خبرهای داغ:
در گفت وگو سرویس جامعه زنان کشور با پژوهشگر جامعه شناس :
یک پژوهشگر جامعه شناس گفت: افراد جامعه مصرف گرا و تجمل گرا، ارزشمند بودن را در پیشرفت مسائل معنوی و عملی نمی بینند، بلکه ملاک های ارزش جامعه عوض شده و برای متفاوت بودن دست به خرید و مصرف گرایی می زند.
کد خبر: ۹۰۹۶۴۰۶
|
۱۲ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۰

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج،مصرف‌گرایی، آن هم به شکل بی رویه در هر جامعه ای به عنوان یک آسیب اجتماعی، پیامدهای ناطلوبی را در حوزه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و حتی سلامت روانی در سطح کلان به وجود می آورد.
مصرف‌گرایی امروزه از جنبه‌های منفی و ضد اقتصادی مصرف می‌باشد که با تغییر در الگوی مصرف یک کشور و ایجاد تمایل در افراد به تجملات نه تنها به عنوان ریشه فقر شناخته می شود، بلکه از اهداف تهاجم فرهنگی به شمار می آید.
در چنین حالتی است که ترویج فرهنگ غربی و استفاده از کالاهای لوکس و گران قیمت خارجی در کشور هدف به عنوان رسالتی برای متمدن کردن مردم به شمار می‌آید و ثروت و ثروت اندوزی به عنوان شاخص امتیاز یا برتری اجتماعی محسوب می شود.
دکتر مرضیه افضلی، پژوهشگر جامعه شناسی، در گفت وگو با خبرنگار طنین یاس،گفت: مصرف گرایی و تجمل گرایی، مفاهیم مقابل ساده زیستی هستند. این دو واژه اگر چه قدری با هم متفاوت اند اما در هزینه کردن و هدر دادن سرمایه در محل نامناسب با هم اشتراکاتی دارند.
وی در ادامه، مصرف کردن را یکی از اهداف اصلی زندگی افراد مصرف گرا دانست و افزود: این اصرار بر مصرف حتی می تواند بدون احساس نیاز و فقط من باب به روز بودن صورت بگیرد! مثل فرد تجمل گرایی که برای خرید هر نوع کالا صرفا به مد و لوکس بودن آن توجه دارد.
این پژوهشگر اجتماعی با بیان اینکه وقتی روحیه مصرف گرایی در جامعه گسترش یابد، بسیاری از درآمدها و سرمایه هایی که می توان، صرف سرمایه گذاری داخلی و تولید کرد بصورت ارز از کشور خارج می شود، گفت: خیلی از کالاهای تجملاتی، ساخت خارج هستند و صرفا به این دلیل برند بودن شان خریداری می شوند!
این جامعه شناس با بیان اینکه از منظر اجتماعی، چشم و هم چشمی نتیجه تجمل گرایی است و رواج مدل نیتجه چشم و هم چشمی است، گفت: وقتی عده ای نتوانند این هزینه را پرداخت کنند دچار احساس محرومیت اجتماعی و فقر می شوند حالیکه که فقیر نیستند و نیازهای اولیه شان رفع می شود .
وی با بیان اینکه وقتی جامعه ای احساس محرومیت زیاد کنند، نشاط و پویایی وخودباوری ندارد و افراد، تمام هستی شان در گرو داشته های مادی می دانند! افزود: در این صورت ظاهر گرایی بیشتر از باطن گرایی مورد توجه قرار می گیرد و افکار و توان مردم صرف عقب نیفتادن از مد می شود.
افضلی گفت: افراد جامعه مصرف گرا و تجمل گرا، ارزشمند بودن را در پیشرفت مسائل معنوی و عملی نمی بینند، بلکه ملاک های ارزش جامعه عوض شده و برای متفاوت بودن دست به خرید و مصرف گرایی می زند.
این پژوهشگر اجتماعی، تأخیر در ازدواج، کم شدن فرزندان و حتی صله رحم را از عواقب صرف گرایی و تجمل گرایی دانست و گفت: دراین صورت است که مهربانی ها و همدلی ها بین افراد جامعه حتی اعضای یک خانواد کم رنگ می شود و انسان در جامعه ای پر از همنوع احساس تنهایی و افسردگی می کند.
این جامعه شناس در ادامه، ظاهرگرایی را یک مفهوم مخرب دانست که باعث می شود انرژی ها و سرمایه های سازنده جامعه به هدر برود و تأکید کرد: مثلا در حالی ایران رتبه های اول عمل جراحی زیبایی را در سطح جهان به خود اختصاص داده است که ما در مناطق کم تر برخوردار شاهد محرومیت های رفاهی هستیم که باورش سخت است.
وی گفت: مانور تجمل، جامعه را به سمتی می برد که هر کسی می خواهد ثروت خود را به رخ دیگران بکشد و ممکن است برای هر چه بیشتر ثروتمند شدن مکانیزهای درست کسب درآمد خارج شده و دست به دزدی و اختلاس و حقوق های نجومی بزند.
افضلی با بیان اینکه امروزه جامعه نسبت به ده های گذشته از رفاه بالاتری برخوردار است گفت، اما شاهد هستیم که احساس نارضایتی از زندگی بیشتر از قبل شده و حتی گاها باعث اغتشاشات و مطالبه گری هایی شده است که آب در آسیاب دشمن می ریزد..
این جامعه شناس تأکید کرد: می توانیم بگوییم رواج مصرف گرایی و تجمل گرایی یکی از راه های نفوذ فرهنگی دشمن برای رسیدن به اهداف سیاسی و بدخواهی های تاریخی خود علیه ملت ایران است.

نویسنده: منیره غلامی توکلی 

ارسال نظرات