدام به تخریب اموال عمومی و آتش زدن آنها و ایجاد بی نظمی در خیابان های شهرهای مختلف کرده بودند، دستگیر و به دستگاه قضایی معرفی شدند.

جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران پس از بازداشت تعدادی از اغتشاش گران در رابطه با علت اغتشاشات گفت: نارضایتی‌ها، مشکلات اقتصادی و معیشتی و آسیب‌های اجتماعی، به عنوان بستر و زمینه‌ساز آشوب‌ها بر تجمعات اعتراضی تاثیرگذار بوده است، با این وجود، توجیهی برای آشوب‌های اخیر نیست و لذا در تبیین علل شکل‌گیری این حوادث، باید به انتشار فراخوان‌ها در فضای مجازی و موج‌سواری آمریکا، گروهک‌ها و عوامل ضد انقلاب بر حوادث توجه کرد. پیش از حادثه مشهد نیز برخی عوامل ضد انقلاب از طریق فضای مجازی تحرکاتی در تهران انجام داده بودند که با هوشیاری پلیس و برخی نهادهای امنیتی خنثی شد.

تعیین تکلیف متهمان بر اساس سوابق

دادستان تهران سپس در بازدید از محل نگهداری بازداشت شدگان اغتشاشات دی ماه از سرپرست دادسرای مقدس خواست با بررسی سوابق متهمان و تسریع در انجام تحقیقات مقدماتی، نسبت به تعیین تکلیف متهمان اقدام کند.

وی در ۳۰ دی ماه از صدور ۵۴ فقره کیفرخواست برای متهمان آشوب‌های اخیر خبر داد و گفت: تعداد بازداشتی‌ها به کمتر از ۲۰ نفر رسیده که طی هفته جاری در مورد آن‌ها اتخاذ تصمیم خواهد شد.

رسیدگی به پرونده ها در دو دادگاه

غلامحسین اسماعیلی در خصوص آخرین وضعیت پرونده اغتشاشات اخیر، گفت: مواردی که به دادگاه آمده به شعبه ارجاع شده و تعدادی از کیفرخواست ها به عنوان اقدام علیه امنیت ملی صادر و به شعب دادگاه انقلاب ارجاع شده است.

وی افزود: برای برخی از پرونده ها به عنوان اختلال در نظام و تخریب اموال عمومی کیفرخواست صادر و به دادگاه کیفری ارجاع شده است.

رسیدگی‌ به برخی پرونده ها تا پایان سال

حجت الاسلام غضنفر آبادی، رئیس دادگاه عمومی و انقلاب تهران نیز از تعیین وقت پرونده های مرتبط با اغتشاشات اخیر خبر داد و گفت: برخی از این پرونده ها تعیین وقت شده است.

وی افزود: دادگاه برخی از این پرونده ها تا پایان سال برگزار و پرونده رسیدگی می شود.

ارسال نظرات