یعقوب قادری
حجت الاسلام نظیری در جمع بسیجیان حوزه اصناف سپاه ناحیه اراک گفت
حجت الاسلام نظیری گفت: اخلاق رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم از جوانب گوناگون فردی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و تربیتی، بهترین الگو برای همة مردم در تمام اعصار می باشد،بشریت با بهره گیری از اخلاق و سیره زندگی پیامبر اکرم می توانند دنیا و اخرت و حتی کشور خود را آباد کنند.
کد خبر: ۹۰۹۰۴۰۷
|
۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۷

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج استان مرکزی از اراک؛ حاج اقا نظیری چند مورد از صفات اخلاقی پیامبر اکرم را برای بسیجیان برشمرد .
وی در ابتدا صفت اصلی پیامبر اکرم را صبر وشکیبای فراوان دانست و اضهار داشت:يكي از اموري كه در توفيق يافتن انسان دخالت زيادي دارد و شرط موفقيت در كارها، بالاخص در كارهاي بزرگ است، حوصله و صبر زياد است همانطور که يكي از عوامل موفقيت رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم صبر ايشان بود
وی صفت دیگر پیامبر اکرم را کنترل خشم و غضب دانست و اظهار داشت :خشم كليد هر بدي و یکی از دام های شيطان است،در تزاحم و پستي و بلندي زندگي، ناچاراً انسانها با يكديگر دچار اصطكاك و اختلاف مي شوند،آن چيزي كه باعث مي شود تا تعدي در حقوق دیگری نکنیم و بعداً از طرف مقابل پوزش نخواهيم، فروخوردن غضب است.
نظیری گفت: پيامبر اكرم صلی الله علیه وآله وسلم هيچ گاه به خاطر منافع شخصي بر كسي غضب نكردند،غضب آن حضرت فقط در مصالح و مسائل اسلام خلاصه مي گشت،چنانكه امام علي(ع) در مورد غضب پيامبر خدا صلی الله علیه وآله وسلم مي فرمايند:«پيامبر خدا صلی الله علیه وآله وسلم براي دنيا به خشم نمي آمد؛ اما هرگاه حق او را به خشم مي آورد، هيچ كس او را نمي شناخت و هيچ چيز نمي توانست جلو خشم او را بگيرد تا آن گاه كه انتقام (حق را) مي گرفت»
ایشان یکی از شاخصه های صفات پیامبر را مردم داری، اجرای مساوات در بین مردم و ارزش گذاری انسانها براساس تقوا و معرفت دانست و اظهار داشت :
پیامبر خدا صلی الله علیه وآله وسلم حتی در نگاه کردن به اصحاب خویش مساوات را رعایت می کردند و یا در حلقه ای که اصحاب می نشستند، هیچ تفاوتی میان او و اصحابش دیده نمی شد،عرب را بر عجم و سفید پوست را بر سیاه پوست و اشراف زاده را بر خدمتکار مقدم نمی نمود.
نظیری در ادامه صفت دیگر پیامبر اکرم را عفو و گذشت ایشان دانست و اظهار داشت:معمولاً لجاجت و کینه توزی مخصوص روح های حقیر و همت های پایین است. رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم براي پيش برد رسالت و اهداف والاي اسلام از خطا و لغزش ديگران درباره شخص خودشان مي گذشتند.
وی در پایان گفت:در زندگي اجتماعي اغلب جوامع، ناهمواري ها و بن بست هايي وجود دارد كه راه درمان آن را نمي دانند و يا به نسخه هاي اشتباهي عمل مي كنند؛ در حالي كه راه برون رفت از تمامي مشكلات، اضطراب ها و ناهنجاري هاي اخلاقي و اجتماعي و ... تمسك به سيره و رفتار رسول گرامي اسلام صلی الله علیه وآله وسلم است كه مفسر راستين اسلام مي باشد. بنابراين بر مسئولين و نهادهاي علمي و فرهنگي فرض است كه زمينه ها و بسترهاي لازم را در قالب ها و روشهاي نو، برای نسل جوان که تشنه ي معارف اند، مهيا سازند.

ارسال نظرات