نمایشگاه کتاب تهران در حالی روز اول را گذراند که بخشی از کتاب های لاتین با قیمتهایی در حال عرضه است که ما مانند همان ها را در بخش داخلی توسط ناشران داخلی عرضه می کنیم.
کد خبر: ۹۰۱۲۶۸۳
|
۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، نمایشگاه کتاب تهران در سال تولید ملی باید بتواند به تبلیغ آسان‌تر کالای ایرانی بپردازد و حتی با توجه به وسعت بخش داخلی بتواند شعار سال را بهتر محقق کند.

براساس این گزارش، چهره پررنگ کالای ایرانی از جمله کتاب‌های تألیفی کمک شایانی به این امر خطیر می‌کند اما نکته قابل تأمل در نمایشگاه کتاب امسال مربوط به بخش لاتین نمایشگاه است. بخشی که در واقع آثار خارجی را ارائه می‌دهد.

 

در بخش خارجی که باید روح علم بر آن حاکم باشد و به نوعی تأمین کننده بخش دانش مراکز علمی باشد شاهدیم که با کمی فاصله از این چشم انداز در حال برگزاری است.

کمی قدم زدن در بخش لاتین نمایشگاه کتاب در این دوره حکایت از آن دارد که نظارت بر آثار عرضه شده منافی شعار سال بوده و حتی آن را استتار کرده است. چرا که بسیار دیده می‌شود آثار کودک و نوجوان و حتی علمی در این بخش بسیار مروج شخصیت‌های انیمیشنی پرطرفدار هستند؛ در صورتی که همین آثار به شکل کاملاً با کیفیت در بخش داخلی نمایشگاه در حال عرضه است. حتی بعضاً دیده می‌شود ناشران بزرگ کودک و نوجوان توانسته‌اند این گونه آثار را همراه با اسباب‌بازی عرضه کنند تا کتاب ارتباط بهتری با کودک برقرار کند.

 

از نکات قابل تأمل دیگر عدم تأمین علم در بخشی از غرفه‌های نمایشگاه است. مشاهده می‌شود که برخی غرفه‌ها با بنر و تابلوهایی بسیار بزرگ از عرضه آثار معماری و دکوراسیون خارجی حکایت دارد که به شکل ویژه در این دوره تبلیغ می‌شوند. در بحران ارزی کشور و چالش‌های به وجود آمده در ارائه ارز در نمایشگاه کتاب شاهد هستیم که آثار وارداتی به شکلی شکیل و برجسته در حال عرضه هستند.

 

اینگونه آثار بعضاً مروج نوعی از فرهنگ است که با شعار سال 97 که از سوی رهبر انقلاب مطرح شده فاصله بسیار دارد. اینها در حالی است که بخش کودک و نوجوان نمایشگاه کتاب و دانشگاهی مخاطبان خاص خود را دارند که با ضریب دادن به آنها می‌توان آثار فاخر داخلی را به آنها معرفی کرد. در حالیکه برپایی بخش لاتین و عربی (بخش خارجی نمایشگاه کتاب) اغلب باید تأمین کننده خلاء علمی کشور باشد. همان آثاری که مراکز علمی سالانه در انتظار عرضه آنها هستند.

 

این گزارش در پایان اضافه می‌کند ورود هر نوع کتابی به نمایشگاه کتاب باید نظارت ویژه‌ای را در پی داشته باشد. محتوا، تصویر و... از جمله نکاتی هستند که باید زیر ذره‌بین مسئولان باشد.

ارسال نظرات