وزارت توسعه بین‌المللی بریتانیا در پوشش برنامه‌های بشردوستانه و فقرزدایی در حقیقت به نفوذ فرهنگی و اجتماعی در کشورهای جهان می‌پردازد.
کد خبر: ۹۰۲۵۷۳۴
|
۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، به‌دست آوردن یک برآورد جامع از وضعیت اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی جوامع مختلف برای کار روی فرهنگ، اقتصاد و . . . یک روش جاسوسی است. کشورهای بیگانه معمولاً بنابر اهداف خودشان، امروزه همین کار را در خط سیر فعالیت‌های امنیتی، جاسوسی و حتی براندازانه، انجام می‌دهند.

پیش از این، این اقدامات در قالب شیوه‌های ابتدایی مانند آمارگیری و سرقت اطلاعات و . . . انجام می‌شد اما امروزه شیوه‌های بسیار مدرن‌تری به‌کار گرفته می‌شود؛ یکی از این شیوه‌ها، استفاده از پوشش مؤسسات بین‌المللی آموزشی و عام‌المنفعه با رنگ‌وبوی حمایت از حقوق بشر و به‌ویژه حقوق زنان و کودکان و گاهی هم در قالب مشاوره‌های اقتصادی و حل معضلات اجتماعی و زیست‌محیطی است.

غرب مدت‌هاست که از این پوشش استفاده کرده و اقدام به شناسایی، جذب و آموزش نیروهای نخبه و تأثیرگذار کشورهای هدف می‌کند، تا در آینده بتواند اهداف استراتژیک خود را در آن کشورها به سرانجام برساند.

گروه امنیتی  خبرگزاری تسنیم در همین راستا تصمیم گرفته با انتشار گزارش‌هایی خاص تحت عنوان "الماس فریب"، نحوه جاسوسی و اقدامات براندازانه برخی از این نهادها و مؤسسات را منتشر کرده و به پروژه جاسوسی در این حوزه بپردازد. در ذیل، بخش‌های قبلی این پرونده را می‌خوانید:

  1. بخش اول:  چگونه پای «جاسوس‌های USAID» به کشور باز شد؛ از ناکامی در ایران تا موفقیت در اوکراین
  2. بخش دوم: «بنیاد اوراسیا»؛ نفوذ در مدارس و تمرکز سنگین روی آموزش و پرورش ایران
  3. بخش سوم:  شبکه‌سازی 3 تشکیلات برای نفوذ و براندازی/ باز هم پای "نمازی‌ها" در میان است
  4. بخش چهارم: "خاندان نمازی"؛ بزرگ خاندان نفوذ و جاسوسی را بهتر بشناسید
  5. بخش پنجم:  شورای فرهنگی بریتانیا؛ جاسوسی در پوشش آموزش زبان انگلیسی

** بخش ششم: وزارت توسعه بین‌المللی بریتانیا

وزارت توسعه بین المللی بریتانیا در سال 1973 تأسیس شد و از آن زمان تا کنون مهمترین نهاد فعال در زمینه توسعه و نفوذ بین المللی بریتانیا در اقصی نقاط جهان است.

وظیفه‌ اصلی این وزارتخانه مبارزه با فقر و اهدای کمک‌های مالی به کشورهای کمتر توسعه‌یافته و یا درگیر جنگ و همچنین فعالیت در امور مهاجرت اعلام شده است. این وزارتخانه با استفاده از متخصصین خود در حوزه مهاجرت به جمع‌آوری اطلاعات از طریق مهاجرین سایر کشورها به انگلیس نیز می‌پردازد.

بررسی بودجه این نهاد و نحوه هزینه‌کرد آن به‌خوبی نشان می‌دهد که وزارت توسعه بین المللی بریتانیا به یکی از بزرگترین نهادهای فعال در زمینه جذب کمک‌های بین المللی تبدیل شده است که از این طریق به جذب بودجه  از طریق سازمان ملل و دیگر سازمان‌های بین المللی برای اجرای اهداف خود در پوشش فقرزدایی می‌پردازد.

بودجه این وزارتخانه در سال 2009 حدود 6.5 میلیارد پوند بوده است که حدود نیمی از این مبلغ از طریق کمک‌های دوجانبه دیگر کشورها و 2.5 میلیارد پوند آن نیز توسط سازمان ملل، اتحادیه اروپا، بانک جهانی و سایر سازمان‌های بین المللی تأمین شده است.

این در حالی است که بودجه وزارت توسعه بین المللی بریتانیا در سال 2013 نسبت به سال 2009 با افزایش دوبرابری مواجه بوده و به رقمی معادل 12.2 میلیارد پوند رسیده است. همچنین بررسی عملکرد این وزارتخانه انگلیسی بین سال‌های 2014 تا 2017 نشان می‌دهد که وزارتخانه توسعه بین المللی بریتانیا در طول سه سال 147 پروژه در 31 کشور جهان پیاده کرده است. این وزارتخانه در قالب این پروژه‌ها با صرف هزینه‌ای به‌مبلغ 30.780.978 دلاری، جمعیتی بالغ بر 3.264.524 نفر را تحت پوشش برنامه‌های خود قرار داده است.

وزارت توسعه بین المللی بریتانیا در حقیقت زیر نظر مستقیم کابینه انگلستان قرار دارد و مسئول آن از سوی نخست وزیر انگلیس انتخاب می‌شود. مسئولیت اداره این وزارتخانه از نوامبر 2017 تا کنون به‌عهده پنی موردانت است. انتصاب موردانت پس از آن صورت گرفت که دیدارهای محرمانه رئیس پیشین این وزارتخانه، پرتی پاتل، با مقامات رژیم صهیونیستی افشا شد و وی مجبور به استعفا از سمت خود شد.


پنی موردانت وزیر توسعه بین‌المللی بریتانیا

هدف اعلامی وزارتخانه توسعه بین المللی بریتانیا در اجرای تمامی این پروژه‌ها، ترویج توسعه پایدار و از بین بردن فقر جهانی است اما در حقیقت ماجرای دیگری پشت اجرای چنین پروژه‌هایی قرار دارد.

در حقیقت اهداف اصلی این وزارتخانه، گسترش نفوذ آموزشی بریتانیا و تأثیرگذاری روی سیستم و مبانی آموزش کشورهای هدف، نفوذ در حوزه خدمات اجتماعی برای نهادینه کردن ارزش‌ها و سبک زندگی غربی، نفوذ در بدنه حکومت‌ها از طریق جذب نخبگان و تربیت آنها مطابق سیاست‌های انگلیس، نفوذ در بخش اقتصادی  و زیرساخت‌های تولید در کشورهای هدف با هدف وابسته کردن اقتصاد آنها به انگلیس و نفوذ علمی با اعطای بورسیه‌ها و کمک‌های پژوهشی برای شناسایی نخبگان علمی کشورها و تربیت آنها مطابق سیاست‌های انگلیس است.

**فعالیت در  افغانستان:

پس از اشغال افغانستان به‌دست آمریکایی‌ها و حضور کشورهای فرامنطقه‌ای در این کشور، افغانستان به‌عنوان یکی از کشورهای هدف برای توسعه نفوذ فرهنگی و اجتماعی از سوی آمریکا و انگلیس مطرح شد.

 جاستین کرینینگ یکی از ر‌ؤسای اسبق وزارتخانه توسعه بین المللی بریتانیا در یک کنفرانس خبری که در سال 2014 برگزار شد، برخی از برنامه‌های این نهاد برای افغانستان را بیان می‌کند و پس از وی نیز در جلسات دیگری توسط دیگر مقامات این وزارتخانه به همین برنامه‌ها اشاره می‌شود.

وزارت توسعه بین المللی بریتانیا با توجه به ضعف دولت و ساختارهای حاکمیتی افغانستان، برنامه‌های متعددی را در این کشور برنامه‌ریزی و اجرا کرده است. هدف اصلی تمامی این برنامه‌ها تلاش برای نفوذ فرهنگی و اجتماعی در افغانستان برای نهادینه کردن فرهنگ و سبک زندگی غربی به‌خصوص میان زنان این کشور است.

از جمله اهدافی که انگلیس از طریق وزارت توسعه بین المللی خود در افغانستان دنبال می‌کند تحکیم جامعه مدنی با تیکه بر پررنگ کردن نقش زنان در آینده این کشور است.

اما اهداف کلی وزارت توسعه بین المللی بریتانیا در افغانستان، عبارتند از: نفوذ اقتصادی در پوشش ایجاد اشتغال با تکیه بر ایجاد فرصت‌های شغلی در جامعه زنان افغانستان، تأکید بر پیگیری مطالبات غربی توسط زنان افغانستان در پوشش طرح ملی زنان، صلح و امنیت و نفوذ آموزشی در حوزه زنان افغانستان با تأسیس مدارس وابسته و ویژه در این کشور.


برنامه‌های UK AID برای سال 2020 افغانستان

در طرح چهارساله‌ای که وزارتخانه توسعه بین المللی بریتانیا در سال 2016 برای افغانستان ارائه کرده است، قرار است تا سال 2020 هزینه‌ای بالغ بر 750 میلیون پوند برای ساخت و نوسازی مدارس دخترانه افغانستان و همچنین تربیت معلمان زن افغانستانی صرف شود تا تغییرات مد نظر انگلیس در سیستم آموزشی این کشور پیاده‌سازی شود.

حال با توجه به نزدیکی جغرافیایی و فرهنگی افغانستان به ایران، این اقدامات وزارت توسعه بین المللی بریتانیا در این کشور می‌تواند با خطراتی هم برای کشورمان همراه باشد.

**ارتباط با رژیم صهیونیستی

وزارت توسعه بین المللی بریتانیا یکی از مهمترین رابط‌های رژیم صهیونیستی برای نفوذ در جهان و به‌خصوص منطقه غرب آسیا است، از جمله بارزترین این اقدامات ارتباطات گسترده و محرمانه پرتی پاتل رئیس پیشین این وزارتخانه با مقامات رژیم صهیونیستی است که در نهایت منجر به استعفای وی از سمت خود شد.


دیدار پرتی پاتل با یائیر لپید

پاتل در سفرهای خود به فلسطین اشغالی با بیش از 10 مقام رژیم صهیونیستی از جمله بنیامین نتانیاهو نخست وزیر، "گیلاد اردان" وزیر امنیت و "یووال رتیم" یکی از مقامات وزارت خارجه رژیم صهیونیستی دیدار کرده بود. وی همچنین با یکی دیگر از مقامات رژیم صهیونیستی به‌نام "یائیر لپید" رئیس حزب "یش عتید" در منطقه بلندی‌های جولان دیدار داشته است.

این حجم ارتباط و نزدیکی مقامات وزارت توسعه بین المللی بریتانیا با مقامات بلندپایه رژیم صهیونیستی نشان‌دهنده هدف اصلی این نهاد حاکمیتی بریتانیا در سراسر جهان است.

ارسال نظرات