خبرهای داغ:
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی آذربایجان‌شرقی خبر داد
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی آذربایجان‌شرقی گفت: در سال 97 سهم استانی ما از بودجه معادل سهم سال‌های گذشته بوده و تاکنون حدود 49 درصد آن تخصیص یافته است.
کد خبر: ۹۰۸۸۲۹۴
|
۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی به نقل از روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی استان، داود بهبودی در جمع خبرنگاران، اظهار كرد: اگر بخواهیم در خصوص بودجه عمرانی صحبت‎ کنیم باید آیتم‎های مختلفی مثل بودجه استانی، بودجه پروژه‌های ملی استانی شده، پروژه‌های ملی، اعتبارات ردیف‎های متفرقه در خصوص حوادث و ... را مد نظر داشته باشیم.
وی افزود: در سال 96 رقم بودجه‌ای که از طریق استان مدیریت شده (بودجه پروژه‏های استانی و ملی استانی شده)، یک هزار و 150 میلیارد تومان بوده؛ اما عدد پروژه‌های ملی فراتر از این رقم‎ها است؛ به طوری که برای هریک از پروژه‎های سد خداآفرین، راه‎آهن میانه- تبریز و متروی تبریز 700 میلیارد تومان در سال گذشته اختصاص یافت.
بهبودی با بیان اینکه از اعتبار یک هزار و 150 میلیارد تومانی سال گذشته 50 درصد تحقق یافت، افزود: در سال 97 نیز سهم استانی معادل سهم سال‌های گذشته بوده، البته بودجه استانی و ملی‌های استانی شده و ردیف‌های متفرقه اعتبارات متوازن تخصیص‌های متفاوتی داشته‌اند و میانگین تخصیص 49 درصد است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی آذربایجان‌شرقی ابراز داشت: بودجه جاری استان امسال 420 میلیارد تومان بوده که مربوط به 24 اداره کل است و این علاوه بر بودجه جاری تعدادی از ادارات مثل آموزش و پرورش، ثبت اسناد، دانشگاه‌ها، نیروهای مسلح و ... که از بودجه متمرکز برخوردارند می باشد.
وی با بیان اینکه رتبه‌ استان‎ها در تخصیص اعتبارات تحت تاثیر یک سری از واقعیت‌ها مثل وسعت، جمعیت و تعداد شهرستان‌های استان است، توضیح داد: در چند سال گذشته رتبه آذربایجان‎شرقی در بین استان‌ها از لحاظ عمرانی و جاری بین 6 تا 8 متغیر بوده و در سال 97 رتبه ما در بودجه جاری 9 و در عمرانی 8 است.
بهبودی تصریح کرد: 86 درصد بودجه کشور هزینه‌ای و سرویس‎دهی جاری و 24 درصد بودجه عمرانی است، در این بین کل سهم استان‌ها از بودجه هزینه‌ای 4.2 درصد کشور است.
این اقتصاددان با بیان اینکه در سال‏های 90 تا 96 بطور میانگین بودجه هزینه‌ای استان در سال 15.2 درصد رشد داشته در حالی که این میانگین رشد در مورد استان تهران 12.4 درصد بوده است، افزود: در بودجه عمرانی استانی سهم‎ها 4.25 درصد و متوسط رشد کشور 12.2 درصد است که استان ما در این شاخص 12.3 درصد رشد داشته است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی آذربایجان‌شرقی در عین حال خاطرنشان ساخت: با توجه به سیاست‌های تعادل و توازنی که دولت و مجلس دنبال می‌کنند جهت‌گیری اعتبارات به سمت استان‌های محروم تمایل یافته و در دو سه دهه گذشته سهم استان‎های محروم افزایش نشان می‎دهد.
وی ابراز داشت: سهم استان از تولید ناخالص ملی حدود 4 درصد و سهم جمعیتی ما 5 درصد است؛ در واقع در چند دهه گذشته سهم اقتصادی استان نسبت به سرانه جمعیت کاهش یافته، یعنی سرانه تولید پایین است که بخشی از این موضوع به ترکیب مشاغل باز می‎گردد.
بهبودی در عین حال خاطرنشان ساخت: نرخ بیکاری ما 11 درصد و میانگین نرخ بیکاری کشور 13 درصد است؛ همواره نرخ بیکاری ما پایین بوده؛ چرا که جمعیت ما تحمل بیکاری نداشته و اگر در استان کار پیدا نشود به سایر استان‌ها مهاجرت می‎کنند.

ارسال نظرات