ارائه تسهیلات تا سقف ۳۰ میلیون تومان برای افراد صاحب ایده در دانشگاه کردستان

مدیر مرکز رشد واحد‌های فناور دانشگاه کردستان گفت: مرکز رشد دانشگاه کردستان برای افراد صاحب ایده در مرحله پیش رشد تا سقف ۷ میلیون تومان و در مرحله رشد تا سقف ۳۰ میلیون تومان تسهیلات ارائه می‌دهد.
کد خبر: ۹۰۸۹۹۸۵
|
۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۵

 مدیر مرکز رشد واحد‌های فناور دانشگاه کردستان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج از کردستان گفت: مرکز رشد دانشگاه کردستان در سال ۸۹ راه اندازی شده و امسال نهمین سال فعالیت این مرکز است.

وی افزود: به طور کلی وظیفه مراکز رشد از جمله مرکز رشد دانشگاه کردستان این است که افرادی را که در زمینه‌های مختلف ایده‌های خلاقانه دارند و ایده‌های آنان پتانسیل تبدیل به محصول را داراست، جذب و اقدام به پرورش ایده خلاقانه آن‌ها می‌کند. البته این افراد ممکن است امکانات و سرمایه لازم برای رشد را نداشته و نیاز به آموزش و مشاوره داشته باشند و بر همین مبنا طی فرآیندی خاصی این افراد را جذب می‌کنیم و تحت پوشش و حمایت خود قرار می‌دهیم تا این ایده‌ها تبدیل به محصول شوند.

اسکندری اضافه کرد: مراکز رشد دانشگاهی به دنبال این هستند که نرخ نوآوری را در جامعه بالا ببرند؛ چرا که عامل موفقیت و برتری کشور‌ها در دنیای امروز نسبت به یکدیگر، میزان نوآوری آن‌هاست و کشور‌هایی که نوآورتر و خلاق‌تر هستند و نوآوری و خلاقیت آنان منجر به تولید یک محصول می‌شود و از محل آن درآمد کسب می‌کنند، به نسبت سایر کشور‌ها در سطح برتری قرار می‌گیرند.

به زودی وبسایت مرکز رشد دانشگاه کردستان با امکانات جدید راه اندازی می‌شود

وی ادامه داد: مرکز رشد دانشگاه کردستان تلاش دارد تا از طریق پرورش ایده ها، اقتصاد ایران و سطح کشورمان را از نظر نوآوری و خلاقیت اقتصادی که مبتنی بر دانش است را در سطح جامعه بین المللی افزایش دهد و نسبت به کشور‌های دیگر از این مزیت رقابتی برخوردار شود.

مدیر مرکز رشد واحد‌های فناور دانشگاه کردستان اظهار داشت: اولویت اصلی مراکز رشد دانشگاهی از جمله مرکز رشد دانشگاه کردستان در زمینه جذب، مشمول عده‌ای خاص همچون دانشجویان، فارغ التحصیلان، اعضای هیئت علمی و کارکنان می‌شود و برنامه‌های مختلفی را در این زمینه در دانشگاه اجرا می‌کنیم تا این افراد را جذب مرکز رشد دانشگاه کنیم.

وی بیان داشت: البته در کنار این افراد هر کسی را که ایده نوآورانه و خلاقانه‌ای داشته باشد و معیار‌های ایده آن شخص با مرکز رشد همسو باشد را تحت حمایت خود قرار خواهیم داد. دانشگاه کردستان حتی افرادی را از استان البرز جذب کرده و اخیرا نیز فردی از شهر تهران برای پرورش ایده اش به ما مراجعه کرده و در حال بررسی آن هستیم و اگر مورد پذیرش مرکز رشد دانشگاه قرار گیرد از آن حمایت خواهیم کرد.

اسکندری ادامه داد: راهکار‌های مختلفی برای معرفی مرکز رشد دانشگاه به جامعه وجود دارد و مرکز رشد دانشگاه کردستان یک وبسایت دارد و بخشی از تبلیغات و اطلاع رسانی‌های ما از طریق این وبسایت صورت می‌گیرد که اخیرا در حال آپدیت آن هستیم و الان مشغول ورود اطلاعات آن شده ایم تا به زودی وبسایت مرکز رشد با امکانات جدید راه اندازی شود.

برنامه‌های ترویجی مختلفی برای معرفی مرکز رشد داریم

وی افزود: در کنار این، هر ساله برای معرفی مراکز رشد دانشگاه، برنامه‌های ترویجی مختلفی در دستور داریم و برگزاری استارت آپ ویکند از جمله این موارد است. همچنین در همین راستا با دانشجویان و مسئولین دانشکده‌های مختلف جلسات متعددی داشتیم و با آنان ارتباطاتی برقرار کرده ایم و از این گونه شیوه‌ها برای معرفی مرکز رشد استفاده می‌کنیم.

مدیر مرکز رشد واحد‌های فناور دانشگاه کردستان ادامه داد: البته شبکه استانی صدا و سیما نیز برنامه‌ای دارد تحت عنوان برنامه «پرسمان» که معمولا هر هفته یکی از افرادی که دارای ایده‌های خلاقانه بودند و در این زمینه مشغول فعالیت هستند به گفتگو می‌پردازد که برخی از این افراد از مرکز رشد دانشگاه ما و مراکز رشد دانشگاه علوم پزشکی و آزاد و پیام نور و علمی کاربردی استان هستند و به این شکل به نوعی معرفی مرکز رشد در سطح استان صورت می‌گیرد.

وی یادآور شد: در زمینه معرفی مراکز رشد در استان موفق بوده ایم و الان تقریبا همه از این موضوع آگاهند که واحد‌هایی به نام مرکز رشد در دانشگاه‌های کردستان فعالیت دارند و در چندماه اخیر ارتباطی بین مراکز رشد و پارک‌های استان برقرار شده و با یکدیگر همکاری می‌کنیم و در جلسات و شورا‌های یکدیگر حضور داریم و این در معرفی مراکز رشد و پارک در جامعه دانشگاهی و غیر دانشگاهی تاثیر بسزایی دارد.

اسکندری اذعان داشت: هر فرد صاحب ایده‌ای که به ما مراجعه می‌کند در گام اول ممکن است یک نفر باشد و ما ایده آن فرد را بررسی می‌کنیم و اگر برای مرکز رشد مناسب باشد در شروع کار شرط ما این است که یک فرد کارشناس در تیم آن فرد حضور داشته باشد و بعد از آن در شورای پذیرش تعیین می‌شود که چه تعداد افراد در این تیم حضور داشته باشند و بعد از جذب افراد کارشناس در تیم فرد صاحب ایده، شروع به پرورش آن ایده می‌کنیم بنابراین حداقل افرادی که باید در یک تیم حضور داشته باشند دو نفر هستند و حداکثری برای آن تعیین نکرده ایم و بنا به اقتضا به این تعداد افراد افزوده می‌شود.

هر نوع آموزش و مشاوره‌ای نیاز باشد در اختیار افراد صاحب ایده قرار خواهیم داد

وی در خصوص خدماتی که دانشگاه به افراد صاحب ایده ارائه می‌دهد، گفت: مرکز رشد دانشگاه کردستان یک فضای اداری و دفتر کار و خدمات اینترنت در اختیار افراد صاحب ایده قرار می‌دهد و به این افراد تسهیلات ارائه داده و خود این افراد باید تجهیزات را خریداری کنند. تسهیلات ما در قالب دو مرحله پیش رشد و رشد به این افراد ارائه می‌شود و در مرحله پیش رشد تا سقف ۷ میلیون تومان و در مرحله رشد تا سقف ۳۰ میلیون تومان فعلا تسهیلات در اختیار این افراد قرار می‌دهیم. البته به دنبال جذب منابع مالی بیشتری هستیم تا سقف تسهیلات را افزایش دهیم.

مدیر مرکز رشد واحد‌های فناور دانشگاه کردستان ادامه داد: هر نوع آموزش و مشاوره‌ای نیاز باشد در اختیار افراد صاحب ایده قرار خواهیم داد، ولی با این حال ما معتقدیم فردی که قصد راه اندازی شرکت دارد، بایستی یاد بگیرد که هزینه بپردازد و قرار نیست تمامی هزینه‌های کسب و کار را مراکز رشد دانشگاه تقبل کنند.

وی تاکید کرد: مراکز رشد درآمد ندارند و نباید آن‌ها را با پارک‌ها مقایسه کرد. مراکز رشد عملا مرکز هزینه هستند و همچنان که برای سلف سرویس و خوابگاه هزینه می‌شود بایستی برای مراکز رشد نیز هزینه شود و از نظر قانونی ما حق درآمدزایی نداریم و فقط اجازه حمایت از این شرکت‌ها را به مراکز رشد دانشگاهی می‌دهند و اجازه ورود به بحث درآمدی شرکت‌های زیرمجموعه مراکز رشد را نمی‌دهند، ولی مراکز رشد کشور دنبال این هستند که راهکاری پیدا کنند که شرکت‌هایی که تحت حمایت آنان قرار می‌گیرند و رشد می‌کنند، سهمی از درآمد‌های آنان نصیب دانشگاه شود، اما هنوز این موضوع به شکل قانونی درنیامده است.

وی با بیان اینکه مراکز رشد منجر به افزایش اشتغال زایی و درآمدزایی در جامعه می‌شوند، گفت: دانشگاه کردستان همواره تا جای ممکن از مرکز رشد حمایت کرده و و ما این نکته را پذیرفته ایم که هر دانشگاهی پتانسیلی از نظر فضای اداری دارد و به همین خاطر با وجود امکاناتی که داریم از حمایت دانشگاه رضایت داریم.

۱۹ شرکت در مرکز رشد دانشگاه کردستان فعالیت دارند

اسکندری ادامه داد: شرکت‌هایی که موفق می‌شوند و وارد مرکز رشد می‌شوند حداکثر تا چهارسال تحت حمایت مراکز قرار می‌گیرند و پس از آن وارد بازار کار می‌شوند و به پارک منتقل می‌شوند و در حال حاضر ۱۹ شرکت در مرکز رشد دانشگاه کردستان فعالیت دارند و از این طریق ۸۶ نفر مشغول هستند.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای فعالیت مرکز رشد دانشگاه کردستان تاکنون ۵۳ شرکت وارد این مرکز شده اند و از این تعداد فقط ۸ شرکت موفق شده اند و مابقی موفق نبوده اند و از طریق ۸ شرکت موفق، ۱۲۰ نفر صاحب شغل شده اند.

مدیر مرکز رشد واحد‌های فناور دانشگاه کردستان گفت: تنها مشکل مرکز رشد دانشگاه در بحث نیروی کار و ساختمان اداری است چرا که ساختمانی که در آن مستقر هستیم قدیمی بوده و فضای مناسبی برای فعالیت مرکز رشد ندارد و دانشگاه کردستان چندین سال است تا ساختمان مناسب تری در دانشگاه بنا کند و در اختیار مرکز رشد قرار دهد چرا که بیشتر وقت ما در این ساختمان صرف تمیز کردن و نگهداری این فضا می‌شود و از مسئولین تقاضای پیگیری این مسئله را داریم.


وی تصریح کرد: به دلیل اینکه ما در استان کردستان قرار داریم و این استان از مزیت‌های رقابتی خوبی در بخش کشاورزی و منابع آبی برخوردار است، قصد داریم تمرکز خود را بر پرورش ایده‌های در زمینه کشاورزی و منابع آبی قرار دهیم و برای رسیدن به این خواسته به حمایت مسئولین نیازمندیم.
 
انتهای پیام/7727
ارسال نظرات