بازداشت پنج مدیر وزارت صنعت در پرونده خودروهای وارداتی

سخنگوی قوه‌قضاییه درباره پرونده ثبت سفارش خودرو گفت: تاکنون پنج نفر از مدیرانی که احیاناً همکاران فعلی و چند ماه قبل وزارت صنعت، معدن و تجارت بودند، دستگیر شدند که چهار نفر در بازداشت هستند.
کد خبر: ۹۰۳۹۱۰۸
|
۰۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۴

 

به گزارش  خبرگزاری بسیج، حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای درباره پرونده‌های اخیر سکه، ارز و خودرو اظهار کرد: قرار شد در این دسته از پرونده‌ها معاون اول قوه‌قضاییه با همکاری دادستان کل کشور به موضوع رسیدگی، هماهنگی و همکاری کنند.

در این پرونده‌ها نشستی با حضور قضات رسیدگی‌کننده به پرونده و همچنین دادستان تهران و ضابطان و خود بنده برگزار و ضمن هدایت مسائل و نظارت بر آنها، تسهیلاتی داده شد.
 
به گفته محسنی‌اژه‌ای درباره پرونده ثبت سفارش به ویژه خودرو تاکنون پنج نفر مدیر و احیاناً همکاران فعلی و چند ماه قبل وزارت صنعت، معدن و تجارت دستگیر شدند که چهار نفر در بازداشت هستند. یکی از دستگیرشدگان مدیرکل سازمان توسعه تجارت و دیگری معاون وی است و یک نفر هم طراح این سامانه است که اخیراً منفصل شده بود که وی نیز بازداشت شده و فرد چهارم نیز خانمی است که تا دو سه ماه پیش یعنی همزمان با ثبت این سفارش‌ها همکاری و مسوولیت داشته است.

او افزود: به دادستان‌ها گفته شده، روند رسیدگی را تسریع کنند و هیچ‌گونه اغماضی درباره فردی که مورد اتهام قرار گرفته است و در هر موقعیتی که باشد، نکنند.

 همچنین دادستان تهران و دادستان کل کشور در این باره نامه‌هایی به وزارت صنعت، معدن و تجارت نوشته بودند و دادستان کل کشور نیز نامه‌ای به بانک مرکزی نوشته بود که هرچه زودتر درباره ثبت سفارش‌ها لیست آنها را برای ما بفرستید و روز پنجشنبه بانک مرکزی آن را برای دادستان تهران و کل کشور فرستاد که امروز دادستان کل کشور گفت سی‌دی آن فرستاده شده است و بررسی می‌کنیم، البته نواقص زیادی دارد که از بانک مرکزی می‌خواهیم، برطرف کند.

محسنی‌اژه‌ای گفت: ما علاوه بر وزارت صنعت و معدن که نامه نوشتیم و پاسخ داده شده و توسط دادستان‌ها در حال بررسی است به وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز نامه‌ای نوشتیم که هنوز جواب ندادند و امیدوارم جواب بدهند. با توجه به پاسخ‌هایی که تاکنون دریافت کردیم، افرادی تحت تعقیب قرار گرفتند و دستگیر شدند؛ البته تعدادی از واردکننده‌ها نیز احضار و مورد تحقیق قرار گرفتند.

معاون اول قوه‌قضاییه بیان کرد: درباره کنترل بازار نیز یک سری اقداماتی صورت گرفته و بانک مرکزی از طریق صراف‌ها و عوامل غیرصراف اقداماتی را انجام داده است.

بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز از دو طریق صراف‌ها اعم از بانکی و غیربانکی و همچنین افراد و عوامل همکار خود استفاده می‌کند. البته در اینجا اجمالاً مشخص شده است که بخشی از این ارزی که برای کنترل بازار داده شده، نه تنها تأثیر نداشته بلکه قضی راعکس کرده است.

او گفت: چون همین عوامل به‌جای اینکه ارز را به قیمت بازار تا بازار کنترل شود، اتفاقاً آمدند برعکس عمل کردند و این ارز را همین عوامل مرتبط با بانک مرکزی بودند که بیش از قیمت بازار آن هم با یک تفاوت فاحش فروختند؛ بنابراین وقتی قیمت را بالاتر از بازار دادند قیمت‌ها بلافاصله افزایش پیدا کرده است.

در اینجا نیز به‌جای اینکه از افراد مورد اعتماد و صرافی‌ها استفاده شود، از صرافی‌های معدود و محدود استفاده شده است که ممکن است از رانت افراد استفاده کرده باشند و مشکلاتی پیش آمده که موضوع در حال بررسی و در ابتدای کار است.

معاون اول قوه قضائیه گفت: درباره دلالان ارزی و افرادی که دستگیر شده‌اند برخی بازداشت هستند و برخی نیز با قرار آزاد شدند اما تعدادی در 6-5 روز اخیر بازداشت شدند که در بازداشت هستند و پرونده آنها در حال بررسی است که آیا این ارزی که بانک مرکزی داده به دست مصرف کننده، رسیده است یا با واسطه و دلال‌ها به خارج از کشور رفته است؟
ارسال نظرات