مسئله اقتصاد مقاومتی تدبیری هوشمندانه است که از سوی مقام معظم رهبری مطرح گردید و مفهومی است که برای مقاوم سازی، بحرانم زدایی و ترمیم ساختارها و نهادهای فرسوده و ناکارآمد موجود در اقتصاد مطرح شد.
کد خبر: ۹۰۱۱۷۶۵
|
۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۳

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از ستاد عالی کانون های مساجد، با گیتی باوندپور مدیر مسئول کانون تخصصی مشاوره کوثر النبی(ص) مسجد امام حسین (ع) استان کرمانشاه گفتگو می کنیم که از سال 89 تا کنون در این مسجد فعالیت می کند، وی یکی از کارآفرینان مسجدی این استان است.

وی در خصوص آغاز فعالیت های فرهنگی خود اینگونه می گوید: فعالیت های فرهنگی خود را با اداره تبلیغات اسلامی، جامعه حافظان و قاریان استان و دبیرخانه کانونهای فرهنگی و هنری مساجد استان آغاز کردم همچنین تصدی پست های مشاور امور بانوان بخشدار ماهیدشت، مشاور جوان بخشدار و فرماندار کرمانشاه را نیز برعهده داشته ام.

مدیر مسئول کانون تخصصی مشاوره کوثر النبی(ص) در خصوص طرح های اشتغالزایی کانون،  بیان کرد: در جلسات فرمانداری که بنده حضور داشتم جرقه طرح کار آفرینی و اشتغال زایی کانون، به ذهنم رسید که خوشبختانه با توجه به همزمانی با سال اقتصاد مقاومتی و همکاری با اداره کار و رفاه اجتماعی و همچنین سازمان صنعت و معدن کارگاه های آموزشی را در مسجد به منظور اشتغال زایی بانوان برگزار کردیم.

وی افزود: خوشبختانه با تاکید فرماندار کرمانشاه و بخشدار محترم و همکاری ادارات و همچنین دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان این طرح اجرایی شد و ۷۰ نفر از بانوان مسجدی آموزش های تکمیلی فرش بافی،کاشت قارچ، کاشت مارچوبه، کاشت زعفران و گیاهان خوراکی و دارویی و همچنین صنایع دستی شامل گیوه بافی، قلاب دوزی، بافندگی. مکرومه دوزی، مروارید دوزی و... را فراگرفتند و خوشبختانه زمینه اشتغال خانگی زنان آنان فراهم شد.

باوند پور، بیان کرد: بیش از 30 نفر از بانوان کانون فرهنگی هنری کوثرالنبی(ص) امروز بعد از برگزاری این دوره ها و در راستای تولید ملی و حمایت از کالای داخلی مشغول به فعالیت شده اند و زمینه فعالیت اقتصادی را در روستا فراهم کرده اند.

وی با اشاره به اینکه در فرهنگ اسلامی کار به عنوان یک ارزش تلقی می شود، اضافه کرد: قناعت، پرهیز از تجمل گرایی و استفاده از کالای داخلی از دیگر عرصه های اقتصاد مقاومتی است، که زنان می توانند در آن نقش داشته باشند و این مفاهیم نیز در مسجد ما توسط سخنرانان بنام کشوری آموزش داده می شود.

این فعال فرهنگی ادامه داد: در بخش دیگری از فعالیت های کانون، کارگاه های آموزشی تشکیل تعاونی ها، از ابتدای مراحل تشکیل و چگونگی تعاونی ها تا مشاوره تخصصی به اعضای کانون نیز برگزار شد.

وی همچنین تصریح کرد: جلسات قصه گویی های ملی مذهبی برای کودکان و نوجوانان، برگزاری کارگاه های تحکیم بنیان خانواده و مباحث جمعیتی، برگزاری کارگاه های آموزشی گفتمان سواد رسانه ای با همکاری پلیس فتا، برگزاری اردوهای فرهنگی و مذهبی، مسابقات متنوع،  گفتمان های چهره به چهره، برگزاری کلاس ها و کارگاه های آموزشی پیشگیری از انحرافات و آسیب های اجتماعی با همکاری معاونت اجتماعی ناجا از دیگر برنامه های ما در مسجد امام حسین (ع) است.

مدیر مسئول کانون تخصصی مشاوره کوثر النبی(ص) اظهارداشت: مهم ترین مانع و دغدغه ای که بانوان در بحث اشتغال زایی با آن رو به رو هستند بحث بازار فروش محصولاتی است که تولید می کنند تا از این طریق بتوانند تسهیلات بهتری دریافت کنند، که امیدوارم این موضوع مورد حمایت و توجه ویژه دستگاه ها قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه مسجد و کانون ها پل ارتباطی مردم و مسئولان هستند، گفت: یکی از اصلی ترین راه های کاهش معضلات و آسیب های اجتماعی توجه جدی به احیای نقش مساجد است.

باوندپور، محور توسعه فرهنگی و اجتماعی محلات و مناطق را مساجد دانست و افزود: مساجد باید نقش و کارکرد های فرهنگی و اجتماعی و اداره تربیتی محلات را ایفا کند، بنابر آموزه های دینی ما تربیت مومن در مساجد امکان پذیر است .

وی سازماندهی مطلوب و بهره گیری حداکثری از توان ائمه جماعات و هیئت امنا در اداره هر چه بهتر مساجد و 
توانمند سازی فکری و مهارتی از طریق آموزش های عمومی و تخصصی را از راهکارهای پیشرفت فرهنگی در مساجد بیان کرد.

مشاور امور بانوان بخشدار ماهیدشت، احیایکارکرد آموزشی فرهنگی مساجد، کارکرد فرهنگی برگزاری مسابقات در مسجد، برخورد مناسب با جوانان، اهتمام در پاسخگویی به شبهات فکری و دینی جوانان، توسعه امکانات و فعالیت ها در مساجد را از مهم ترین راه های ترغیب  و جذب جوانان و نوجوانان به مسجد دانست.

 

ارسال نظرات