سردار سیف گفت: سازمان بسیج عشایری در راستای تشکیل بسیج ده‌ها میلیونی اقدام به جذب و سازماندهی و مسلح کردن هزاران عشایری در قالب بسیج عشایری کرده است.
کد خبر: ۹۰۱۹۱۸۵
|
۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۱

به گزارش خبرنگار سرویس بسیج عشایری خبرگزاری بسیج؛ "سردار نصرت الله سیف" مسئول سازمان بسیج عشایر کشور از ساماندهی سلاح های عشایر خبر داد و اظهار داشت: سلاح های عشایر ساماندهی شد تا عشایر بتوانند با در اختیار داشتن سلاح از اموال و مناطق جغرافیایی که در آن زندگی می کنند حفظ و حراست کنند.

 

 

وی افزود: با توجه به اینکه عشایر عمدتاً در مناطق مرزی و صعب العبور مستقر هستند، توان و ظرفیت بالایی برای حفظ و ارتقاء امنیت کشور دارند. بنابراین با ساماندهی و آموزشی که به این عزیزان داده شد، توانستیم یک نیروی توانمند برای ایجاد امنیت پایدار تشکیل دهیم.

 

 

وی با بیان اینکه بسیج عشایر برای استفاده از توانمندی های عشایر تشکیل شده است، ادامه داد: سازمان بسیج عشایری در راستای تشکیل بسیج ده‌ها میلیونی اقدام به جذب و سازماندهی و مسلح کردن هزاران عشایری در قالب بسیج عشایری کرده؛ زیرا این بخش از جامعه به جهت آن که در ۵۹ درصد جغرافیای کشور پراکنده هستند، علاوه بر کارکرد اقتصادی، کارکرد دفاعی و امنیتی هم دارند.

 

 

وی در ادامه تصریح کرد: عشایر غیور ایران امروز نیز نقش عمده ای در تامین امنیت کشور بر عهده دارند  و بیش از ۷۰ درصد آنها در بسیج ساماندهی شده و آموزش دیده اند.

 

 

سردار سیف با تاکید بر سهم قابل توجه عشایر در تامین امنیت کشور اظهارداشت:  عشایر مردمی ولایت مدار، غیور، شجاع و صادق هستند که علاقه بسیاری به نظام اسلامی و امام راحل و رهبر معظم انقلاب دارند و یکی از ظرفیت های بسیار خوب برای دفاع از کشور هستند. پس با شکل گیری بسیج، بسیج عشایر هم شکل گرفت و سازماندهی شد.

 

 

سردار سیف در بخش دیگر از سخنان خود به بیان رشادت های عشایر در دفاع از کشور اشاره کرد و گفت: در ابتدای انقلاب که ضد انقلاب به دنبال ناامنی در کشور به ویژه مناطق مرزی بودند، بسیج عشایر امنیت خوبی را در استان ها و مناطق مرزی شکل داد و زمانی که جنگ تحمیلی آغاز شد، با توجه به حضورشان در مناطق مرزی، اولین گروه هایی بودند که در مقابل دشمنان ایستادگی کردند و شهدای بسیاری تقدیم نظام اسلامی و دفاع از کشور کردند.

 

 

مسئول سازمان بسیج عشایر کشور سپس با اشاره به اینکه همواره برای حفظ ساختار سنتی عشایر به لحاظ فرهنگی به آن‌ها کمک می‌کنیم، گفت: عشایر همیشه برای دفاع از کشور و ولایت آماده هستند و هیچ دشمنی هم تاکنون نتوانسته گسست فرهنگی میان آن‌ها ایجاد کند.

 

 

سردار سیف گفت: بر اساس آخرین سرشماری در سال ۱۳۸۷، جمعیت عشایر کشور یک میلیون ۱۸۶ هزار و ۳۹۸ نفر در قالب ۲۱۲ هزار و ۷۲۲ خانوار و ۱۰۴ ایل و ۵۵۲ طایفه مستقل بود که حدود ۲ درصد جمعیت کل کشور را تشکیل می دهد.

 

 

وی افزود: قلمرو زیست محیطی عشایر در گستره ۹۰۶۳ هزار کیلومتر مربع معادل ۵۹ درصد از مساحت کل ایران اسلامی است که ۷۵۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی کشور را در اختیار دارند و بیش از ۳۲ میلیون هکتار عرصه مرتعی برای چرای دامشان در اختیار آنها است.

 

 

سردار سیف در ادامه به توانمندی های عشایر در تولید داخلی و نقش آنها در چرخه اقتصادی کشور اشاره و گفت: عشایر با حضور در ارتفاعات کوهستانی و مناطق سخت گذر، منابع طبیعی را به ارزش افزوده اقتصادی تبدیل می کنند که بدون حضور آنها این منابع بلااستفاده می ماند.

 

 

وی ادامه داد: عشایر ۲۴ میلیون راس دام دارند که ۲۵ درصد دام سبک کشور و نیز ۲۰ درصد گوشت قرمز، ۲۵ درصد صنایع دستی، ۵ درصد تولیدات کشاورزی باغی و ۳۵ درصد لبنیات کشور توسط آنها تولید می شود.

 

 

مسئول سازمان بسیج عشایر در ادامه با تاکید بر نقش بسیار مهم عشایر در حفظ فرهنگ کشور گفت: عشایر نقش اساسی در انتقال و حفظ فرهنگ اصیل کشور را بر عهده دارند.

 

 

سردار سیف با بیان اینکه عشایر می توانند با استفاده از ظرفیت های بالقوه ای که دارند، زنجیره تولید گوشت قرمز، لبنیات، صنایع دستی، کشت گیاهان دارویی و گردشگری عشایر که مورد استقبال عشایر داخلی و خارجی قرار گرفته را توسعه و تکمیل کنند، گفت: همه این موارد نشان می دهد اگر توجه بیشتر به این قشر شریف شود، می توانند توانمندی و ظرفیت های خود را تا سه برابر افزایش دهند و کشور را در بسیاری از موارد به خوکفایی برسانند.

 

 

وی در پایان تاکید کرد: با توجهی که نهادهای مختلف نظام به ویژه سپاه پاسداران به قشر عشایر کشور دارند، امیدواریم بیش از پیش بتوانیم از قابلیت ها و ظرفیت های آنها بهره مند شویم.

 

 

انتهای پیام/

ارسال نظرات