خبرهای داغ:
پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی به مناسبت روز حجاب و عفاف
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی در آستانه روز ملی عفاف و حجاب پیامی را صادر کرد.
کد خبر: ۹۰۳۴۶۴۴
|
۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، در متن پیام محمد محمدپور؛ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به مناسبت روز حجاب و عفاف آمده است؛

بیست و یکم تیرماه در تقویم جمهوری اسلامی ایران، به نام  روز ملی عفاف و حجاب نامگذاری شده است؛ روزی که در آن حجاب به عنوان یک ارزش و نماد انسانی مطرح و بر جایگاه حقیقی زن و مرد مسلمان تاکید شده و اگر زنان و مردان به این منزلت واقف شوند و در پاسداری از این جایگاه بکوشند فرایند تربیتی و شخصیتی آنان و به تبع آن همه اجتماع سالم مانده و بخوبی پیش می‌رود.

عفاف و حجاب در دین مبین اسلام از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و در آموزه‌های دینی، حجاب نمادی از جهان‌بینی، ارزش‌ها و الگوهای رفتاری افراد است و انسان عفیف کسی است که تسلط بر خویشتن و رعایت اعتدال، ملکه ذهن و عمل او شده باشد و یکی از نشانگرهای عفاف نوع پوشش، رفتار و گفتار فرد است.

حجاب به عنوان یک ارزش انسانی در همه جوامع بشری وجود داشته است؛ چرا که اساساً انسان صرف نظر از هر دین و گرایشی، با موجودات دیگر تفاوت هایی دارد که مهمترین این تفاوتها، متوجه بعد فرامادی آن، یعنی روح انسانی است که حقیقت، شخصیت و کمال را دربرمی گیرد و حجاب به جهت تقویت این امتیاز انسان و تمایز آن با سایر موجوات به صورت یک ارزش انسانی و فطری همیشه تاریخ مورد توجه بشریت بوده است.

نهادینه ساختن فرهنگ حجاب و عفاف یکی از بایسته های باور دینی است که نیازمند برنامه ریزی دقیق و کاربردی است. حجاب و عفاف نه تنها از مهمترین مسائل جامعه اسلامی است بلکه قوام بخش و تامین کننده‌ امنیتِ نهاد خانواده به عنوان مهمترین و مقدس ترین نهاد نیز محسوب می‌شود. از این رو می‌توان گفت که مساله حجاب و عفاف یک امر حیاتی برای هر جامعه ای است.

 اهمیت ندادن به عفاف و حجاب، آثار زیان ‌بار فردی و اجتماعی جبران‌ ناپذیری به دنبال خواهد داشت و ممکن است به ‌تدریج بنیاد های ارزشی و اخلاقی را سست و متزلزل کند و زمینه‌ های انحطاط فرهنگی و معنوی را فراهم سازد. 

امید است با نگاهی جامع گرایانه و ارزشی به حجاب و عفاف با اعتقادی راسخ و باوری مذهبی در تقویت فرهنگ حجاب در جامعه گام برداریم و شاهد نمود این ارزشهای اصیل در همه شئون جامعه باشیم.

ارسال نظرات