خبرهای داغ:
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی همدان خبر داد

آماده‌سازی 230 پروژه بهداشتی طی 18 ماه در همدان

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی همدان با اشاره به آماده‌سازی 230 پروژه در مدت 18 ماه گفت: برای آماده‌سازی پروژه‌ها 160 میلیارد تومان اعتبار هزینه شد و نوسازی مراکز اتفاق افتاد.
کد خبر: ۹۰۳۲۸۰۸
|
۱۴ تير ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۵

آماده‌سازی 230 پروژه بهداشتی طی 18 ماه در همدانبه گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، دکتر جلال‌الدین امیری امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت هفته مبارزه به مواد مخدر برگزار شد با بیان اینکه در حوزه پیشگیری و درمان اعتیاد فعالیت‌هایی انجام می‌شود، اظهار داشت: مصرف مواد مخدر از سنتی به سمت صنعتی تغییر و سن اعتیاد کاهش پیدا کرده که قسمتی از آن قابل پیش‌بینی است.

وی با بیان اینکه گرایش بانوان به مصرف مواد مخدر در جامعه بیشتر شده است، افزود: یکی از بهترین اقداماتی که از سال 95 صورت گرفته استقرار روان پزشکان بالینی بود که دولت نیز دراین حوزه هزینه کرد و در بحث پیشگیری از  بسته آموزشی و غربالگری استفاده کرد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی همدان با تشریح عملکرد استان در حوزه پیشگیری و درمان اعتیاد عنوان کرد: ما با عموم مردم و جمعیتی که در معرض خطر هستند درگیر هستیم و برنامه‌های اصلی ما در حوزه بهداشت شامل ارزیابی، تشخیص و مراقبت اختلالات مصرف دخانیات الکل و مواد به عنوان برنامه کلان و برنامه کاهش آسیب است.

وی با بیان اینکه با استقرار روانشناسان بالینی در درمانگاه‌های شهری و مراکز خدمات جامع شهری برنامه‌های حوزه بهداشت اجرا می‌شود، گفت: باید عموم شهروندان را از طریق اطلاع‌رسانی، افزایش دانش و آگاهی، شیوه‌های فرزندپروری، حل مساله، کنترل خشم و استرس، مهارت‌های «نه گفتن» و آنچه باعث می‌شود در مواقع تنش‌های روحی و روانی به جای مصرف مواد وضعیت خود را کنترل کند، واکسیناسیون کنیم.

امیری از برنامه کاهش آسیب به عنوان یکی دیگر از فعالیت‌های امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی همدان اشاره و بیان کرد: این برنامه در مراکزDIC  اتفاق می‌افتاد که این مراکز ﺑﺮﺍﯼ ﮐﻨﺘﺮﻝ ﺁﺳﯿﺐ‌ﻫﺎﯼ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺍﻋﺘﯿﺎﺩ ﺑﻪ ﻭﺟﻮﺩ ﺁﻣﺪﻩ ﻭ ﻣﻌﺘﺎﺩﺍﻥ ﭘﺮﺧﻄﺮ ﻭ ﺩﺭ ﻣﻌﺮﺽ ﺍﺑﺘﻼ‌ ﺑﻪ ﺑﯿﻤﺎﺭﯼ‌ﻫﺎ ﺑﺎ ﻣﺮﺍﺟﻌﻪ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﻣﺮﺍﮐﺰ ﺍﺯ ﺍﻣﮑﺎﻧﺎﺕ ﺭﺍﯾﮕﺎﻥ شامل مشاوره روانپزشکی، ارائه سرنگ و کاندوم و آموزش روش‌های کنترل بیماری‌هاو... ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ می‌ﮐﻨﻨﺪ.

وی با اشاره به فلسفه تشکیل مراکز DIC به وجود سه مرکز DIC در استان همدان اشاره و عنوان کرد: این مراکز در شهرستان‌های همدان و نهاوند به مردان و زنان خدمات رایگان ارائه می‌دهند و در این مراکز روانشناس، مسئول بسته‌های کاهش آسیب، توزیع‌کننده این بسته‌ها و نیروی خدماتی مشغول به کار هستند و روال کار به این شکل هست که بیمار پس از پذیرش و مشاوره و تعیین نوع رفتار پرخطر، تحت پوشش این مرکز قرار گرفته و برای دریافت بسته‌ها اقدام می‌کند.

* غربالگری 76.7 درصد افراد در حوزه ارزیابی، تشخیص و مراقبت اختلالات مصرف مواد

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی همدان با بیان اینکه در حوزه ارزیابی، تشخیص و مراقبت اختلالات مصرف مواد در سال گذشته 76.7 درصد افراد جامعه غربالگری شدند، افزود: غربالگری اولیه این افراد منفی شد و عملاً خطری در حوزه اعتیاد آنها را تهدید نمی‌کرد که برای دریافت آموزش‌های مهارت زندگی و فرزند پروری ارجاع داده شدند.

وی با بیان اینکه از 76.7 درصد افراد غربالگری شده 84.3 درصد مجدد در حوزه مصرف دخانیات و مواد و الکل غربالگری شدند، تاکید کرد: میزان کل موارد شناسایی شده با خطر متوسط و بالا در مصرف دخانیات 12.8 درصد، در مصرف مواد 8.3 درصد و در مصرف الکل 0.9 درصد گزارش شد.

امیری افزود: برنامه‌های پیشگیری از مصرف مواد و الکل بر پایه آموزش و آگاه‌سازی عموم جامعه و به خصوص جمعیت در معرض خطر، ارائه آموزش‌های مهارت زندگی و... استوار است.

وی گفت: برگزاری کارگاه‌های آموزشی در سطح استان و شهرستان، برگزاری جلسات آموزشی درون بخشی، مهارت‌های زندگی با رویکرد پیشگیری از اعتیاد، تولید فلش کارت‌های پیشگیری از خلق منفی، ایجاد ساختار پایش و نظارت بر برنامه، غربالگری اولیه و تکمیلی مصرف دخانیات، مواد و الکی و برگزاری نمایشگاه‌های پیشگیری از اعتیاد در شهرستان‌ها از فعالیت‌های عمده انجام شده در سال گذشته است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی همدان به عملکرد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی همدان در کاهش آسیب مصرف مواد اشاره و تصریح کرد: این برنامه‌ها با هدف افزایش پوشش خدمات، کاهش آسیب و میزان شیوع ویروس «اچ.ای.وی» در میان افرادی که به صورت تزریقی مصرف می‌کنند و راه‌اندازی واحد ضمیمه متادون‌تراپی در مراکز کاهش آسیب انجام شد.

وی با بیان اینکه برنامه‌های کاهش آسیب مواد پایه، شناسایی موارد «اچ.ای.وی» مثبت و ارجاع به مراکز مثلثی برای درمان بیماران استوار است، گفت: در سال گذشته در بحث کاهش آسیب 178 هزار سرنگ تحویلی و 124 هزار کاندوم تحویلی به افرادی که به مراکز DIC مراجعه کردند، داشتیم.

* ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به 72 درصد از جمعیت استان

امیری از تعداد 62هزار سرنگ تحویلی به معتادین تزریق مواد در پاتوق‌ها طی سال گذشته اشاره و عنوان کرد: علاوه بر این 42هزار کاندوم نیز تحویل داده شد.

وی با بیان اینکه تعداد 599 نفر در استان در مراکزDIC  تحت پوشش برنامه هستند، گفت: علاوه بر برنامه‌های فوق،  تست رپید «اچ.ای.وی» را به صورت دوره‌ای انجام می‌دهیم که از 750 نفر از افراد در سال 96 تست گرفته شد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی همدان با اشاره به اینکه به 72 درصد از جمعیت استان خدمات بهداشتی و درمانی ارائه شده است، افزود: سامانه «سیب» به منظور ارائه خدمات سلامت به صورت الکترونیکی دایر شده و امروز در این سامانه 95 درصد افراد استان ثبت‌نام شده است که 72 درصد از جمعیت خدمات گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه با استقرار دولت یازدهم در سال 92 توجه ویژه‌ای به بخش حوزه و درمان شد، تصریح کرد: از سال 93 برنامه‌ها در حوزه بهداشت شروع شد که بعضی از این اتفاقات در حوزه بهداشت خواب تعبیر شده بود.

امیری با بیان اینکه حوزه بهداشت حوزه کم هزینه و اثربخش است، گفت: فراهم کردن زمینه تزریق واکسن پنتاوالان، معنی‌دار شدن دفترچه بیمه روستایی و بیمه ایرانیان از توفیقات دولت دوازدهم است.

وی با اشاره به اینکه همدان جزو استان‌های برتر در زمینه اجرای طرح وارنیش فلوراید است، تصریح کرد: اجرای این طرح کاهش پوسیدگی دندان افراد را به همراه دارد که تاکنون در 6 مرحله وارنیش فلورایدتراپی برای 900 دانش‌آموز ابتدایی استان انجام شده که پوشش کل دانش‌آموزان ابتدایی در اولویت است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی همدان با بیان اینکه خدمات مراکز بهداشتی در گذشته برای مادران باردار و کودکان خردسال بود، تاکید کرد: این نگاه تغییر کرده و مراکز بهداشتی به عنوان مرکز جامع خدمات سلامت شناخته می‌شود که به تمام گروه‌های سنی خدمات ارائه می‌دهد.

*آماده‌سازی 54 پروژه بهداشتی تا پایان فصل تابستان

وی آموزش، مراقبت و غربالگری را اولویت‌های کاری مراکز بهداشتی استان برشمرد و یادآور شد: غربالگری سه سرطان را در استان به صورت رایگان انجام می‌دهیم، ضمن اینکه در یک دوره کوتاه 13 مورد سرطان کولورکتال را در مرحله اولیه تشخیص دادیم.

امیری به نوسازی مراکز بهداشت به عنوان یک اقدام بزرگ در امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی همدان اشاره و تصریح کرد: طی چند سال اخیر 45 درصد از مراکز بالای 30 سال سابقه ساخت داشتند و 64 مرکز نیز یا ایجاد نشده بود و یا استیجاری بود.

وی ادامه داد: در تفاهم‌نامه سه جانبه بین استانداری، دانشگاه علوم پزشکی و وزارت بهداشت طرحی آغاز و 22 قطعه زمین در مناطق شهری همدان برای اجرای این طرح‌ها پیش‌بینی شد و توانستیم تعداد پروژه‌ها را به 318 پروژه برسانیم.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی همدان به آماده‌سازی 230 پروژه در مدت 18 ماه اشاره و بیان کرد: برای آماده‌سازی پروژه‌ها 160 میلیارد تومان اعتبار هزینه شد که عدد بزرگی است و 50 درصد آن را وزراتخانه پرداخت کرد و نوسازی مراکز اتفاق افتاد.

وی ابراز داشت: 54 پروژه برای آخر تابستان آماده خواهد شد و 50 پروژه به دلیل وضعیت مالی در صورت تأمین اعتبار انجام خواهد شد.

امیری با بیان اینکه سیگار مهم‌ترین عامل مرگ و بیماری‌های غیر واگیر در استان است، خاطرنشان کرد: استان همدان سومین مصرف کننده سیگار بعد از استان‌های آذربایجان غربی و شرقی در کشور است که متاسفانه در چند سال اخیر همدان در این رتبه قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه استان همدان جزو سه استانی است که قلیان را به صورت رسمی از مراکز حذف کرده است، یادآور شد: با وجود فشارهای زیاد از جمع‌آوری قلیان عقب‌نشینی نخواهیم کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار