خبرهای داغ:
رئیس کل دادگستری گلستان گفت: با تشکیل پرونده ویژه با همکاری منابع طبیعی و ثبت املاک وتهیه نقشه UTM در مجموع 50 هکتار از زمین های فرهنگ شهر گرگان و مرغوب به منابع طبیعی ملی بازگشت.
کد خبر: ۹۱۱۷۸۰۶
|
۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۵

هادی هاشمیان امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه گلستان، اظهارکرد: در پرونده فرهنگ شهر، 20 فقره زمیخواری کشف شده که در مجموع 1500 میلیارد تومان ارزش گذاری شده است.

وی افزود: یکی از مشکلاتی که در حوزه دستگاه قضایی در سطح کشور بخصوص در گلستان وجود دارد، کمبوداطلاعات حقوقی مردم است لذا با کمک معاونت اجتماعی پیشگیری از جرم جلسات و برنامه های مختلف آموزشی برای آگاه سازی عموم مردم برگزار کرده ایم و از جمله استان های برتر شناخته شده ایم.

رئیس دادگستری گلستان با بیان اینکه به تعامل گسترده با رسانه ها پرداختیم، گفت: یکی از امتیازاتی که معاون اول قوه قضاییه برای دادگستری استان بر شمردند، تعامل گسترده با خبرنگاران و انتقال خبرها به اشکال مختلف در فضای مجازی و سایر رسانه ها بوده است.

هاشمیان در ادامه بیان کرد: به دلیل نبود نقشه جامع اراضی ملی(UTM) در بعد از انقلاب، افراد سودجو شروع به دست اندازی به اراضی استان کردند و به صورت ویژه در منابع جنوبی گرگان، زمین ها را به قیمت گران سند گرفتند وفروختند.

وی ادامه داد: زمین ها در سال 47 به نام محمد رضا پهلوی سند زده شده بود و بعد از انقلاب اداره ثبت و بنیاد مستضعفان به خاطر برداشت غلط از این اسناد زمین ها را انتقال دادند ، در حالی که بنیاد فقط می توانست پلاک آن را انتقال دهند.

هاشمیان با بیان اینکه با اجرای این طرح جلوی زمینخواری بیشتر بسته می شود، تاکیدکرد: هیچ بهانه‌ای دیگر برای توجیه و سهل‌انگاری دستگاه ها وجود و دستگاه قضا محکم و به جد برخورد می شود .

وی ادامه داد: به دلیل شفاف نبودن نقشه های اراضی در این زمین ها، ساختمان ساخته شد اسناد آنها باطل و به اراضی ملی بازمی گردد.

هاشمیان گفت: تاکنون چندین هکتار از از زمین ها خلع ید شد و بسیاری از زمین های زیارت توشن قلعه حسن، علی آباد افرا تخته، شموشک شصت کلا مینودشت و گالیکش بوده است.

وی با اشاره به اینکه بارها گفتم، منتظر نمی مانیم که خود دستگاه ها گزارش دهند، گفت: ما منتظر نمی مانیم که ساختمان ها ساخته شود و بعد تخریب و خلع ید کنیم. ما هفتگی رصد و پایش می کنیم.

وی توضیح داد: بسیاری از این افراد به دلیل ورود دادگستری، از عدم اطلاع مردم سوء و اقدام به انتقال سندمی کنند لذا از مردم می خواهیم بدون اطلاع و تحقیق به صورت عادی قراردادی در املاک ثبت نکنند و به دفتر خانه های اسناد رسمی و استعلام از منابع طبیعی و تنظیم قرار داد و ثبت در دفترخانه های اسناد رسمی بپردازند.

هاشمیان یادآورشد: افرادی که سندهایی به ویژه در حاشیه ناهار خوران و فرهنگ شهر در اختیار و قصد انتقال آن را دارند حتما از منابع طبیعی استعلام بگیرند تا گرفتار نشوند و مردم نیز بدون استعلام اقدام به خریداری نکنند.

رئیس دادگستری گلستان اکثر پرونده های در محاکم قضایی را از بی اطلاعی حقوقی مردم بیان کرد و گفت: بسیاری از آنها دارای مشکلات عمده در قرار دادها هستند که مردم را گرفتار و ورودی پرونده های دادگستری را زیاد می کنند .

وی با بیان اینکه هنوز قطعیت پیدا نکرده که دستگاهی برای سودجویی در اراضی فرهنگ شهر اقدام کرده است، گفت: متولی اصلی مجوز دادن امر منابع طبیعی است.

هاشمیان گفت: اقدامات برای رسیدگی به پرونده های زمین خواری 4 مرحله دارد که در پرونده گرگان یک مرحله آن که تعیین کمربندی از انتهای فرهنگشهر تا انتهای سروش بود، انجام شده و کسی نمی تواند به اراضی تعرض کند، در ناهار خوران ، پارک النگدره، شهرک تالار و زیارت هم ارضای وجود دارد که باید حصار کشی شود.

وی اذعان کرد: در این بازه زمانی که ورود پیدا کرده ایم، متخلف در حد مدیرکل نبوده و افراد میانی در حد کارشناس بود که برخورد شده است اما رای آنها صادر نشده است.

هاشمیان با بیان انکه در 5 ماه اخیر که برای نقشه اراضی ملی UTM به دستگاه نامه زده ایم ، گفت: 24 دستگاه ، آن را اجرا کردند اما سایر دستگاه ها دلایلی همچون کمبود منابع مالی را برای عدم اجرای آن عنوان کردند . شهرداری های استان تمایلی به اجرای این سیستم نداشتند در حالی که بسیاری از این اراضی متعلق به آنها است.

هاشمیان افزود: از طریق سازمان ثبت اسناد در حال شناسایی این دستگاه ها برای حفظ بیت المال هستیم .

وی ادامه داد: این در راستای مصوبات شورای حقوق بیت المال متشکل از مدیران دستگاه های مربوطه بوده است که در استان ما به صورت زیر بنایی انجام شد.

رئیس دادگستری گلستان به دریاخواری، کومه هاو صیدهای غیرمجاز نیز اشاره کرد و گفت: حدود 5 هکتار، کومه های غیر مجاز در میانکاله و آشوراده و در سواحل دریا ساخته شده است و ما برای تخریب آن ورود پیدا کرده ایم.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها