زمانی ۷۵ درصد خرمای با کیفیت جهان از عراق به دست می‌آمد که به دلیل جنگ‌های اخیر این رقم به ۵ درصد رسیده است. عراق با حمایت‌های گسترده از کشاورزان به دنبال احیای خرما در این کشور است.
کد خبر: ۹۰۳۰۵۰۱
|
۰۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۵

 

به گزارش خبرگزاری بسیج؛ عراق با طرح‌های گسترده تلاش می‌کند تا سهم خود را از خرمای جهان باز یابد و گونه‌های به باد رفتهسال‌های گذشته را دوباره برگرداند.

در سال‌های گذشته به دلیل کشمکش‌ها، تنش‌ها، زد و خوردها و جنگ‌های داخلی تعداد زیادی از درختان اصیل خرمای عراق از دست رفت و به نابودی گونه‌های بومی این محصول که در دنیا زبان‌زد بود منجر شد.

عراق با سرمایه‌گذاری در داخل و همچنین اعمال سیاست اقتصادی تلاش می‌کند تا این ظرفیت از دست رفته را احیا کند.

زمانی عراق سه چهارم معادل 75 درصد خرمای جهان را تولید می‌کرد اما در حال حاضر تنها ۵ درصد خرمای جهان از عراق به دست می‌آید.

عراق با حمایت از کشاورزان به دنبال کاشت ۷۰ هزار درخت خرما است تا این محصول با ارزش را دوباره احیا کند.در این میان این کشور ۱۰ میلیارد دینار معادل ۸.۴۳ میلیون دلار تنها به یک مسلمان شیعی برای کشت ۱۶ هزار اصله درخت برای کشت در کربلا وام داده است. 

این شهر در ۹۰ کیلومتری جنوب بغداد قرار دارد. این بزرگترین حمایت مالی از پروژه محصولات کشاورزی از زمان حمله آمریکا به این کشور و سقوط صدام در سال ۲۰۰۳ است.

فیض عیسی ابومعالی مدیر این پروژه می‌گوید:« ما تصمیم داریم که بیش از ۷۰ هزار اصله درخت بکاریم.» 

وی اضافه می‌کند:« برخی از این گونه‌های درختی از امارات متحده عربی وارد شدند. این پروژه که از سال ۲۰۱۵ کلید خورده گونه‌های از دست رفته خرمای عراق را احیا خواهد کرد.»

عراق همواره به کیفیت خرمایش در جهان معروف بوده است، عراق برای حمایت از کشاورزانش، واردات خرما از دیگر کشورها را ممنوع کرده است.

ارسال نظرات