خبرهای داغ:
مجابی گفت:شاخصه های موثر و اثر گذار در شناسنامه طلایی بیان شده و این شناسنامه باید مبنایی برای قیمت گذاری ساختمان باشد.
کد خبر: ۹۱۱۴۵۸۱
|
۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۳

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج قزوین، سید کاظم مجابی رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین در نشست مطبوعاتی که به مناسبت پنجم اسفندماه بزرگداشت حکیم خواجه نصیرالدین طوسی و روز مهندس در سالن جلسات سازمان نظام مهندسی قزوین برگزار شد با اشاره به نقش اصحاب رسانه در انتقال آگاهی به جامعه بیان کرد:بر این باور و اعتقادیم که رسانه ها در معرفی سازمانها و انتقال امور سازمانها نقش بسزایی دارند و نقد عملکرد دستگاهها از سوی رسانه ها، می تواند خواسته های شهروندان را رقم بزند.

شناسنامه طلایی، مبنایی برای قیمت گذاری ساختمان/وجود ۱۵۰ کیلومتر شبکه فرسوده در بافت قدیمی شهر

وی با اشاره به انتخابات سازمان نظام مهندسی استان گفت: انتخابات این سازمان در مهرماه سالجاری برگزار شد و هیات از ابان شروع به فعالیت کرد.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین اظهار کرد:حداکثر مشارکت اعضا نقطه قوت است. یکی از دغدغه های اصلی خواسته های اعضا در بخش مهندسی و اشتغالزایی است که به نوعی توسط نظام اتفاق نیفتاد و این امر مورد کم توجهی قرار گرفته است.

مهندس مجابی عنوان کرد: نظام مهندسی در اجرای مقررات توانسته در شش دوره مقام اول را در کشور کسب کند و دارای اهدافی همچون نقش مهندسی در کیفیت ساختمان و نظارت بر ساخت و سازها می باشد.

وی افزود:شاید امروز در بخش ایمنی ساختمان، با توجه به زلزله خیز بودن استان، نظام مهندسی نقش بسیار مهمی داشته اما در سایر موارد همچون نگهداری ساختمان نتوانسته ایم نقش پررنگی ایفا کنیم. ما مهندسین خدمات خود را به شکل خوب به بهره برداران معرفی نکرده ایم و نیاز به ارتباط مناسب با بهره برداران داریم.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین تصریح کرد: در بخش کیفی سازی تلاش کرده ایم اما هنوز تا نقطه مطلوب فاصله داریم همچنین در حوزه نظارت نتوانسته ایم نظارت مقیم داشته باشیم.

مجابی خاطرنشان کرد:مردم باید مطالبات خود را در بخش صنعت ساختمان مطرح و پیگیری کنند به همین منظور دفتر مشاوره شهروندان راه اندازی شده که مهمترین هدف آن آشنایی مردم با شاخصه های صنعت ساختمان، تبیین کار مهندسین، جلوگیری از ورود افراد غیر متخصص به صنعت ساختمان می باشد.

وی اضافه کرد:هنوز مجموعه های غیر متخصص در صنعت ساختمان فعال هستند و منافع بهره برداران اعم از بهره برداران و سرمایه گذاران باید تامین شود.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین با اشاره به مراحل ساخت یک ساختمان عنوان کرد:از زمان طراحی تا اجرایی شدن ساختمان حدود شانزده مهندس درگیر این امر می شوند و برای قیمت گذاری ساختمان باید شاخصه های ساختمان مدنظر قرار گیرد. اما قیمت زمین و منطقه غالب بوده و در این صورت شاخصه های کیفی ساختمان نادیده گرفته می شود و یکی از دغدغه های ما که پیگیر آن هستیم همین امر است.

مهندس مجابی تصریح کرد: شناسنامه فنی ملکی در حال حاضر به دلیل عدم حضور ناظر نتوانسته به خوبی اجرا شود در حالیکه می تواند تعریف کننده کیفیت ساختمان باشد و باید در اختیار بهره برداران قرار گیرد چرا که شاخصه های موثر و اثر گذار در شناسنامه طلایی بیان شده و این شناسنامه باید مبنایی برای قیمت گذاری ساختمان باشد.

وی با اشاره به فرونشست های موجود در بافت قدیمی شهر افزود:نشت آب مهمترین دلیل فرونشست زمین به ویژه در بافت قدیم می باشد و بالغ بر ۱۵۰ کیلومتر شبکه فرسوده در بافت قدیمی داریم که نیاز به اصلاح دارد.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین با اشاره به ایجاد تعادل بین جمعیت و حجم ساختمان در استان گفت: در حال حاضر جمعیت مهندسین استان رو به افزایش است. گنجایش اشتغال در صنعت ساختمان دارای سقفی است. رشد جمعیت رو به افول است و با توجه به حجم آماری ساختمان و کم شدن جمعیت به نظر میرسد نیازی به ساخت و ساز نیست مگر اینکه عامل مهاجرت وجود داشته باشد.

مجابی گفت:اگر اصول۲۲ گانه مقررات ملی ساختمان به طور کامل اجرا شود، در این صورت از ظرفیت همه مهندسین استفاده می شود در حالیکه امروز فقط از ده درصد ظرفیت حضور مهندسین استفاده می شود. افراد ذیصلاح اجازه هیچ گونه دخل و تصرفی در هیچ یک از مراحل ساختمان را ندارند اما در حال حاضر این قانون اجرا نمی شود که اگر اجرا شود از درصد بیشتر ظرفیت مهندسین استفاده خواهد شد.

وی اضافه کرد:مطالبات مردمی در بخش ساختمان رو به افزایش است که عملا ورود فنی و مهندسی به ساختمان را مطالبه می کند و این اتفاق خوبی است اما در حال حاضر در اجرا و دستورالعمل ها مشکل داریم.

۱۰۱۰/پ۳۰/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها