انقلاب اسلامی بر اساس مجموعه آرمان ها، اهداف و سیاست های متعالی اسلامی شکل گرفت که ریشه در اعتقادات و باورهای ملت مؤمن و انقلابی ایران اسلامی دارد.
کد خبر: ۹۱۳۱۵۴۹
|
۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۰

به گزارش خبر گزاری بسیج از استان چهار محال و بختیاری؛ حجت الاسلام عباس رضی، کارشناس مسائل سیاسی در یادداشتی با موضوع تبیین گام دوم انقلاب اسلامی عنوان کرد : شکل گیری انقلاب ها در سطح جهان، همواره بر اساس مجموعه آرمان ها، اهداف وسیاست ها ی مطلوب خود بوده است انقلاب اسلامی نیز بر اساس مجموعه آرمان ها، اهداف وسیاست های متعالی اسلامی شکل گرفت که ریشه در اعتقادات و باورهای ملت مؤمن و انقلابی ایران اسلامی دارد.

یکی از مهم ترین آرمان ها و اهداف شکل‌گیری انقلاب اسلامی، تحقق تمدن نوین اسلامی جهت نیل به سعادت و تعالی بشر است. انقلاب اسلامی از بدو شکل گیری تا کنون همواره در مسیر تحقق تمدن نوین اسلامی حرکت کرده است.

تمدن نوین اسلامی با دارا بودن مؤلفه ها و ویژگی هایی همچون عدالت محوری، ظلم ستیزی، مظلوم یاوری و… از طرفی مورد توجه و حمایت مظلومین، مستضعفین و آزادیخواهان و از طرفی دیگر سبب عداوت و دشمنی مستکبران، سلطه گران و زیاده خواهان با تحقق تمدن نوین اسلامی شده است. رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله العالی) با دیدی وسیع و همه جانبه نگر نسبت به مسائل ملی، منطقه ای و بین الملل و با شناخت همه جانبه دشمن و توطئه های فراگیر دشمن، همواره رهنمودها و هدایت های کارآمد حکیمانه و عالمانه را در برهه های مختلف بیان فرموده اند که باید ضمن شناخت رهنمودها، بیانات و... معظم له، با بکارگیری صحیح آن، مانع تحقق خواسته ها و اهداف دشمنان شد.

بیانیه رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله العالی) تحت عنوان «گام دوم انقلاب اسلامی» از مهم ترین بیانیه های معظم له است، که در آستانه ورود به چله دوم انقلاب اسلامی صادر شد و مورد استقبال گسترده قرار گرفت.

رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله العالی) در بیانیه حکیمانه خود باترسیم چشم انداز آینده  لزوم حرکت امیدوارانه برای تحقق آن چشم انداز ترسیم وضعیت منطقی و آسان پیمودن این راه، به صورت هدفمند و با هوشمندی خاص هدف را مشخص و راه رسیدن به هدف را تعیین فرموده اند.

این بیانیه را در ابعاد گوناگون ماهیت شناسی(چیستی)، ضرورت(چرایی) و… می توان مورد بررسی و واکاوی قرار داددر همین راستا در یادداشت حاضر به ماهیت شناسی(چیستی) بیانیه «گام دوم انقلاب اسلامی» پرداخته می شود.

بیانیه «گام دوم انقلاب اسلامی» منشور راهبردى و نقشه راهى کاملا عملیاتى و کارآمد است که باید مورد توجه ملت ایران اسلامی و از سوى مدیران و مسئولان اجرایى به ویژه مدیران جوان اجرایى کشور اجرایی شود.

معظم له در بیانیه «گام دوم انقلاب اسلامی» با تأکید بر: ۱- ارزیابی دقیق چهل سال گذشته انقلاب برای پیمودن مناسب راه آینده ۲- برخورداری از نقشه راه علمی و کاربردی ۳- برنامه ریزی برای تحقق چشم انداز منتهی به تمدن اسلامی ۴- بهره گیری از تجارب گذشته ۵- کسب آمادگی های لازم برای تحقق موفقیت آمیز اهداف و… نیازهای برداشتن قدم های کارآمد در گام دوم انقلاب را به روشنی ترسیم کرده اند.

 مقام معظم رهبری(مدظله العالی) با برشمردن نقاط قوت چون: ۱- ثبات و امنیت کشور ۲- پیشرفت های منحصر به فرد در عرصه های مختلف از جمله علم و فن آوری ۳- مشارکت مردمی در عرصه های مختلف کشور ۴- ایجاد زیرساخت های پیشرفت ۵- آگاهی و بینش آحاد مردم ۶- و… به ظرفیت های واقعی و امیدآفرین برای تحقق گام دوم انقلاب اشاره کرده اند، از طرفی با برشمردن برخی از چالش ها و نقاط ضعف چون: ۱- عملکردهای ضعیف ۲- نگاه به خارج ۳- استفاده کم از ظرفیت نیروی انسانی کشور ۴- عدم رعایت اولویت ها و… به تبیین راهبردهایی برای رسیدن اهداف در عرصه های علمی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، سیاست داخلی و خارجی پرداخته اند.

از مهم ترین کلیدواژه های مطرح شده در بیانیه «گام دوم انقلاب اسلامی»، می توان به وحدت، مشارکت، استحکام ساخت نظام، قانونمندی و قانون گرایی، رهبری دینی، بصیرت افزایی، دشمن شناسی، مرزبندی با دشمن، امید آفرینی، احترام متقابل، جامعه اسلامی، اسلام محوری، همزیستی مسالمت آمیز، مقابله با افراط و تفریط، تقریب، وفاق اسلامی و… اشاره کرد که جملگی از امور مهمی هستند که تمام مسلمین باید به آن توجه و اهتمام ویژه داشته باشند.

از مهم ترین محورهای موضوعات مطرح شده توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله العالی) در این بیانیه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ضروت توجه به حوزه علم و پژوهش(جهاد و رستاخیز علمی)؛

از مهم ترین موضوعات مطرح شده در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله العالی)، ضروت توجه به حوزه علم و پژوهش(جهاد و رستاخیز علمی) است. معظم له در این رابطه می فرمایند: «دانش،‌ آشکارترین وسیله‌ی عزّت و قدرت یک کشور است. روی دیگر دانایی، توانایی است. … مؤکّداً به نیاز کشور به جوشاندن چشمه‌ی دانش در میان خود اصرار می‌ورزیم. بحمدالله استعداد علم و تحقیق در ملّت ما از متوسّط جهان بالاتر است. اکنون نزدیک به دو دهه است که رستاخیز علمی در کشور آغاز شده و با سرعتی که برای ناظران جهانی غافلگیرکننده بود … به‌پیش رفته است.»

ضرورت آراستگی فردی و اجتماعی به معنویت و اخلاق

از مهم ترین موضوعات مطرح شده در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله العالی)، می توان به ضرورت بهره گیری از معنویت و اخلاق(عرصه فرهنگى‏) با تلاش افراد جامعه و همچنین همراهی حکومت ها، اشاره کرد. معظم له در این رابطه می فرمایند: «… معنویّت و اخلاق، جهت‌دهنده‌ی همه‌ی حرکتها و فعّالیّتهای فردی و اجتماعی و نیاز اصلی جامعه است؛ بودن آنها، محیط زندگی را حتّی با کمبودهای مادّی، بهشت می‌سازد و نبودن آن حتّی با برخورداری مادّی، جهنّم می‌آفریند.  شعور معنوی و وجدان اخلاقی در جامعه هرچه بیشتر رشد کند برکات بیشتری به‌بار می‌آورد؛ این، بی‌گمان محتاج جهاد و تلاش است و این تلاش و جهاد، بدون همراهی حکومتها توفیق چندانی نخواهد یافت.»

 ضرورت بهره ­گیری از اقتصاد مقاومتی(تأکید بر تقویت اقتصاد مستقل کشور و اصلاح عیوب ساختاری و ضعف­های مدیریتی)

ضرورت بهره­ گیری از اقتصاد مقاومتی(تأکید بر تقویت اقتصاد مستقل کشور و اصلاح عیوب ساختاری و ضعف‏‏ های مدیریتی)، یکی از مهم ترین موضوعاتی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله العالی) در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی بیان فرمودند: «… تأکید بر تقویت اقتصاد مستقلّ کشور که مبتنی‌ بر تولید انبوه و باکیفیّت، و توزیع عدالت‌محور، و مصرف به‌اندازه و بی‌‌اسراف، و مناسبات مدیریّتی خردمندانه است … به‌خاطر همین تأثیر شگرفی است که اقتصاد می‌تواند بر زندگی امروز و فردای جامعه بگذارد.

… چالش بیرونی تحریم و وسوسه‌ها‌ی دشمن است که در صورت اصلاح مشکل درونی، کم‌اثر و حتّی بی‌اثر خواهد شد. چالش درونی عبارت از عیوب ساختاری و ضعفهای مدیریّتی است. مهم‌ترین عیوب، وابستگی اقتصاد به نفت، دولتی بودن بخشهایی از اقتصاد که در حیطه‌ی وظایف دولت نیست، نگاه به خارج و نه به توان و ظرفیّت داخلی، استفاده‌ی اندک از ظرفیّت نیروی انسانی کشور، بودجه‌بندی معیوب و نامتوازن، و سرانجام عدم ثبات سیاستهای اجرائی اقتصاد و عدم رعایت اولویّتها و وجود هزینه‌های زائد و حتّی مسرفانه در بخشهایی از دستگاه‌های حکومتی است.

نتیجه‌ی اینها مشکلات زندگی مردم از قبیل بی‌کاری جوانها، فقر درآمدی در طبقه‌ی ضعیف و امثال آن است. راه‌حلّ این مشکلات، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است که باید برنامه‌های اجرائی برای همه‌ی بخشهای آن تهیّه و با قدرت و نشاط کاری و احساس مسئولیّت، در دولتها پیگیری و اقدام شود. درون‌زایی اقتصاد کشور، مولّد شدن و دانش‌بنیان شدن آن، مردمی کردن اقتصاد و تصدّیگری نکردن دولت، برون‌گرایی با استفاده از ظرفیّتها … بخشهای مهمّ این راه‌حل‌ها است

 ضرورت برقراری عدالت و مبارزه با فساد

یکی از مهم ترین موضوعات مطرح شده در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله العالی)، ضرورت برقراری عدالت و مبارزه با فساد است. معظم له در این رابطه می فرمایند: «این دو لازم و ملزوم یکدیگرند. فساد اقتصادی و اخلاقی و سیاسی، توده‌ی چرکین کشورها و نظامها و اگر در بدنه‌ی حکومتها عارض شود، زلزله‌ی ویرانگر و ضربه‌زننده به مشروعیّت آنها است؛ و این برای نظامی چون جمهوری اسلامی که نیازمند مشروعیّتی فراتر از مشروعیّتهای مرسوم و مبنائی‌تر از مقبولیّت اجتماعی است، بسیار جدّی‌تر و بنیانی‌تر از دیگر نظامها است. [ضرورت دارد] دستگاهی کارآمد با نگاهی تیزبین و رفتاری قاطع در قوای سه‌گانه حضور دائم داشته باشد و به‌معنای واقعی با فساد مبارزه کند، به‌ویژه در درون دستگاه‌های حکومتی.»

ضرورت حفظ استقلال و آزادى‏ جمهوری با همه وجود

ضرورت حفظ استقلال و آزادى‏ جمهوری اسلامی ایران یکی از مهم ترین موضوعات مطرح شده در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله العالی)، است. معظم له در این رابطه می فرمایند: «… این هر دو(استقلال و آزادی) از جمله‌ی ارزشهای اسلامی‌اند و این هر دو عطیّه‌ی الهی به انسانهایند و هیچ کدام تفضّل حکومتها به مردم نیستند. حکومتها موظّف به تأمین این دو اند. … همه – مخصوصاً دولت جمهوری اسلامی‌ – موظّف به حراست از آن با همه‌ی وجودند.»

ضرورت حفظ سه اصل عزّت، حکمت، و مصلحت در روابط بین الملل و ضرورت بهره گیری از مدیران جهادی

ضرورت حفظ سه اصل عزّت، حکمت، و مصلحت در روابط بین الملل و ضرورت بهره گیری از مدیران جهادی یکی از مهم ترین موضوعات مطرح شده در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله العالی) است. معظم له در این رابطه می‌فرمایند: «عزّت ملّی، روابط خارجی، مرزبندی با دشمن: این هر سه، شاخه‌هایی از اصلِ «عزّت، حکمت، و مصلحت» در روابط بین‌المللی‌اند. صحنه‌ی جهانی، امروز شاهد پدیده‌هایی است که تحقّق یافته یا در آستانه‌‌ی ظهورند: تحرّک جدید نهضت بیداری اسلامی بر اساس الگوی مقاومت در برابر سلطه‌ی آمریکا و صهیونیسم؛ شکست سیاست‌های آمریکا در منطقه‌ی غرب آسیا و زمین‌گیر شدن همکاران خائن آنها در منطقه؛ گسترش حضور قدرتمندانه‌ی سیاسی جمهوری اسلامی در غرب آسیا و بازتاب وسیع آن در سراسر جهان سلطه. اینها بخشی از مظاهر عزّت جمهوری اسلامی است که جز با شجاعت و حکمت مدیران جهادی به دست نمی‌آمد.»

ضرورت مقابله جهادی، همه جانبه و هوشمندانه با تلاش غرب برای ترویج سبک زندگی غربی و نقش مؤثر جوانان

از مهم ترین موضوعات مطرح شده در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله العالی)، می توان به ضرورت مقابله جهادی، همه جانبه و هوشمندانه با تلاش غرب برای ترویج سبک زندگی غربی و نقش مؤثر جوانان اشاره کرد. معظم له در این رابطه می فرمایند: «تلاش غرب در ترویج سبک زندگی غربی در ایران، زیانهای بی‌جبران اخلاقی و اقتصادی و دینی و سیاسی به کشور و ملّت ما زده است؛ مقابله با آن، جهادی همه‌جانبه و هوشمندانه می‌طلبد که باز چشم امید در آن به شما جوانها است.»

ضرورت امید به آینده و نگاه خوش بینانه به آن(نخستین و ریشه­ ای­ ترین جهاد)

از مهم ترین موضوعات مطرح شده در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله العالی)، می توان به ضرورت امید به آینده و نگاه خوش بینانه به آن(نخستین و ریشه‌ای‌ترین جهاد) اشاره کرد. معظم له در این رابطه می فرمایند: «… توصیه‌ی من امید و نگاه خوشبینانه به آینده است. بدون این کلید اساسیِ همه‌ی قفلها، هیچ گامی نمی‌توان برداشت. آنچه می‌گویم یک امید صادق و متّکی به واقعیّتهای عینی است. این‌جانب همواره از امید کاذب و فریبنده‌ دوری جسته‌ام، امّا خود و همه را از نومیدی بی‌جا و ترس کاذب نیز برحذر داشته‌‌ام و برحذر می‌دارم. … در خود و دیگران نهال امید به آینده را پرورش دهید. ترس و نومیدی را از خود و دیگران برانید، این نخستین و ریشه‌ای‌ترین جهاد شما است.»

توجه به دفاع از مظلومان و مقابله با ظالمان؛

رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله العالی) در بیانیه «گام دوم انقلاب اسلامی» فرمودند: «[انقلاب اسلامی] در هیچ معرکه‌ای حتّی با آمریکا و صدّام، گلوله‌ی اوّل را شلّیک نکرده و در همه‌ی موارد، پس ‌از حمله‌ی دشمن از خود دفاع کرده و البتّه ضربت متقابل را محکم فرود آورده است. این انقلاب از آغاز تا امروز نه بی‌رحم و خون‌ریز بوده و نه منفعل و مردّد، با صراحت و شجاعت در برابر زورگویان و گردنکشان ایستاده و از مظلومان و مستضعفان دفاع کرده است

 ضرورت بهره گیری از ظرفیت های کشور

از مهم ترین موضوعات مطرح شده در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله العالی)، می توان به ضرورت بهره گیری از ظرفیت های کشور  اشاره کرد. معظم له در این رابطه می فرمایند: «مهم‌ترین ظرفیّت امیدبخش کشور، نیروی انسانی مستعد و کارآمد با زیربنای عمیق و اصیل ایمانی و دینی است. جمعیّت جوان زیر ۴۰ ‌سال که بخش مهمّی از آن نتیجه‌ی موج جمعیّتی ایجادشده در دهه‌ی ۶۰ است، فرصت ارزشمندی برای کشور است. ۳۶ میلیون نفر در سنین میانه‌ی ۱۵ و ۴۰ سالگی، نزدیک به ۱۴ میلیون نفر دارای تحصیلات عالی، رتبه‌ی دوم جهان در دانش‌آموختگان علوم و مهندسی، انبوه جوانانی که با روحیه‌ی انقلابی رشد کرده و آماده‌ی تلاش جهادی برای کشورند، و جمع چشمگیر جوانان محقّق و اندیشمندی که به آفرینشهای علمی و فرهنگی و صنعتی و غیره اشتغال دارند؛ اینها ثروت عظیمی برای کشور است که هیچ اندوخته‌ی مادّی با آن مقایسه نمی‌تواند شد.»

از مهم ترین ویژگی های بیانیه «گام دوم انقلاب اسلامی» توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله العالی) می توان به موارد زیر اشاره کرد:

جامع الأبعاد و همه جانبه نگری بیانیه؛

تمرکز بر آرمان گرایی واقع بینانه؛

مخاطب قرار دادن جوانان به صورت ویژه؛

تبیین چشم‌اندازها و افق‌های انقلاب اسلامی و تأکید بر مبانی و شعارهای محوری و اساسی انقلاب اسلامی؛

ارائه راهبردها و راهکارهای تحقق تمدن نوین اسلامی و دستیابی به سعادت و تعالی بشر؛

نگاه خوش بینانه به آینده(پیشرفت و تعالی) با توجه به تجربیات پیشین؛

انعطاف‌پذیری، منفعل نبودن و تأکید بر اصلاح خطاهای گذشته اما در عین حال، عدم تجدیدنظرپذیر و عدم انفعال؛

پایبندی به اصول و درک پدیده‌ها و موقعیت‌های جدید؛

عدم جانبداری یا گلایه مندی از طیف یا جناح سیاسی خاص؛

زمان و شرایط صدور بیانیه(ورود به چهل سالگی دوم انقلاب اسلامی- شرایط خاص و بسیار حساس منطقه غرب آسیا –گسترش و افزایش تهدیدات و اقدامات دشمنان علیه اسلام و امت اسلامی)؛

توجه به دفاع از مظلومان و مقابله با ظالمان؛

غنای محتوایی و شیوایی بیانی؛

تبیین روشن، خلاقانه و بدیع از انقلاب اسلامی؛

روایت صادقانه از تحولات و تطورات انقلاب اسلامی و صلابت انقلابی؛

و…

در یک جمع بندی کلی می توان گفت انقلاب اسلامی با گذر از چله اول و ورود به چله دوم، از طرفی به همگان ثابت کرد اثبات کرد که که مقاومت و ایستادگی در برابر مستکبران و زیاده خواهان تنها راه مقابله با آنان است و از طرفی دیگر صدور این بیانیه به خوبی اثبات کرد که انقلاب اسلامی برای آینده و تحقق تمدن نوین اسلامی دارای برنامه(نقشه راه) است که راهبردها و راهکارهای تحقق آن را نیز ارائه کرده است.

این بیانیه به دلیل جامعیت و همه جانبه نگری، برخورداری از روایت صادقانه از تحولات انقلاب و صلابت انقلابی، نگاه خوش بینانه به آینده(پیشرفت و تعالی) با توجه به تجربیات پیشین، نگاه درونی به ظرفیت ها، تمرکز بر آموزه های دینی، همزیستی مسالمت آمیز، وفاق اسلامی، مقابله با افراط و تفریط،آرمانگرایی واقع بینانه، نقش آفرینی جوانان در جهت پیشرفت و تعالی کشور به سوی تمدن نوین اسلامی، پایبندی مستمر به اصول انقلاب اسلامی و درک مناسب از پدیده ها و موقعیت های جدید، نگاه فراجناحی(دینی و میهنی) به ضرورت های مراحل ۵ گانه انقلاب و… می تواند به عنوان الگویی متعالی، مؤثر و کارآمد جهت تحقق تمدن نوین اسلامی مورد بهره برداری و استفاده قرار گیرد.

در دوران کنونی و با توجه به افزایش و گستردگی تهدیدات دشمنان در تمامی ابعاد، سطوح و…، بهره گیری و به کارگیری مستمر از بیانات و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله العالی) و به ویژه بیانیه «گام دوم انقلاب اسلامی» از امور ضروری و راهگشاست. در همین راستا بر صاحبنظران، نخبگان و علمای اسلام است تا با واکاوی موشکافانه از بیانیه مذکور، ضمن تبیین و تشریح هر چه بیشتر ابعاد این بیانیه مهم و راهبردی، با شناخت ظرفیت ها، استعدادها و… داخلی، از خودنمایی و جولان غرب(اندیشه و فرهنگ غرب) ممانعت به عمل آید.

 با توجه به آنچه که گفته شد، به دلیل اهمیت موضوع بیانیه«گام دوم انقلاب اسلامی»، ادامه این مبحث را می توان بر محور چرایی صدور بیانیه«گام دوم انقلاب اسلامی» در شرایط کنونی مورد توجه قرار داد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار