نماینده ولی فقیه در استان قزوین :

محتوای شعر آیینی، بسترهای قرآنی و معانی مرتبط با ائمه دارد

آیت اله عابدینی گفت:درست است که مشرق زمین جایگاه شعر آیینی است اما شاعران از نظر محتوایی بسترهای قرآنی و معانی ایمه را مورد توجه قرار داده اند.
کد خبر: ۹۱۰۱۸۹۳
|
۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۵

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج قزوین، آیت اله عبدالکریم عابدینی نماینده ولی فقیه در استان قزوین در دومین کنگره ملی دوسالانه شعر آیینی واعظ قزوینی و آیین نکوداشت استاد علی موسوی گرمارودی که با حضور مسوولان استانی در سالن جلسات تبلیغات اسلامی برگزار شد بیان کرد:از ویژگی های اهالی مشرق زمین، لطافت طبع و توانمندی خیال انگیزی است که برگرفته از طبیعت است.
وی گفت:قرآن مجید تقابل های زیادی را بین مومنان و منافقین بیان کرده. مومنان دلشان با نام خدا می لرزد و با آیات خدا نشاط یافته است.
اما همین آیات برای منافقین خوشایند نبوده و زمانی که آیات برایشان توسط پیامبر خوانده می شد، رویشان را از پیامبر بر می گرداندند و با بی علاقگی به نماز می ایستادند.
وی گفت:تقابل دیگر این است که قرآن اهل عالم را به دو دسته تقسیم می کند. دسته ای دغدغه دین دارند و دسته ای دغدغه ندارند.
خطیب جمعه قزوین اظهار کرد:قرآن می فرماید آیا کسی که به این دیدگاه و معرفت رسیده است که قرآن حق است مانند کسی است که کور است ؟ در واقع قرآن الوالالباب را در مقابل آنان که بصیرت قرآنی ندارند قرار می دهد.
آیت اله عابدینی عنوان کرد:برای فهمیدن این تقابل باید امروز آنان را که به این جایگاه رسیده اند ببینیم.
عده ای هستند که همیشه می کوشند تا شعایر الهی را گسترش دهند و عده ای هم هستند که همواره می کوشند گناه و معصیت را در جامعه رواج دهند که این تقابل بین مومنان و منافقین است.
وی افزود:مومنان و متقیان با ستمگران با بیانشان، قلمشان، شعرشان و سلاحشان مقابله می کنند اما منافقین به دنبال اشاعه فحشا و گناه هستند.
نماینده ولی فقیه در استان قزوین تصریح کرد:قرآن آرام آرام ما را با مبارزه بین حق و باطل آشنا می کند. علی(ع) همین تقابل را در نهج البلاغه در قالب سه گروه به نمایش گذاشته که عالم ربانی(ایمه اطهارع) و علاقمند علوم ربانی در تقابل با کسانی قرار می گیرند که دنبال رو دشمن هستند.
آیت اله عابدینی تصریح کرد: منافقین کسانی که اگر صدایی را می شنوند برایشان مهم نیست که صدا انگلیسی، آمریکایی، سعودی و غیره است و به دلیل بی ریشگی و سبک عقلی هر نسیمی آنها را به هر سمتی می کشاند. اینان نتوانستند از علم خود بهره بردند و به هیچ جای محکمی بند نیستند و به قرآن و ایمه دل نبستند.
وی اضافه کرد: دسته سوم کسانی هستند که خود را عالم می دانند اما عالم نیستند و در اندیشه و فکرشان از جاهلان اقتباس کردند و در عمل از گمراهان تقلید کردند و از یافته های بی ریشه خود دامهایی برای مردم بافتند و در قالب هنر و غیره مردم را فریب دادند.
خطیب جمعه قزوین با تاملی بر نقش مشرق زمین در اشاعه شعر آیینی خاطرنشان کرد:مشرق زمین جغرافیایی شعر فاخر بوده چرا که قرآن در این سرزمین طلوع کرده و قرآن های ناطق از این سرزمین پرتو یافتند و این رمز فاخر بودن شعر آیینی در مشرق زمین است.
وی گفت:اگر شهریار شعر می گوید چون امیرالمومنین(ع) در شعر وی دلبری کرده و در شعر محتشم دلبری امام حسین(ع) این فرصت را به محتشم داده است.
آیت اله عابدینی افزود: درست است که مشرق زمین جایگاه شعر آیینی است اما شاعران از نظر محتوایی بسترهای قرآنی و معانی ائمه را مورد توجه قرار داده اند.
1010/پ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار